Mätte min rygg idag och tror jag fått svaret till varför jag blivit trött i axlar, även när jag inte packar tungt.
Jag verkar ha en väldigt kort överkropp. När man mäter från övre delen av höften till en kotan som står ut i nacken, så är det ca 40cm.
Det innebär att jag ska ha en small om jag skall ha Osprey och en X-small om jag kör Baltoro.
Tycker det verkar lite konstigt då jag är 175cm lång och aldrig innan märkt att jag har kort överkropp.
Tror ni att detta är problemet? Att jag haft för stor ryggsäck?
Javisst, har man fått fel rygglängd så får man problem.
40 cm låter väldigt kort. Kanske du ska mäta flera gånger och be någon kolla att det stämmer.
Min rygg är 43 cm och då är jag 169 lång (kvinna).
Om du kollar på bilden av Exped Expedition i SOTOs inlägg längre upp, så ser du hur man ställer in ryggen på den. Den passar personer från 43 cm och uppåt. Då hasar man ner ryggplattan så långt det går och flyttar ner toppstramarna (det finns två spännen lägre ner). När man gjort det, då är det fortfarande brett nog mellan axelremmarna för att de ska sitta bra.
Har man en ryggsäck med för lång rygg, då kan det bli så att man drar ner axelremmarna till max vilket innebär att man får dem för nära halsen. Avståndet mellan axelremmarna smalnar ju av mot nacken, och är det axelremmar med hårda kanter typ Osprey Exos då kan det bli väldigt obekvämt.
Så absolut ta och testa en small och se om den känns bättre.
(Jag tror det är dödfött att gå till en butik och hoppas på att någon ska kunna ställa in en ryggsäck ordentligt och kunna det här med rygglängd, jag har åtminstone aldrig träffat på någon personal som förstått sig på detta, och då har jag tom varit på Säck som var Outnorth butik för enbart ryggsäckar)