• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Var har vintern tagit vägen?

Om vi nu ska märka ord...

polarhund; sa:
Är det Växthuseffekten som gör sitt intåg på allvar?

Växthuseffekten gjorde redan sitt intåg för några miljoner år sedan, när jorden fick sin atmosfär typ...
Utan växthuseffekten sulle vi inte ha det liv på jorden som vi har i dag, så jag är i varje fall glad att vi har den. Däremot så är det den ökande växtväxthuseffekten som kan ställa till problem.

/Jesper

Frågan är inte felaktigt ställd. kim1 kan ha menat att växthuseffekten gjorde sitt intåg för länge sedan, men att den först nu gjorde det på allvar.

Det var du som satte ribban ;-)
 
*ler*

Först och främst menade jag inte att Småland låg i den halva del som ska ha snö, men när jag var lite så bodde jag i Småland och vi hade alltid snö ofta långt innan jul.

Sen menade jag att växthuseffekten nu ger märkbart resultat av våra tidigare utsläpp.
Givetvis har växthuseffekten pågått sedan första tiden men nu börjar vi se förändringarna.

Det intressanta tycker jag är följande:

Om vi idag ser så här stort resultat av växthuseffekten hur stort resultat kommer märkas om tex. 50 år???

Kommer vi kunna gå ut soliga dagar utan kraftigt solskydd?

Hur mycket kommer vattennivån höjas pga smälta isar?

MVH
KIM
 
Re: Om vi nu ska märka ord...

callespang; sa:
Frågan är inte felaktigt ställd. kim1 kan ha menat att växthuseffekten gjorde sitt intåg för länge sedan, men att den först nu gjorde det på allvar.

Det var du som satte ribban ;-)

Utan växthuseffekten skulle jordens medeltemperatur hamna kring -20 grader, vi vet att den inte att den i dags läget ligger närmare +15. Allstå borde en eventuell höjning av med en grad inte vara "dess intåg på allvar" ;)

/Jesper
 
Re: *ler*

kim1; sa:
Det intressanta tycker jag är följande:

Om vi idag ser så här stort resultat av växthuseffekten hur stort resultat kommer märkas om tex. 50 år???

Ser vi verkligen så stora resultat av en globaluppvärmning ännu? Enligt IPCC så är öknigen av globalmedelteperaturen 0,3-0,5 grader, och anledningen till att man gick ut med det nu tidigare i år var att först nu fanns det en modell som var koncistent med en verkliga utvecklingen. Värt att påpeka är att det är först nu på senare tid som man genom sateliter kan få en mer kontinuerlig mätning av temperaturen över hela jorden/atmosfären. Dock finns haven forfarande kvar som mindre väl upmätta, och hälften av enrgitransporten från ekvatorn till polerna går den vägen.

Kommer vi kunna gå ut soliga dagar utan kraftigt solskydd?

Vad det gäller ökat användande av solskydd så har det ju att göra med ozonet i stratosfären och inte en ökad växthus effekt. Fast där står det utom allt tvivel att vi människor orsakat problemen ;)

/Jesper
 
Revisionist eller ej?

polarhund; sa:
Vad det gäller ökat användande av solskydd så har det ju att göra med ozonet i stratosfären och inte en ökad växthus effekt. Fast där står det utom allt tvivel att vi människor orsakat problemen ;)
Du har självklart rätt vad gäller ozonet, men menar du verkligen att vi människor inte orsakar klimatförändringar???

Enl. din tidigare citerade källa IPCC så är även denna forskargrupp och alla andra seriösa klimatforskare ense om att vi människor påverkar klimatet med utsläpp av klimatgaser, främst CO2. Diskussionen rör ju den mänskliga bidraget av växthuseffekten, iallafall från början.

Du låter lite som en revisionist i stil med Björn Lomborg? I såfall har du mycket att bevisa, att människans aktiviteter påverkar klimatet är nämligen väl bevisat.

ill-klimat-ipcctemp2100.gif


http://www.mylinkspage.com/lomborg.html
http://www.snf.se/verksamhet/klimat/vaxthuseffekten.htm
http://www.ipcc.ch/

mvh Staffan
 
Re: Revisionist eller ej?

Stadan; sa:
polarhund; sa:
Vad det gäller ökat användande av solskydd så har det ju att göra med ozonet i stratosfären och inte en ökad växthus effekt. Fast där står det utom allt tvivel att vi människor orsakat problemen ;)
Du har självklart rätt vad gäller ozonet, men menar du verkligen att vi människor inte orsakar klimatförändringar???
Har jag skrivit någonstans att människan inte oraskar klimatförändringar? Även mängden UV-strålning går att betrakta som en del av klimatet och den har ju förändrats på grund av mänskliga utsläpp.
Enl. din tidigare citerade källa IPCC så är även denna forskargrupp och alla andra seriösa klimatforskare ense om att vi människor påverkar klimatet med utsläpp av klimatgaser, främst CO2. Diskussionen rör ju den mänskliga bidraget av växthuseffekten, iallafall från början.
För det första så är inte IPCC en "forskargrupp", läs för all del vad de säger själva:

"The role of the IPCC is to assess on a comprehensive, objective, open and transparent basis the scientific, technical and socio-economic information relevant to understanding the scientific basis of risk of human-induced climate change, its potential impacts and options for adaptation and mitigation. The IPCC does not carry out research nor does it monitor climate related data or other relevant parameters. It bases its assessment mainly on peer reviewed and published scientific/technical literature."

Sedan vad det beträffar "seriösa" klimatforskare så är inte alla ense i frågan om hurvida den senaste tidens temperaturökning är knutet till mänskliga aktiviteter eller om det är naturliga variationer. I generella termer kan man säga att meteorologer anser att det är mänskliga aktiviteter som ligger bakom, medans naturgeograferna är mer skeptiska till det. Men även bland meteorologer finns det de som inte är till fullo övertygade om att det är antropogena orsaker som ligger till grund för det senaste århundradets temperatur ökningar på samma sät som det finns naturgeografer som anser att människan är boven i dramat.

För att förtydliga vad jag skrev i inlägget som du reagerade på så är det så att i och med att den senaste klimat modellen från Hadley Center kom att visa klimatförhållanden som råder i dag när man simulerat utveklingen från tidigt 1900-tal fram till dags dato så ansåg IPCC att man nu kan hävda att en temperaturökning på 0,3-0,5 grader med säkerhet går att tillskriva mänsklig aktivitet. Tidigare modeller gav temperaturer som låg runt tio grader för mycket.

Du låter lite som en revisionist i stil med Björn Lomborg? I såfall har du mycket att bevisa, att människans aktiviteter påverkar klimatet är nämligen väl bevisat.

Que? Man bör nog inte läsa in mer i en text än vad som står där... Andemeningen i mitt förra inlägg är snarare att det finns tecken på att vi människor har höjt temperaturen, men när det gäller bra och tillförlitliga mätdata så får vi nog ge oss tilltåls ett tag till innan vi har dom. Men under tiden så skadar det ju inte att tillämpa sig av försiktighetsprincipen. Även vad det beträffar våra kunskaper om mekanismerna som påverkar en klimatförändringarna så finns ju mer att önska. Klimatsytemet är ju minst sagt ett virr varr av positiva och negativa feedbackloopar och för att korrekt kunna parametrisera dessa så krävs det yyterligare forskning (och total förståelse lär vi väl aldrig få, fast en bättre får vi hela tiden).

Men urpsprungsfrågan handlade ju om kopplingen ingen snö i Stockholm i början av december och en ökad växthuseffekt, och där tror jag nog inte att ska säga förmycket än.

/Jesper





[Ändrat av polarhund 2003-12-01 kl 12:59]
 
Re: Re: Revisionist eller ej?

polarhund; sa:
Man bör nog inte läsa in mer i en text än vad som står där... Andemeningen i mitt förra inlägg är snarare att det finns tecken på att vi människor har höjt temperaturen, men när det gäller bra och tillförlitliga mätdata så får vi nog ge oss tilltåls ett tag till innan vi har dom. Men under tiden så skadar det ju inte att tillämpa sig av försiktighetsprincipen.
....
Men urpsprungsfrågan handlade ju om kopplingen ingen snö i Stockholm i början av december och en ökad växthuseffekt, och där tror jag nog inte att ska säga förmycket än.
OK! Jag ber om ursäkt för övertolkning, din formulering antydde att ozonnedbrytningen hade antropogent ursprung till skillnad från växthuseffekten. Jag tolkade detta som att du förnekade växthuseffekten a la den amerikanska kol&oljelobbyn. Trevligt att läsa att så inte är fallet.

Om det är så att snöläget i Sthlm i början av dec har koppling till en ökad växthuseffekt lär vi tyvärr inte få alla vetenskapliga bevis förrän det är försent.

(Varför är det fel att kalla IPCC för en forskargrupp? Det är en grupp forskare som sammanställer befintliga data och utvärderar forskningsrapporter.)

mvh Staffan
 
väder

Vetenskap och forskning:

Oavsett vad forskargrupperna kallar sig, så är det oomtvistligt så, att forskningen kring miljö- och väderleksförändringar har varit särskilt belastat av tvivelaktiga beställare, sponsorer och intressen. Jag har inte glömt det "vetenskapliga" institut i Washington, vars huvudsakliga uppgift var att sprida uppfattningen om, att det kommunistiska blocket försökte omkullkasta den amerikanska bilindustrin genom att smutskasta "bilen" som del av miljöförstöringen. Man hade även ledarskribenter på avlöningslistan som skrev institutets uppfattning.

Den här frågan blir mycket svårdiskuterad, om man inte tar i beaktning de politiskt laddade värden som omgärdar frågan. Personligen tror jag, att de politiska och ideologiska frågorna skymmer sikten för gemene man. Forkare är inte särskilt intresserade av att producera nya sanningar eller ny kunskap; de får betalt genom att bidraga till en aktuell diskurs.
 
Forskare/sakkunniga

Stadan; sa:
(Varför är det fel att kalla IPCC för en forskargrupp? Det är en grupp forskare som sammanställer befintliga data och utvärderar forskningsrapporter.)

Visst skulle man kunna kalla deras Assessment Reports för meta-analyser med god villja, men det är nog inte riktigt rättvisande. Bättre vore väl att kalla dom för sakkunninga när dom sitter i IPCC, forskarna alltså.

/Jesper
 
Nordpolen ?

Är det inte så att vår norra pol består av flytande ismassor? En kropp i vatten tränger undan lika mycket vatten som sin egen massa. Densiteten för is är mindre än för vatten, altså kommer havsnivån att SJUNKA när nordpolen smälter, de ni! Med långa sandstränder som följd!

Tyckte iallafall jag lät vetenskapligt
 
Vore det bara för nordpolen så skulle det kanske stämma ja, men du glömmer andra halvan av klotet (och alla andra landmassor där det ligger glaciärer).