Varför har inte Hilleberg blivit billigare?

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Att försvaret köper beror antagligen på att de fick bästa pris från Hilleberg. Det är nämligen så att försvaret till stora delar måste följa Lagen om offentlig upphandling. Då MÅSTE de begära in anbud och sen välja det som är mest fördelaktigt. Försvaret har alltså INTE valt Hilleberg enbart på grund av deras kvalitet.

Finns inget i lagen om offentlig upphandling som säger att man måste ta det lägsta anbudet i kronor räknat. Kan man visa att man vinner fördelar kan man faktiskt välja det högsta anbudet. Nu torde det väl vara högst ovanligt att man tar det högsta men den näst eller tredje lägsta är nog inte alltför ovanligt att man väljer före det lägsta.

Nu skriver du inte det heller men en del kan få för sig att offentlig upphandling enbart handlar om anbudssumman vilket inte stämmer.

Dessutom är inte svenska försvaret så enhetligt som det en gång var. Idag får förband köpa utrustning direkt, utan att gå via den centrala enheten (minns inte vad den heter). Vilket i sin tur leder till ett närmare band mellan leverantören och det enskilda förbandet när det gäller kraven på produkterna och produktutveckling.

/ G

Re: Hilleberg inget för mig

PetStr52; sa:
För mig är priset på Hilleberg egalt, jag köper inte Hilleberg, jag tycker helt enkelt inte att det ligger på framkant vad gäller utvecklingen av tält, tyvärr. De lever fortfarande på sitt rykte när kraven och funktionskreativeten hos andra tillverkare men framför allt kunder var begränsat. Det hade varit kul med ett riktigt vasst svensk alternativ men, näe. Det får bli i framtiden hoppas jag. Jag kör andra alternativ så länge, funktionsduglighet och dessutom mer prisvärt. Funktionen framför allt.

Ha en skön tältvinter.

Peter
Vilka Hillebergstält har du testat?

Raskesven

Re: Vi betalar för en känsla. Också.

olle11; sa:
.....
-p-
ps. Porsche sänkte sin försäljning och marknadsandel när de sänkte priset en gång... ;-)
Så kan det faktiskt ligga till med HB också.

Normalt sett har ju efterfrågekurvan en negativ lutning, alltså höjt pris ger minskad såld kvantitet. Men det finns specialvaror, "lyxartiklar" som kanske HB och Porche där efterfrågekurvan inom visa intervall kan vara positivt lutande. Ovanligt men fenomenet finns. Priset fungerar som indikator. Sänks priset försvinner lyxstämpeln och efterfrågan minskar.

Ett annat exempel är basvaror under fattigdom, som potatis på Irland för 100 år sedan. Missväxt ledde till usel potatisskörd och priset på potatis steg. Då ökade efterfrågan för potatis, eftersom det var en basvara som behövdes och människor slutade köpa annat, som den lilla köttbit de då och då tidigare hade haft råd med, och fick istället satsa allt på potatis.

Om efterfrågekurvan för Hillebergstält är negativ lutande så har de heller ingen anledning att sänka priset eftersom tälten har låg priselasticitet, dvs en förändring av priset leder till en relativt liten förändring i efterfrågad kvantitet. De räknar snarast på hur mycket priset kan ökas. Hilleberg är ingen "god socialplanerare" utan som flera gånger påpekats, ett vinstmaximerande företag. Det är när det kommer till kritan människors fria val att köpa eller inte köpa.

Raskesven

nermander; sa:
Det där ser jag som en följd av hur aktiemarknaden ser ut idag. Idag vill alla aktieägare maximera kursstegringen och de skiter helt i kunderna. Företagen å sin sida är beroende av aktieägarna och gör precis som de vill.

Jag märker det själv på mitt jobb, i samband med att koncernen börsintroducerades (för ett år sen) så har vinstkraven bara ökat och ökat, det trycks mer och mer på att vi ska dra in pengar, och mindre och mindre på att vi skall göra ett bra jobb.

Enda sättet att rå på detta är väl att vi konsumenter köper aktier i de företag vars produkter vi vill påverka, men det är ju lättare sagt än gjort om företaget inte är börsnoterat.

På dagens marknad är det inte längre "kunden har alltid rätt", det är "aktieägarna har alltid rätt".
Jag antar att ditt företag börsintroducerades för att företaget behövde kapital? Vad hade alternativet varit, att tyna bort och inte kunna genomföra investeringar? Du borde vara glad att aktiemarknaden, och därmed aktieägarna, finns.

Sen får man hålla isär förstahands och andrahandsmarknaden för aktier.

I den anglosaxiska modellen går företag till börsen för att få kapital och kunna vidareutvecklas. Förstahandsmarknaden. Det finns många aktieägare i Sverige. Ett bättre system än t.ex det tyska där företagen i stort sett är i händerna på de stora bankerna, med deras relativa ovilja att ta risker. För risker är vad en aktieägare tar. En aktie i ett företag är ju samma sak som att äga en del av företaget, alltså en real fodran på företaget. På förstahandsmarknaden är företagen beroende av att aktieägare är villiga att ta den risk en investering, sparande, i aktier innebär. Och det är väl bra att det finns såväl stora som små placerare som tar den risken? En risk tas dock inte utan att man förväntar sig en avkastning proportionell till den upplevda risken.

På andrahandsmarknaden handlas aktier som företagen redan emitterat och fått in kapital för. Företag får lära sig att stå emot tryck från diverse placerare om snabba kortsiktiga kvartalsvinster. Dessutom vet de flesta att aktieplaceringar är långsiktiga investeringar. "Kvartalsekonomin" var ett fenomen som främst dök upp under IT-bubblans era. På den tiden satt det ett dussin "analytiker" i varje skrubb på banker och finansinstitut. Många hade då lärt sig "Discounted cash flow modeller". Problemet var att med de modellerna skall det diskonteras långt in i framtiden, men det är jobbigt så modellerna användes förenklade som enperiodsmodeller, ett kvartal framåt. Idag sitter de forna "analytikerna" utspridda i alla möjliga andra funktioner, och det har generellt slutats diskontera ett kvartal framåt.

Vårt marknadsekonomiska, blandekonomiska system är inte perfekt. Det är inte demokrati heller. Men det är de bästa systemen vi känner till, väl att märka om vi vill att människors preferanser och incitament ska få genomslag. Ju fler som äger aktier, ju mer spritt ägandet av aktier blir, desto bättre.

Ett företag som inte är börsnoterat är väl inte särskilt svårt att påverka? Kunden väljer om denne ska köpa företagets produkter eller inte. Ett företag som av endera skälet hamnar i onåd hos kunderna försvinner.

Raskesven

Skönt att se någon ekonom i denna diskution om prissättning. Desutom en riktigt duktig nationalekonom om jag minns rätt denna tiden på dygnet. Om jag antagit rätt vad gäller vilket bolag Peter jobbar på så var det inte kapitalbehov som var främsta anledningen till noteringen utan snarare att det började bli en hel del anställda och fd anställda som var aktieägare och ville ha möjlighet att handla med aktien.

Är i princip säker på att Peter Nermander jobbar på Rejlers. Detta eftersom det var det enda företaget som börsnoterades ifjol som inte var en avknoppning eller hade varit noterat på någon mindre lista. Hade det varit något sådant företag hade ju inte skillnaden varit så stor.

Tycker iofs inte att det borde ha blivit så stor skillnad i detta fall. Bolaget ägdes i princip helt av anställda och tidigare anställda. Något kapitalbehov fanns inte och starka ägare finns i famlijen Rejler och Lars Kyhlberg. Har framtills nu varit låg omsättning i aktien så ingen annan än de som tidigare hade inflytande över bolaget har det nu heller. Så det är nog fel att skylla på aktiemarknaden i det fallet utan Peter får nog skylla på samma ägare som det var innan introduktionen.

Om det stämmer så kan jag bara säja till Peter du kan rikta din ilska mot mig eftersom jag tillhör de hemska aktieägarna. Såg till att köpa aktier bara ett par dagar efter att de noterades så jag har plågat dig länge nu. När det närmar sig bolagstämma kan du ju kontakta mig så kan du (om jag fortfarande är aktieägare då) om du vill få gå dit och rösta och säga vad du tycker. Så kan du ju fixa så att utvecklingen blir bättre för både dig. Ännu så länge verkar det ju bara som om den bara varit bra för mig :) Kom föresten på att jag kanske ändå inte är så hemsk då jag aldrig varit i kontakt med bolaget och desutom missade att gå på bolagstämman. Men kanske utövar jag ändå påtryckningar för att du ska jobba hårdare och dra in mer pengar, samt bry dig mindre om kunderna :)

Kan ge samma erbjudande om det är någon som känner för att gå på Fenix bolagstämma och säga vad ni tycker om priserna på friluftsprodukter.

Räkna dock inte med några underverk jag har tyvär inte så många aktier att sätta emot Åke Nordin (Fenix)eller familjen Rejler (Rejlers) :)
[Ändrat av johanv 2004-11-17 kl 02:23]

Att du bekräftar att du har ett rent spekulationsintresse med ditt aktieägande, vilket rimligen kan sägas var det vanligaste, är väl helt i linje med påståendena längre upp i tåden om företagsledningarnas intresse för vinstmaximering och kortsiktighet.

Sedan kan man väl skilja på dessa mekanismer, och överhuvudtaget allt shareholder-value-resonemang, och marknadsföringsteorierna.

Det senare är ju bara ett verktyg att öka resultat, vilket man som regel önskar antingen utifrån ett onoterat ägarperspektiv, eller ur ett perspektiv där företagsledningen bl a jobbar för att "glädja" börsen.

Rent allmänt tycker jag att du drar väldigt specifika slutsatser från HB:s årsredovisning (som jag f ö inte själv tittat i). Jag har själv en ganska reserverad hållning till hur årsredvisningar speglar verkligheten. Förvisso finns det ju saker att utläsa om hur utvecklingen i ett bolag är, om man läser ett antal konsekutiva redovisningar. Dock är det väldigt ofta svårt att dra korrekta slutsatser om varför utvecklingen varit som den varit. Årsredovisningar (t ex verksamhetsberättelsen) är ju i det avseenden en partsinlaga.

Raskesven; sa:
Jag antar att ditt företag börsintroducerades för att företaget behövde kapital? Vad hade alternativet varit, att tyna bort och inte kunna genomföra investeringar? Du borde vara glad att aktiemarknaden, och därmed aktieägarna, finns.

Jag tror knappast att koncernen hade tynat bort om den inte börsintroducerats. Finns finansiella siffror på http://www.intertek.com för den som nu vill läsa.

johanv; sa:
Är i princip säker på att Peter Nermander jobbar på Rejlers. Detta eftersom det var det enda företaget som börsnoterades ifjol som inte var en avknoppning eller hade varit noterat på någon mindre lista. Hade det varit något sådant företag hade ju inte skillnaden varit så stor.

Londonbörsen min vän, Londonbörsen.

nermander; sa:
johanv; sa:

Londonbörsen min vän, Londonbörsen.

Sorry :(

Såg nu ditt förra inlägg. Vet inte hur jag lyckades missa det förra gången :(

det var av anledningen att det kunde vara något utländskt bolag som jag inte var helt säker men det blev ju tyvär fel.

Ska nog undvika att skriva inlägg den tiden på natten...
[Ändrat av johanv 2004-11-17 kl 08:50]

nermander; sa:
Observera att jag pratar inte om UTDELNINGEN på aktierna, jag pratar om kursstegring. Det är väl inte särskilt många aktieägare idag som bryr sig om utdelningen? De vill trissa upp kursen så de kan sälja aktierna med rejäl vinst.

Är faktiskt väldigt många som bryr sig om utdelningen.Vissa köper aktier i bolag bara för att de aviserat en extra utdelning. Missförstod vad du menade med utdelning. Vanligen benämns det du menade med utdelning som avkastning.

På dagens marknad är det inte längre "kunden har alltid rätt", det är "aktieägarna har alltid rätt".

Har aldrig varit så utan alltid bara "kunden har alltid rätt såp länge det är bra för aktieägarna"

Det är ju det jag skriver? Fast med andra ord. Aktieägarnas intresse har prioritet över kundernas. D.v.s. aktieägarna har aldrig fel.

Trode i det första inlägget att du menade att det varit på något annat sätt tidigare.

Är väl inget konstigt i att om jag äger något så går mina intressen i första hand.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15
avslutat_medlemskap_20-11-23 Hilleberg ökar omsättningen Butiker och leverantörer 53
Joakim Ambrosson Hilleberg/Moontrail Butiker och leverantörer 2
johanv Artikel om Hilleberg Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg