Teori och praktik
tjonsson; sa:
Men är vi ute efter att lägga oss i människors val?
Det finns tre sätt att få människor att välja "rätt", dvs sluta röka, vara hemma med sina barn, handla miljövänligt osv. a) Förbud och tvång. b) Kostnader och skatter. c) Genom att få folk att välja rätt av övertygelse [kan av motståndare även kallas att moralisera och skuldbelägga
, mycket effektivt]. Vilket alternativ man än väjer så är ju syftet att påverka människors val, eller hur?
Är vi inte bara intresserade att valen de gör ska baseras på att de möter rätt kostnader.
Jo, men vad är rätt kostnad? I Europa betalar vi redan väldiga summor i bensinskatt, men kör mer och mer bil iallafall. Folk (t.ex jag själv) tycker helt enkelt att det är värt det. I EU kostar ett ton CO2 40 euro. En bil producerar 2.4 kg CO2 per liter bensin (dvs något mindre än resultatet av att köpa 1 kg färska Thailändska grönsaker i Sverige). Min stora Subaru som drar 0.9 jämfört med 0.3 för en riktigt snål bil, altså 0.6 liter extra. Vad ska jag då betala per mil för mina synder? 0.6*2.4*40*9.30/1000=0.54 kr. Totalkostnaden för en bil är minst 15kr/mil, troligen 25kr/mil för en ny och fin bil. Hur många skulle överhuvudtaget basera sitt bilval på ett påslag om 0.54kr per mil? Hur många skulle istället använda det som ett dumt sätt att motivera sitt val av bil? Det fungerar bara så länge man inte räknar på det. Felet är att det är för billigt. Vi har redan ett system för att bestraffa törstiga bilar (bensinskatt), trots det blir bilarna bara större och tyngre, det fungerar inte. Det som måste till är en attitydförändring.
Vem avgör om en bil är extra onyttig? Det måste vara något som vi överlåter åt individen att besluta om. Däremot kan vi, genom till exempel ett utsläppsrätts-system, se till att individen får betala den kostnad som hon/han orsakar andra genom sina val.
Om en SUV-ägare köper en utsläppsrätt har hon betalat för den plats i atmosfären som hennes bil kräver. Någon annan konsument får stryka på foten och traska till jobbet istället. Dock har det kostat för personen i fråga att köpa den rätten och, givet att vi har ett fungerande utsläppsrätts-system, kommer folk att avskräckas från att köpa bensinslukande bilar. Några kommer ändå att göra det och det är de som värderar att köra stora bilar mest. Alla glada och nöjda.
Som sagt, vi har redan ett system för att bestraffa törstiga bilar, bensinskatten utgör ca hälften av bensinpriset. Hur ser man på en förare till en stor tung bil med litet lastutrymme?
A) Vilken idiot, så onödigt!
B) Han har råd, måste vara en lyckad snubbe.
Så länge folk tror att dom kan kompensera sina synder med att köpa utsläpprätter så kommer det att finnas dom som tänker som i exempel B och hela idén havererar. Problemet ligger i att det är så värdefullt att kunna köra bil, man är helt enkelt beredd att betala. Det som nu, äntligen har börjat driva på är attitydförändringar. Att köra miljöbil är coolt! Låt oss hoppas att det inte blir lika coolt att köra bensinslukare och "betala för sig".
Eftersom det inte går att få in två snygga länkar efter varndra lägger jag dom här:
Kostnad per ton:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utsläppshandel
Kg per liter:
http://www.vv.se/templates/page3____12794.aspx
Fler exempel:
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?number=125907&avdnr=5