Var hitta bra och prisvärd thermojacka?

Apropå Cocoon som jag fortfarande är nöjd med och andvänd senast i Sarek för några veckor sedan så ser det väldigt tunt ut på BPLs Gear-sidor för närvarande. Jag vet att man haft vissa problem under lågkonjunkturen, skall försöka kolla om det är nya produkter på gång.

Jörgen

Jepp, det är nya produkter på gång från BPL; ryggsäckar, bivy bags och Cocoon kläder och quiltar beräknas komma in i juni.

Vad man kan tänka på när det gäller syntetplagg är att loftet minskar en del på några år. Min Cocoon börjar bli lite tunn nu. Funderar på att öppna upp dem och ersätta åtminstone delar av den ursprungliga fyllningen (bröst och rygg) med Primaloft som blivit över från ett quiltprojekt.

För att hålla dem vid liv så länge som möjligt försöker jag att undvika att komprimera dem mycket. Dvs även om de går att knöla ned i små påsar så undviker jag det. Pullovern har jag som ett typiskt förstärkningsplagg och den ligger nästan alltid högst upp i ryggsäcken, lättillgänglig och minimalt hoptryckt. Den tål ju en del fukt så det är enbart när det är rejält regnigt och blött som jag stoppar ned den i vattentäta reservklädspåsen.

Jörgen

Jag har Jacka T&P Thermal från Itab som jag köpte hösten 09, var och provade Haglöfs Barrier innan jag skaffade min för att ha något att jämföra med.
T&P Thermal tycker jag är mkt prisvärd har använt den som "tröja"under skaljackan nu i vinter vid skidåkning och den kommer att vara min varma jacka/kudde
nu på sommarens fjällvandring. Min jacka väger 535 gram i strl L inte superlätt men jag är ingen "lättpackare". Jackan motsvarade mina förväntningar till ett
bra pris, hoppas bara att livlängden också gör det.
Glad Påsk på er alla.
Tomas

Har två en DMP och en ITAB liner, den senare är aningen lättare och har något mindre packvolym.
Båda värmer gott. Den första var gratis och den senare nästan gratis. De verkar båda hålla och tåla tvätt väl. Rekomendabla m a o.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg