Vår tids avlatsbrev?

Då fungerar det så här då:

Steg 1:
En person med ett politiskt korrekt miljömedvetande, lite dåligt samvete och gott om pengar köper utsläpprätter för att "döda" dessa och minska utsläppen.

Steg 2:
Genom att ha gjort denna goda gärning (genom en rent ekonomisk åtgärd) skapar han utrymme i sitt samvete för att smutsa ned miljön med en bil som han annars skulle ha mer dåligt samvete för att använda.

Tanken med utsläppsrätter fungerade väl möjligen i det första steget, men naturligtvis är det så att steg två inte blir bättre i sig oavsett steg 1. För den ännu mer politiskt korrekte vore det naturligtvis bättre att efter steg 1 gå till steg 2b; som innebär att man köper en miljöbil. Han skulle härigenom vinna ytterligare aktning i vissa kretsar, samt totalt sett minska utsläppen mer än i det första scenariot.

Problemet uppstår naturligtvis när ingen verklig bristsituation på utsläppsrätter föreligger. Då är liknelsen med avlatbrev mycket träffande.

När det gäller bilåkande i allmänhet anser jag närmast att miljöbilar är åt avlatsbrevshållet också, eftersom förbukningen av bensin kommer att fortgå tills en verklig bris på bensin uppstår, och hårdhänt genom ekonomin minskar konsumtionen. Hur man tagit sig dit, med några miljbilar mer eller mindre känns ju inte särskilt viktigt.

Problemet är förstås att få folk att förstå att att ett miljöansvar måste tas, och att det kommer att kosta väldigt mycket i dagens mått av standard. Vi kommer också nödvändigtvis behöva uppnå den förändringen globalt.

Jag är numera lite bekymrad för den här planetens relativt nära framtid.

Jag tror att de ekonomiska systemen av idag har alltför stora brister för att en automatisk reglering av hur vi konsumerar våra tillgångar ska kunna fungera genom marknadsåtgärder.

Re: Analogin haltar

niclasd; sa:
Med andra ord haltar analogin med avlatsbrev kraftigt. Köp av utsläppsrätter har en reell effekt (på utsläppen). Det kan man knappast kan påstå med avlatsbrev.
/Niclas

Tja, det handlar många gånger om att köpa sig ett "rent" samvete, så jag tycker nog att analogin inte är helt fel.

Givetvis menar jag inte att utsläppsrätter är förkastligt, jag tror att det spelar en roll för t.ex. länder, företag osv.

Be careful out there /joel

gundj; sa:
Jag syndar lite dâ och dâ, var köper jag dessa utsläppsrättigheter?
Och, jag köper hellre mânga för €1 än fâ för 40SEK för att SNF ska dra in kulor till klubbfesten.

Ett alternativ är att du efter synden läser fyra Pater Noster och åtta Ave Maria.

Fick jag bestämma skulle du sluta synda, men jag är förstås inte den rätte att kasta den första stenen...

Funkade det ?

Om analogin håller, då kan vi lära oss från det förflutna. Frågan är då - Funkade avlatsbreven ?
Minskade den totala synden i världen ?
Eller fanns det ett systemfel, i att de var obegränsade
i antal ?

Erfarenheten av avlatsbreven i sb med "korstågen" förskräcker ju, nästan tur att digerdöden kom och jämnade ut.......
Spåren av avlatsbren finner vi ju ännu i kyrkans och framförallt katolska kyrkans enorma ägande...

Mezzner; sa:
gundj; sa:
Jag syndar lite dâ och dâ, var köper jag dessa utsläppsrättigheter?
Och, jag köper hellre mânga för €1 än fâ för 40SEK för att SNF ska dra in kulor till klubbfesten.

Ett alternativ är att du efter synden läser fyra Pater Noster och åtta Ave Maria.

Fick jag bestämma skulle du sluta synda, men jag är förstås inte den rätte att kasta den första stenen...

Första delen av mitt inlägg var inte sâ seriöst menat, mina synder skapar inte sâ stora utsläpp ;-)
Men jag skulle verkligen vilja veta hur man köper dessa rättigheter, lite av min onödigt stora lön kunde ju fâ gâ dit.

gundj; sa:
Första delen av mitt inlägg var inte sâ seriöst menat, mina synder skapar inte sâ stora utsläpp ;-)
Men jag skulle verkligen vilja veta hur man köper dessa rättigheter, lite av min onödigt stora lön kunde ju fâ gâ dit.

Rent praktiskt för privatpersoner har jag ingen erfarenhet av. Av rent intresse surfade jag och hittade denna hemsida http://www.miljoborsen.se .

Jag har dock ingen kännedom om företaget så se det inte som någon slags rekommendation.
/Niclas

Frälset har råd

öringen; sa:
gundj; sa:

Skicka kontanter i väl vadderat kuvert till mig så ordnar jag det ;)

Skit, nu snodde du min idé. Jag hade tänkt att grilla i helgen, men om du skickar några spänn så kan jag cykla ut och gräva ner kolen i Bälinge mosse istället.

Skönt att man bor i stan. Då kan man sälla sig till koldioxid-frälset som slår sig för bröstet för att man inte använder bil. Att man sedan tar igen detta med råge genom att flyga till Thailand kan enkelt kompenseras genom att köpa utsläpprätter, dom är faktiskt riktigt billiga. Att komensera för en Alpresa kostar 40:-, och det kan det ju vara värt att slippa skumpa på en buss. Inte ska väl jag som har pengar behöva lida mycket för att spara några ynka kilo CO2? Dessutom visar jag hur hipp och medveten jag är när jag köper utsläppsrätter.

Att äta färsk avocado mitt i vintern är svårare att kompensera för. Hur mycket ska jag betala per salladshuvud för att kunna fortsätta att gnälla på min potatisätande grannens Landrover?

Vad jag menar är inte att utsläppsrätter är dåligt. Det är en jättebra idé och money talks som det heter. Föhoppningsvis dras tumskruvarna nog hårt för att tvinga fram investeringar i rätt teknik. Det jag vänder mig emot är att använda utsläppsrätter för att rättfärdiga omiljövänliga handlingar. Köp gärna utsläpprätter, men använd dom inte till att motivera slöseri med jordens resurser.

P.S. Titta här och fundera på vilken produkt som är bestseller och vilka produkter som faktiskt gör något åt saken. D.S.

mellpat; sa:
Djerfen har fått sig en affärsidé. Nog fler som tänkt sig göra så fina affärer ...

Nää, jag tänkte faktiskt köpt tusen eller sâ o ge mina barn o anhöriga i present under âret, med början nu den 20/2, men för 250 / 350:- styck fâr det vara.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg