Vandringssällskap sensommar 2010??

Skumt att vi är så många som inte har vänner som gillar att traska skogarna igenom och fjäll up pch fjäll ner...men här kan man ju hitta nya vänner ;)
Lycka till med planerna på din tur!

Skumt att vi är så många som inte har vänner som gillar att traska skogarna igenom och fjäll up pch fjäll ner...men här kan man ju hitta nya vänner ;)
Lycka till med planerna på din tur!

Äh... Vänner har jag nog. men de håller ju på med dumheter som att byta jobb eller gifta sig och skaffa barn ;-)

Hej igen, jag uppdaterar med min planering - semestern från jobbet är klar. Eftersom jag är lite skeptisk till att gå i en stor grupp av olika anledningar så planerar jag i nuläget för ensamvandring. Fast jag hoppas på sällskap med en eller två personer då det är mycket trevligare? Min reseplanering är troligen - till Gällivare på kvällen 6e aug, sen snabbaste vägen till Sarek, och åka hem till Stockholm från Gällivare eftermiddagen 22e aug. På den tiden borde det hinnas med en bra tur i området.

Det låter helt klart intressant. Men även jag är nog sådan att jag planerar för ensamvandring och sedan kanske man slår följe för stunden,dagen istället för att planera in en hel tripp tillsammans. Det ger mig friheten jag vill ha på fjället. Det är kul med sällskap men skönt när man bara har sig själv att bry sig om. Det är många faktorer som måste klaffa för att en grupp skall fungera optimalt. Gemensama lägerplatser på kvällarna är väl det som lockar mest med gemensama turer och möjligheten att stötta varandra när det inte bara är guld och gröna skogar.

Det låter helt klart intressant. Men även jag är nog sådan att jag planerar för ensamvandring och sedan kanske man slår följe för stunden,dagen istället för att planera in en hel tripp tillsammans. Det ger mig friheten jag vill ha på fjället. Det är kul med sällskap men skönt när man bara har sig själv att bry sig om. Det är många faktorer som måste klaffa för att en grupp skall fungera optimalt. Gemensama lägerplatser på kvällarna är väl det som lockar mest med gemensama turer och möjligheten att stötta varandra när det inte bara är guld och gröna skogar.

Sant, det är mycket som ska matcha för att en stor grupp ska fungera optimalt. Planerar du någon vandring vid den tiden?

Hej igen, jag uppdaterar med min planering - semestern från jobbet är klar. Eftersom jag är lite skeptisk till att gå i en stor grupp av olika anledningar så planerar jag i nuläget för ensamvandring. Fast jag hoppas på sällskap med en eller två personer då det är mycket trevligare? Min reseplanering är troligen - till Gällivare på kvällen 6e aug, sen snabbaste vägen till Sarek, och åka hem till Stockholm från Gällivare eftermiddagen 22e aug. På den tiden borde det hinnas med en bra tur i området.

Jag sitter också och tittar på en ensamvandring. Jag har en hygglig erfarenhet med ett antal turer från Sverige, Norge och Alperna de senaste 20 åren. Det jag planerar denna gång är mer en vandring i lite lugnare tempo där jag kan ta mig tid att uppleva naturen, djur- och växtliv lite mer än jag gjort på tidigare turer. Dvs kortare dagssträckor med mer pauser för foto mm och/eller utflyktsdagar för att spana på djur och annat. I med mer kamerautrustning och ur med utrustning för klättring och glaciärturer osv. Jag vet inte om detta ligger i linje med vad du planerar?

Det låter intressant, jag har aldrig riktigt tagit så mkt tid för växt- och djurliv tidigare, ändå släpar jag på systemkamera, stativ och kanske en liten kikare :) Har du någon plan för vilka områden? Enda jag egentligen har tänkt mig är att det vore kul att korsa Sarek någon väg, gärna där det är mindre folk samt hinna med några toppturer på vandringsbara toppar men det kan väl vara avstickare från lugna dagar i dalar?

Eftersom jag varit i norra och östra delarna av Sarek innan tittar jag på södra och västra delarna. Turen jag tittar på är:

Kvikkjokk - Tarradalen - Alkavare kapell - Alggavagge - Rapadalen - Aktse - Kvikkjokk

alt. kortare

Kvikkjokk - Tarradalen - Sarvesvagge - Rapadalen - Skråa till Pårek via bron över gågokjåhkå - Kvikkjokk

Men jag har inte bestämt mig för Sarek ännu kan jag dock nämna. Jag är också rätt sugen på en vandring runt Dovrefjäll och gå på lite "myskoxsafari". Kika på olika turer och planera är ju halva nöjet :)

Det ser ut som trevliga turer båda (och snåriga), sannolikt att jag är sugen på att försöka hålla högre höjd dock. Jag har aldrig lyckats planera en hel tur genom att studera kartan tror jag - blir alltid sugen att omplanera :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
SaraTommy Vandringssällskap ~20aug Fjällvandring 5
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Fröken Hilleberg Vandringssällskap Sarek Fjällvandring 3
Knallarn Vandringssällskap nu till helgen, Triangeln Fjällvandring 0
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Sickansmatte Vandringssällskap alt turtips! Fjällvandring 3
JosefinaA Vandringssällskap v31 t.ex. Kungsleden Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Niklas Stockholm Vandringssällskap i Sarek Fjällvandring 0
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Enlund88 Vandringssällskap? Fjällvandring 1
Vildvittra Vandringssällskap Fjällvandring 5
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
efred Vandringssällskap Sarek. Lugnt tempo Fjällvandring 0
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
blåsippan5 vandringssällskap i sommar? Fjällvandring 1
thegedd Vandringssällskap...... Fjällvandring 3
alfons9 Vandringssällskap sökes Fjällvandring 13
praame Sensommar-noob Fjällvandring 7
magnus ul Reseberattelse - Sarek 2010 Fjällvandring 5
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Johan P Sarek Sep 2010 Fjällvandring 9
Kortelainen Sarek/Kungsleden/2010/Hjälp! Fjällvandring 4
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
Moxer Vandrings kompis i början av Maj 2010? Fjällvandring 2
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
såg tur sommar 2010 Fjällvandring 3
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg