Varför klättrar klättrare?

Jag tror att vi alltsedan Homo Erectus har präglats av en intuitiv vertikal strävan.

För övrig får jag ytterst sällan frågan, och tycker inte svaret borde vara mer invecklat än svaret på varför jag paddlar eller gillar att snickra. På ett inte särskilt genomtänkt sätt tänker jag att jag gillar att klättra p g a diverse olila inslag i aktiviteten som passar mig.

Antar också att i den mån frågan ställs, med lite höjda ögonbryn, så är det antagligen i nån slags föreställning om att aktiviteten i huvudsak går ut på att riskera livet. Så ser inte jag på det, och som sagt, jag har knappt fått frågan.

Så schimpanser klättrade inte?;)
 
Ren spekulation för skojs skull:
För att få överblick i potentiellt riskfyllda miljöer?

Tja... För överblick, för att slippa drunkna, för att komma ifrån krokodiler eller snart sagt vad som helst.
Att klättra upp känns som en generellt säkerhetsbeteende, enda problemet är väl den högre potentialenergin och därmed risken att trilla ned från nåt högt.

Nu är dock detta kanske mer retorik än vare sig filosofi, socailantropologi eller nåt annat mer vetenskapligt...
 
Cirkelresonemang

Jag klättrar för att det motiverar mig att träna regelbundet samt att hålla viss disciplin beträffande vad och hur mycket jag stoppar i mig.

Jag tränar och försöker tänka på vad jag äter och dricker så att jag skall orka upp.
 
Let me reply with a citation from an old movie Conan the Barbarian:

"...Mongol General: But what is best in life?
Mongol Soldier: The open steppe, fleet horse, falcon on your wrist, wind in your hair!
Mongol General: Wrong! Conan, what is best in life?
Conan: To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women. "

And this is exactly the point. Ultimately, we don't give shit about all those beautiful snows and ice, eternal blue sky and magnificent views, warm rocks at perfect sunsets, and other fluff like that.

The climbing is simply a kind of action, in which we have advanced far enough to be able to show our fellow friends that we are the best. Nor matter how much they also exercise, and eat properly, and don't drink, and steal time from there families. We are just the best, and we gonna crush them! In our climbs, and in the mean time - in our wet dreams about doing so.
 
Absolut

"...Mongol General: But what is best in life?
Mongol Soldier: The open steppe, fleet horse, falcon on your wrist, wind in your hair!
Mongol General: Wrong! Conan, what is best in life?
Conan: To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women. "

Ja, har Arnold sagt det så....
 
[I]"Det som är speciellt med klättringen är just att man ganska ofta kan få känslan av att ha kontroll på kroppen, att ta sig uppför en lodrät spricka med små nätta rörelser med händer och fötter medan kroppen nästan svävar fritt i luften... Det är snudd på sensuellt."[/I

Oj vad du tog mina ord!! Exakt därför! Därav absolut inte sagt att jag ständigt svävar upp för vägarna, MEN de gånger jag faktiskt gör det *Weeeiii* En av alla meningar med livet...
 
om det är passande kan man undra om den som frågar redan har slutat klättra,... var det någon allvarlig sjukdom som ..? ...eller nåt med psyket? det här är inget att leka med eller skämta bort
... ont om tid gillas inte för många gånger tar man sig fram till en plats enklare och snabbare om man gör några gymnastiska rörelser på en naturlig "flaskhals"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
luktafotogen Fred Dibnah klättrar en skorsten... Klättring allmänt 1
Iggle Vad lyssnar ni helst på när ni klättrar? Klättring allmänt 18
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
magwo "Jag klättrar" online? Klättring allmänt 0
hannadahlstrom Värdfamilj sökes till utbytesstudent som klättrar! Klättring allmänt 0
Joakim Ambrosson Skeviksgrotta, Värmdö - klättrar någon där? Klättring allmänt 3
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Mezzner Varför klättrar du? Klättring allmänt 24
nitrox50 Jag klättrar........... Klättring allmänt 9
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2
Finn det inga tjejer i STHLm som klättrar ?? Klättring allmänt 0
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Michel.B Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan? Klättring allmänt 53
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar