Mezzner; sa:Att du bekräftar att du har ett rent spekulationsintresse med ditt aktieägande, vilket rimligen kan sägas var det vanligaste, är väl helt i linje med påståendena längre upp i tåden om företagsledningarnas intresse för vinstmaximering och kortsiktighet.
Sedan kan man väl skilja på dessa mekanismer, och överhuvudtaget allt shareholder-value-resonemang, och marknadsföringsteorierna.
Det senare är ju bara ett verktyg att öka resultat, vilket man som regel önskar antingen utifrån ett onoterat ägarperspektiv, eller ur ett perspektiv där företagsledningen bl a jobbar för att "glädja" börsen.
Rent allmänt tycker jag att du drar väldigt specifika slutsatser från HB:s årsredovisning (som jag f ö inte själv tittat i). Jag har själv en ganska reserverad hållning till hur årsredvisningar speglar verkligheten. Förvisso finns det ju saker att utläsa om hur utvecklingen i ett bolag är, om man läser ett antal konsekutiva redovisningar. Dock är det väldigt ofta svårt att dra korrekta slutsatser om varför utvecklingen varit som den varit. Årsredovisningar (t ex verksamhetsberättelsen) är ju i det avseenden en partsinlaga.
Antog först att detta inlägg var riktakt till mig eftersom det var ett svar på mitt inlägg och jag väl är den enda som skrivit om att jag är aktieägare. Men kände inte att det i övrigt stämmde in på vad jag skrivit så det vore bara att veta om det var mig det var riktat till.