Varför är vindskydd till kök i värmeledande material?

Vet inte hur det är med strålningsvärmen, men värme överförs dåligt mellan gasfas och fast fas, d.v.s. mellan luften och vindskyddet, även om det råkar vara i värmeledande metall. Tror fördelarna överväger. Lätt, hållbart, billigt.

Jmf med kaffekoppar. Värmen från kaffet överförs lättare till godset i koppen än till luften ovanför den öppna ytan. Därför svalnar kaffet fort i en tjockväggig, rustik mugg men håller sig skållhett länge i en lövtunn mockakopp då det är väldigt lite gods att värma upp, även om mockakoppen har vidare "öppning".

Vet inte hur det är med strålningsvärmen, men värme överförs dåligt mellan gasfas och fast fas, d.v.s. mellan luften och vindskyddet, även om det råkar vara i värmeledande metall. Tror fördelarna överväger. Lätt, hållbart, billigt.

Jmf med kaffekoppar. Värmen från kaffet överförs lättare till godset i koppen än till luften ovanför den öppna ytan. Därför svalnar kaffet fort i en tjockväggig, rustik mugg men håller sig skållhett länge i en lövtunn mockakopp då det är väldigt lite gods att värma upp, även om mockakoppen har vidare "öppning".
Ja, värmeövergångsmotstånd på bägge sidor av skärmen står i fallet tunn plåt (sovsäcksnylon, etc...) för i praktiken hela värmemotståndet; jfr mitt inlägg #10.
Övergångsmotstånd är egentligen rätt komplicerat att räkna på, det påverkas av flera faktorer som strålning, luftrörelse mm, men för praktiska ändamål räknar t ex byggbranschen med ett schablonvärde på 0,13+0,04= 0,17 m²·K/W för inre + yttre övergångsmotstånd.
0,25 mm aluplåt står för ca 0,000001 m²·K/W...

För kaffet spelar det lite större roll, om koppen är av porslin eller plåt - vätskan har ju direkt kontakt med koppens ena sida. Vilket som du påpekar kan vara både bra och dåligt: det tjockare porslinsgodset leder värme sämre, men kräver mer, för att bli lika varmt som kafet :)

Okej, men om kaffekoppen har ett lock så borde väl den med tjockast gods och av sämst värmeledande material hålla värmen längst, eller?
T ex vattnet i en nalgene flaska (tjock plast) borde väl hålla värmen bättre en en motsvarande flaska i tunnväggig aluminium med lockena på ?

Okej, men om kaffekoppen har ett lock så borde väl den med tjockast gods och av sämst värmeledande material hålla värmen längst, eller?

Inte för lockets skull, det är ju inte där den mesta värmen försvinner. Men om allting annat är lika så gör säkert locket skillnad. D.v.s. en mugg med lock borde hålla värmen längre än samma mugg utan.

Vet inte vilken som skulle vinna, den tjocka plasten eller den tunna plåten.

Jag glömde säga att värme överförs ännu sämre från fast fas till gasfas. Så muggen stjäl värme för att värma upp sig själv, men avger värmen i mindre grad till luften ikring. Ställer man ner muggen, särkilt om det på något värmeledande som en rostfri diskbänk, svalnar den och innehållet fortare eftersom värmen då leds bort mer effektivt.

Men jag antar att det inte tillför någon förbättring,

Det är möjligt att det tillför lite förbättring, problemet är att hitta nåt vettigt material. Tunna eternitplattor är kanske inte så lämpliga, brandskyddsimpregnerad papp tål inte väta så bra, de plaster som tål temperaturerna som det är fråga om är inte så billiga och det är antagligen svårt att få det tillräckligt styvt. Tunn aluminiumplåt är antagligen den bästa kompromissen man kan hitta. Lätt, värmetåligt, tillräckligt styvt, tål fukt utan problem, går att få blankt så det reflekterar. Sen att det råkar leda lite värme är väl den enda nackdelen?

Det är möjligt att det tillför lite förbättring, problemet är att hitta nåt vettigt material. Tunna eternitplattor är kanske inte så lämpliga, brandskyddsimpregnerad papp tål inte väta så bra, de plaster som tål temperaturerna som det är fråga om är inte så billiga och det är antagligen svårt att få det tillräckligt styvt. Tunn aluminiumplåt är antagligen den bästa kompromissen man kan hitta. Lätt, värmetåligt, tillräckligt styvt, tål fukt utan problem, går att få blankt så det reflekterar. Sen att det råkar leda lite värme är väl den enda nackdelen?
Som sagt är den nackdelen helt försumbar, se min uträkning i post #14.
0,17 m²·K/W + 0,000001 m²·K/W blir fortfarande bara 0,170001 m²·K/W :)

Ärligt så det enda jag tror skulle funka både praktiskt & tillverkningsmässigt är ett vindskydd i carbon med isolering emellan en tunn, blank aluklädd insida. Då stannar värmen inuti skyddet.

Hade jag betalat 2495kr för det ultimata UL-köket? Svaret är Ja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Asbest vil fuke helt utmerket, det finnes i utførelse som ligner på tekstiler, det gjelder bare å ikke puste inn evt støv (damm). Kledd med aluminiumsfolie burde det være trygt.

(...) Är det någon som provat vindskydd i något mera isolerande material?
Som sagt: ja, jag har haft vindskydd av Thermoreflekt, eftersom den dubblade som grytmysare. Märkte absolut ingen skillnad på gasförbrukningen, och jag förstår varför. Jfr mitt inlägg 14 och 18. Lägg krutet på annat om du vill effektivisera din snösmältning.

Som sagt: ja, jag har haft vindskydd av Thermoreflekt, eftersom den dubblade som grytmysare. Märkte absolut ingen skillnad på gasförbrukningen, och jag förstår varför. Jfr mitt inlägg 14 och 18. Lägg krutet på annat om du vill effektivisera din snösmältning.

Japp, jag förstår att det inte finns något att hämta där, men reflektor under köket skall provas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
tango Kaffepress till Urberg Rogen powerstove? Kök och brännare 7
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg