Så fort du kommer lite utanför stan används ALLA vägar/stigar som är cyklingsbara av både gångtrafikanter och cyklister. Av många cyklister används dessa vägar/stigar som om de vore rena cykelbanor. Räkna inte med att gångtrafikanter går till höger. Två mammor med barnvagnar går i bredd och pratar. Kanske hjälper ringklockan här.
Alternativt, från en annan synvinkel, så används dessa vägar som om de vorde rena gångvägar alltså.
Men visst kan man plinga i såna situationer. Däremot blir man rätt irreterad när det står 4 barnvagnar uppradade över hela cykelbanan och mammorna står och pratar.
Varken cyklister eller gångtrafikanter behöver körkort och det märks. Alltså är det viss spridning på kunskaper och beteende. En enkel och naturlig princip är att de som färdas fortast tar hänsyn till de som är långsammare. Så funkar biltrafiken, så funkar det till sjöss. Varför kan inte de mest vana cyklisterna tillämpa samma princip och hänsyn? Vad gäller musik i lurar så är det väl inte olagligt när man cyklar eller går men samma beteende (typ sms:a) i bilen är nog straffbart.
Har du körkort? Så fungerar inte biltrafiken; Du kan inte åka ut på en motorväg och sätta dig och köra 30km/h och lite spontant svänga mellan körfälten utan att ha någon koll bakåt.
Som du skriver behöver inte gångtrafikanter körkort ("gångkort"?), men det har väl inte med saken att göra i det här fallet? De flesta gående går inte rakt ut i bilvägen utan att se sig för, men däremot rakt ut i cykelbanan. Om du nu kör bil, tycker du gående ska gå rakt ut då utan att se sig för?
Vad det gäller lurar i öronen eller sms'a så undrade jag inte vad som är lagligt eller inte, utan vad DU tyckte var ok i trafiken?
Om vi däremot nu tittar på vad som är lagtligt ser det ut som om det kommer bli olagligt att prata i mobil utan handsfree tex. Varför? Jo, för att uppmärksamheten sjunker. Alltså ställer man vissa krav på uppmärksamhet i biltrafik, bör man då inte ha motsvarande krav på uppmärksamhet hos en cyklist?
Jag skulle säga att de som aldrig bromsar och inte tar hänsyn till långsammare fordon (eller vingligare) är de som tror att de äger cykelbanan. Du kan inte räkna med att en fluoriserande tajtbralla och en gubbe i hatt cyklar på samma sätt.
Jag räknar inte med att alla cyklar på samma sätt och i samma fart, men jag räknar med att om man befinner sig i trafiken bör man uppvisa ett visst trafikvett. Håller du inte med om det?
Återigen, jag börjar bli rätt nyfiken; Tycker DU att det är ok med folk som vinglar omkring hur som helst i biltrafiken som jämförelse? Byter körfält utan att se sig för så bakomvarande får ställa sig på bromsen?
Jag har funderat lite och jag står nog för mitt uttalande. Klart att en cykel KAN ha bra bromsar på rätt underlag men cyklar i allmänhet (ej besiktningspliktiga) på underlag i allmänhet har kassa bromsar. Kraftiga inbromsningar blir det nog eftersom den fluoriserande tajtbrallan inte vill bromsa alls utan troligen tvingas till detta i sista stund. Kanske är det därför han inte vill bromsa, det är för farligt. Varför kan han inte sänka farten när det behövs?
Moderna cyklar har bra bromsar, oavsett besiktningsplikt (det intressantaste med den när det gäller bilar är väl ändå att se så de tar någolunda jämnt? Inte så aktuellt på ett tvåhjuligt fordon).
De flesta snabbare cyklister har väl ofta kanske också en mer påkostad cykel. Gissa vad det i allmänhet betyder? Jo, ännu bättre bromsar!
Hur tycker du man ska cykla menar du? Bromsa in såfort man närmar sig någon, för denna kan ju plötsligt ta ett skutt (gående) eller svänga ut snabbt framför en (cyklist)? I så fall skulle man i praktiken aldrig komma någonstans.
Ska biltrafiken fungera på samma sätt? Såfort det finns en gående eller cyklist i närheten så behöver du sakta ner till nästan gångfart, för personen kan ju springa rätt ut i vägen precis framför dig..
Slutligen kanske vi ska sluta hänga upp oss på klädseln, såvida inte du också har någon fobi mot cykelanpassad tajtare klädsel?