Vår tids avlatsbrev?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69190374_852__,00.html

Utsläppsrätter fungerar precis som avlatsbrev.

Är folk verligen så dumma att dom känner sig rättfärdiga om dom kombinerar en stor bil med utsläppsrätter? Ska altså rika människor ha rätt att leva som svin bara för att dom har pengar? Vem är det dom tror att dom "tvingar" att släppa ut mindre? Dom "onda" företagen kanske? Utsläppsrätter är en jättebra idé för länder, kraftfverk och stora företag, men att använda det som ett argument för att köpa onödigt stora bilar är bara löjligt.
 
Vandrare; sa:
Är folk verligen så dumma att dom känner sig rättfärdiga om dom kombinerar en stor bil med utsläppsrätter? Ska altså rika människor ha rätt att leva som svin bara för att dom har pengar? Vem är det dom tror att dom "tvingar" att släppa ut mindre? Dom "onda" företagen kanske? Utsläppsrätter är en jättebra idé för länder, kraftfverk och stora företag, men att använda det som ett argument för att köpa onödigt stora bilar är bara löjligt.

Så sant som det är sagt. Analogin med avlatsbrev känns befogad.

Be careful out there /Joel
 
Analogin haltar

Nåja. För den här första perioden med utsläppsrätter (2005-07) förefaller det ju inte finnas något underskott på utsläppsrätter. Det är därmed osäkert om det har någon effekt på utsläppen om man köper upp utsläppsrätter som inte används.

Givet att tilldelningen är sådan att en reell knapphet på utsläppsrätter uppstår, vilket man kan förvänta sig framöver, så innebär köp av utsläppsrätter som inte används de facto en minskning av utsläppen (man undandrar möjligheten för andra utsläpp).

Med andra ord haltar analogin med avlatsbrev kraftigt. Köp av utsläppsrätter har en reell effekt (på utsläppen). Det kan man knappast kan påstå med avlatsbrev.
/Niclas
 
Re: Analogin haltar

niclasd; sa:
Nåja. För den här första perioden med utsläppsrätter (2005-07) förefaller det ju inte finnas något underskott på utsläppsrätter.
Vad jag vet har du direkt eller indirekt med detta att göra. Eller tänker du påstå att du ska jobba FÖR att se till att det blir underskott? Jag skulle önska att du svarade ja på på frågan.
 
Ok1: livet är orättvist, vissa har mer pengar än andra.

Ok2: utsläppsrättigheter är inte ett perfekt system.

Ok3: att båda de ovanstående "systemen" finns samtidigt tar inte bort problemen med miljöbelastning och med orättvisorna.

men likväl: jag tror (!) att handel med utsläppsrättigheterdet kanske knuffar utvecklingen i rätt riktning. i det stora hela.


för övrigt1: avlatsbrev har inget med den fysiska verkligheten, miljöproblem och våra sammansatta resurser att göra.

för övrigt2: avlatsbrev inom religion suger big time på alla plan. det sa även luther.

för övrigt3: det finns oavsett pengar och utsläppsrättigheter en massa människor som "hanterar" sitt dåliga miljösamvete på "intressanta sätt". kanske även du?
jag erkänner mina egocentriska förträngningsmekanismer på miljöområdet, gör du?
 
Detta har redan diskuterats i denna tråd

Vi är några som har försökt förklara syftet bakom utsläppsrätter i den tråden. Men eftersom det verkar som om det fortfarande föreligger viss förvirring gör jag ett nytt försök här.

Marknaden sätter inget pris på den externa effekt som bensinkonsumtion genererar. Genom att beräkna denna externa effekt kan en optimal utsläppsnivå bestämmas. Idén med utsläppsrätter för bensinkonsumtion är att den som har relativt större nytta av att släppa ut därmed kan köpa en rättighet av den med relativt lägre nytta. Vi får då en effektiv konsumtion av bensin (som ligger inom den optimala nivån).

Genom att köpa en utsläppsrätt betalar du för den externa effekt som annars inte är prissatt på marknaden. Att köpa en utsläppsrätt är därmed ett sätt att köpa dig fri från din bensinskonsumtions påverkan på klimatet.

Problemet med de utsläppsrättigheter som annonseras av SNF är att de är avsedda för industrin och den optimala nivån är beräknad med avseende på industrins utsläpp. För konsumtion av växthusgaser används andra instrument för att uppnå en optimal utsläppsnivå (läs: bensinskatt). Men det är möjligt att skattenivåerna är för låga i relation till den externa effekten. I sådana fall utgör köp av utsläppsrättigheter ett sätt att ytterligare kompensera dina utsläpp.

Alltså: utsläppsrättigheter är ett effektivt instrument och det kan finnas skäl för växthusgaskonsumenten att köpa en sådan. Analogin med avlatsbrev håller, som påpekats ovan, alltså inte.
 
Bäste niclasd, här var det inte frågan om att köpa utsläppsrätter utan att använda dem. Aftonbladsartikeln handlar om en som har köpt en bensinslösande bil (Audi Quattro) samt utsläppsrätter för att döva sitt samvete. Jämförelsen med avlatsbrev är helt relevant. Det hade varit bättre om han hade köpt en bensinsnål bil. Då hade utsläppen blivit mindre och han hade sparat pengar, men han hade kanske inte fått samma egokick.

Vetandets värld i P1 gjorde ett ganska avslöjande reportage om detta måndags där man även tog upp Svenska Naturskyddsföreningen geschäft med utsläppsrätter. Utsläppsrätter som på marknaden kostar 30-40 kronor säljer de till privatpersoner för 350 :-!! Är det inte snart dags att driva ut månglarna ur templet?

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_vetandets_varld_070212123043.mp3
 
Re: Re: Analogin haltar

Stadan; sa:
Vad jag vet har du direkt eller indirekt med detta att göra. Eller tänker du påstå att du ska jobba FÖR att se till att det blir underskott? Jag skulle önska att du svarade ja på på frågan.

Det är riktigt att jag jobbar med analys och rådgivning bland annat kring utsläppshandel. Därmed har jag en ganska god insikt i hur systemet och marknaden fungerar.

I min yrkesmässiga roll ingår inte direkt att ha en åsikt om hur knapp tilldelningen ska vara. Det är i grunden en politisk fråga. Jag brukar dock (återigen i min yrkesmässiga roll) framhålla att åtminstone en viss knapphet måste finnas för att systemet med utsläppsrätter inte ska kollapsa. Exempelvis gav jag positiva kommentarer till det faktum att Kommissionen skar ned i tilldelningsplanerna för ett antal länder i december. Dessutom är det självklart så att om man tar klimatfrågan på allvar krävs en restriktivitet i tilldelningen.

Normalt sett är det dock inte den samlade nivån på tilldelningen som jag jobbar med, utan designfrågor (ex. tilldelningsmetoder) samt analyser av effekter av bland annat tilldelningen (ex. pris på utsläppsrätter).

Innebär detta att jag jobbar FÖR att knapphet ska uppstå. Jag menar nog att så är fallet även om det relativt sällan är det huvudsakliga fokuset.

/Niclas
 
haraldn; sa:
Bäste niclasd, här var det inte frågan om att köpa utsläppsrätter utan att använda dem. Aftonbladsartikeln handlar om en som har köpt en bensinslösande bil (Audi Quattro) samt utsläppsrätter för att döva sitt samvete. Jämförelsen med avlatsbrev är helt relevant. Det hade varit bättre om han hade köpt en bensinsnål bil. Då hade utsläppen blivit mindre och han hade sparat pengar, men han hade kanske inte fått samma egokick.
Det var lite oklart vad han tänkte sig. Personen i artikeln verkar ju beklaga sig över att utsläppsrätterna tappat i värde, vilket borde vara ett mindre problem om det är utsläppsreduktioner man är ute efter.

Min tolkning var dock följande: Personen köpte en bil med en relativt hög bensinförbrukning. Som en kompenserande åtgärd köpte han utsläppsrätter (och jag tolkar det då som att han inte har för avsikt att använda dessa utsläppsrätter - den kompenserande effekten försvinner ju då).

Naturligtvis skulle han ha kunnat köpa en annan bil som orsakar mindre utsläpp (eller ingen bil alls) och ändå köpa utsläppsrätter. Det hade naturligtvis minskat utsläppen än mer. Frågan är om det är en relevant jämförelse.

haraldn; sa:
Vetandets värld i P1 gjorde ett ganska avslöjande reportage om detta måndags där man även tog upp Svenska Naturskyddsföreningen geschäft med utsläppsrätter. Utsläppsrätter som på marknaden kostar 30-40 kronor säljer de till privatpersoner för 350 :-!! Är det inte snart dags att driva ut månglarna ur templet?

Helt enig i SNFs ohemula prissättning av utsläppsrätter. De kostar för övrigt inte 30-40 kronor/ton. Igår var priset 1,28 €/t, dvs ca 10 kr/ton.

Jag har dock svårt att se det onda i att privatpersoner försöker bidra till att minska utsläppen genom att köpa utsläppsrätter.
/Niclas
 
Jag syndar lite dâ och dâ, var köper jag dessa utsläppsrättigheter?
Och, jag köper hellre mânga för €1 än fâ för 40SEK för att SNF ska dra in kulor till klubbfesten.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg