Re: Traditioner
Nuskani; sa:
...tycker jag det verkar som att en del killar känner sig hotade av tjejer som är duktiga på fiske, jakt och sport...
Typisk fördom.
Killar känner sig hotade av
alla som är bättre på vad som helst...
Jag känner stor glädje över att min femåriga dotter fick sina första hundragramsmörtar i veckan som gick.
Det tog fyra fisketurer (korta, på max en timma) innan hon slutligen fick fisk.
Effektiv fisketid har nog varit tjugo minuter, hon har matat änder, plockat blommor, legat med armarna under huvudet och solat samt piskat vattnet med håven den övriga tiden.
Jag har i ungdomsåren fiskat tillsammans med flera tjejer, men procentuellt mot killarna har de varit få.
Och när jag nu i medelåldern tänker på det känner jag inte en enda kvinna som fiskar eller ens har några fiskegrejer medan alla mina manliga bekanta har fiskat någon gång de senaste fem åren.
Min fru älskar att gå med hunden i skogen och söka men fiska (eller sitta i skymningen och spana på rådjur) tycker hon är totalt ointressant.
Jag försöker skola in mina döttrar till att bli fiskare, jag försöker använda min (omvittnat goda pedagogiska) förmåga för att få dem intresserade.
Korta turer, inget hyschande och en kram för varje fisk de får. Äldsta dottern hävdar att det är genant, men ser ändå rätt nöjd ut...
"Jag tycker det är kul att fiska med dig pappa" är belöningen.