Varför alla dessa tjej-grejjer?

Jag skulle förmodligen göra mig skyldig till att kläcka ur mig ett "han". Förfärligt, inte sant?

Jag tycker inte det är förfärligt, men för mig personligen finns det en poäng i att inte förutsätta att en för mig okänd person är av ett visst kön. Inte på något sätt en stor grej, men ändå som sagt en poäng. För just mig alltså.
 
Jag tycker inte det är förfärligt, men för mig personligen finns det en poäng i att inte förutsätta att en för mig okänd person är av ett visst kön. Inte på något sätt en stor grej, men ändå som sagt en poäng. För just mig alltså.

Ok, för mig är det däremot helt egalt, men jag förstår din poäng. Varför helt enkelt inte använda "doktorn" eller "den". Personligen är jag mycket hellre "den" än "hen".
 
ibland så fullkomligt älskar jag utsidan och dess medlemmar. Många av er är ju tok sköna individer.

FAST det händer att jag ibland är på väg att säga upp medlemskapet när jag fastnar på ett energitroll.

@kaj p dal. Det skulle ha varit ett kanske funkar. Tänk dig att du inte vet och inte vill veta könet innan det är dax... Då är det ju en hen eller henom. Man vill väl inte säga"-gud vad jag längtar tills att DET kommit..."
 
Uttrycket "hen" har tramsats fram av en person som tror att jämlikhet, jämställdhet är samma sak som könslös likhet. Varför göda sådant trams? Finns redan uttrycket "personen" om inte könet är känt.

Raskesven
 
ibland så fullkomligt älskar jag utsidan och dess medlemmar. Många av er är ju tok sköna individer.

FAST det händer att jag ibland är på väg att säga upp medlemskapet när jag fastnar på ett energitroll.

@kaj p dal. Det skulle ha varit ett kanske funkar. Tänk dig att du inte vet och inte vill veta könet innan det är dax... Då är det ju en hen eller henom. Man vill väl inte säga"-gud vad jag längtar tills att DET kommit..."

Språkrådet avråder från den användningen, som i ”När kunden har fått hem varan ska hen källsortera emballaget”, utan rekommenderar istället att använda den: ”När kunden har fått hem varan ska den källsortera emballaget”.

Språkrådet avråder även från objektsformen henom då de anser att det ser ut som en variant av honom samt att andra objektsformer av pronomen i det svenska språket inte längre lever. Språkrådet rekommenderar istället att använda hen utan objektsform. Genitivformen blir hens.
 
Språkrådet avråder från den användningen, som i ”När kunden har fått hem varan ska hen källsortera emballaget”, utan rekommenderar istället att använda den: ”När kunden har fått hem varan ska den källsortera emballaget”.

Utan att idas kolla upp saken, borde det inte vara "När kunden har fått hem varan ska denne källsortera emballaget”? "Den" i det där läget skulle jag spontant anse syftade tillbaks på varan (utöver då att jag personligen aldrig köpt hem nåt som varit kapabelt att källsortera sitt eget emballage).
 
Utan att idas kolla upp saken, borde det inte vara "När kunden har fått hem varan ska denne källsortera emballaget”? "Den" i det där läget skulle jag spontant anse syftade tillbaks på varan (utöver då att jag personligen aldrig köpt hem nåt som varit kapabelt att källsortera sitt eget emballage).
"Denne" är av manligt kön. "Denna" av kvinnligt.

HåkanF
 
Jag upplever tjejer som mera sällskapliga med varandra medans killar rent generallt kör penismätartävlingar... Det är kanske trevligt för tjejerna att umgås utan allt det där...
Se bara på antalet inlägg skrivna av killar i denna tråd mot antalet skrivna av tjejer... det kanske säger en del...
 
Kul tråd det här, jag måste gå tillbaka till trådskaparen för att se vad det handlar om , egentligen.
Jag håller med de som tycker att Hen är larvigt, tycker ej heller om uttrycken : dratt, vatt och liknande....
 
Oj, vilken respons...

Men vart är tjejerna??

Är dom i TJEJforumet på Utsidan kanske?

Paradoxalt nog går ju även den här sajten i exakt samma fotspår. Och har en speciell forumdel för tjejer..
Då efterfrågan såklart finns även här. ..

Allt detta som anordnas kan knappast skyllas på fysiska förutsättningar.
Visst, elitidrott och idrott överhuvudtaget måste självklart delas upp.

Men varför ska en fotokurs delas upp?
Eller en aktiehandelskurs för tjejer
Eller en shopping resa till Ullared enbart för tjejer
Eller en flugfiskekurs för tjejer.
Eller en seglarkurs enbart för tjejer

I princip ALLT finns enbart för tjejer. Och inte en enda grej för killar.
Jag ser det som ett märkligt fenomen och skulle vilja ha en förklaring från någon tjej här som faktiskt har facit och aktivt har valt dessa "tjej-grejjer".

För till tjyven och sist är det ju efterfrågan som styr och den är STOR i det här fallet.

Tjejerna säger sitt ganska tydligt: "VI VILL INTE HA MED NÅGRA KILLAR I VÅRA AKTIVITETER".

Och min undran är varför?

Tjejer/kvinnor är de som skriker allra högst om jämställdhet och att allt ska vara lika för alla.
Precis allting.

Ändå är facit som så att det är tjejerna som aktivt väljer att dela upp könen i precis allting.
Är det som så att de som skriker högst bara är intresserad av jämställdhet så länge som de själva är vinnare på det, och egentligen skiter i det annars?

Ja, den tolkningen ligger ganska nära till hands när man ser på samhället och vad som är utfallet av teori kontra praktik i det här ämnet.

Som sagt, hade varit skoj att höra en kommentar från en tjej i ämnet så släpp TJEJforumet nu...
 
Jämlikhet vs likställdhet

Ett problem är att en del individer väljer att blanda ihop jämställdhet och likställdhet.

Jämställdhet handlar om att alla ges samma möjlighet att forma sina liv, göra egna val, tänka själva och skapa sina egna livsöden, utan att någon överordnad instans eller sociala strukturer bestämmer hur och vad de ska göra eller värderar dem olika utifrån kön, sexuell läggning, ursprung, och ålder.


Likställdhet och millimeterrättvisa är något helt annat. Resonemanget att allt och alla ständigt ska göra lika, få samma resultat och vara exakt lika har inget med jämlikhet att göra.


Med andra ord: att det finns tjejgrupper spelar ingen som helst roll så läge killar har samma förutsättningar att utöva samma aktiviteter. För det finns väll knappast någon som påstår att killar inte har möjlighet att hålla på med flugfiske, aktiehandel, shopping om de så behagar?


Olika men jämlika.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg