Vandringsstav

Under vintern har jag suttit och täljt en vandringsstav för att ha på sommarens fjällvandring(ar). Det jag undrar är om man bör behandla den på något sätt, typ olja in den eller något?
 
ostrom; sa:
Under vintern har jag suttit och täljt en vandringsstav för att ha på sommarens fjällvandring(ar)
In normalfall behöver man inte göra någonting. Jag hade en kort lätt björkstav i många år, ett år blev den liggande under snön en vinter för att ungarna hade lekt med den. Då fick den lite sprickor och blev något mjukare.
Håll den bara torr och förvara den utomhus så den inte torkar för mycket. Har också en ekstav som jag skall spara till gamla dagar när jag blir eremit :) // RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-06-04 kl 21:40]
 
Annars är ju inte en eller flera strykningar med hälften terpentin och hälften kokt linolja helt fel. Gärna ännu fler i ändarna.

/p-a
 
Bra träslag?

Är det någon som har en idé om vilka träslag som är bra för vandringsstavar. Den ska väl vara lätt, men inte för vek och hyfsat rak. Vad tar man lämpligast då?
 
Bra träslag

Det jag hört är att gran är bra, rak och fin. Toppen vore ju om man kunde hitta någon gammal avdankad julgran, men de har väl brunnit upp i majbrasornas lågor nu ...
Eller gör som jag gjorde; gå ut i skogen eller till något ställe där kommunen har röjt. Jag hittade en rak och fin (och tjock) "stock" som jag släpade hem. Fråga mig inte vad det var för träslag, men det var ingen gran iaf.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Bra träslag?

ornskar; sa:
Är det någon som har en idé om vilka träslag som är bra för vandringsstavar. Den ska väl vara lätt, men inte för vek och hyfsat rak. Vad tar man lämpligast då?

Har en av asp som är både lätt och som det verkar hyfsat seg/stark. Lite svårt att testa gränsen om man säger så för då är det en fd vandringsstav. Tog den ifjol en vecka innan jag skulle iväg och efter avskalning torkade den fort som bara den. Får följa med i år också. Det jag märker är att den ände man stöter i mot backen nöts en del så en förstärkning kanske inte är helt fel oavsett träslag.
 
Hassel

Ett annat bra alternativ är hassel. Raka, lagom tjocka och kvistfria stammar. Nackdelen är väl tillgången, finns inte över hela landet och där den finns är det ofta naturreservat.
 
Re: Hassel

EBK; sa:
Ett annat bra alternativ är hassel. Raka, lagom tjocka och kvistfria stammar. Nackdelen är väl tillgången, finns inte över hela landet och där den finns är det ofta naturreservat.

Tänk på att man inte får hugga ner något levande trä oavsett art och plats, undantaget är markägaren.
Så tillgången är rätt låg om man inte vill köpa virket
 
Apropå ytbehandlingen så kan jag tänka mig att det inte är särskilt känsligt eftersom man inte kommer att ha staven särskilt utsatt för väder och vind, MEN om man vill så kan man förstås linolja den.

Jag skulle dock då vilja föreslå följande metod:

Använd rå kallpressad linolja, gärna utan tillsatser (sickativ). Ställ en pyts på en spisplatta på tvåans värme (ca 150 grader dvs en bra bit under kokpunkten).

Stryk med denna olja, som inte behöver förtunnas. Den kommer att torka "snabbt" och dessutom efter torkningen ha antagit egenskaperna av kokt linolja (dvs polymeriserats).

Rå linolja har avsevärt bättre inträngningsegenskaper än kokt linolja, och även om rå linolja också torkar, så tar det ju lite tid. Det går fortare med ovanstående metod, och att det blivit större molekylkedjor efter avsvalningen gör ju inget för då har redan oljan trängt in.

Oljan tar inte eld i första taget på spiplattan, men viss försiktigthet eller beredskap kan vara på sin plats. Ett lock att lägga över burken är väl bra att ha till hands.
 
Re: Re: Hassel

ollefisk; sa:
Tänk på att man inte får hugga ner något levande trä oavsett art och plats, undantaget är markägaren.
Så tillgången är rätt låg om man inte vill köpa virket
Ska man tänka på det när det gäller pinnar till korvgrillning också?;-)

Raskesven
 
Re: Re: Re: Hassel

Raskesven; sa:
Ska man tänka på det när det gäller pinnar till korvgrillning också?;-)

Raskesven
Från Naturvårdsverket:
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."

Alla känner väl till allemansrätten?
Grillpinnar är inte lika stora som vandringsstavar, men egentligen så får man bara använda döda trä eller grenar. Vet man vad markägaren skulle säga? Sly och sånt är de glada att bli av med, men det finns en del folk som förstör planterad växande skog.
Som till en julgran t.ex.
 
Björk toppen

Vi har de senaste 5 åren använt samma stavar tillverkade av klen björk (alltså färskt gallringsvirke max 50 mm i diam., inte torrt).
Barkat dem innan första vandringen, och de är grymt lätta och lika sega. De spricker inte heller längst ned, eftersom "spetsen" rundas av i början och sedan blir det som toppen på en biljardkö. Har också borrat ett hål strax under "pannhöjd" och fäst en rem som stöd.
/KJ
 
Liknande trådar

Liknande trådar