(...) Så det är väl en ramryggsäck som hjälper, men jag är inte sugen på en äldre modell. De ser ruskigt obekväma ut i ryggen. Borde väl bli väldigt hårda kontaktpunkter?
(...)
Det är naturligtvis möjligt att någon av "klassikerna", eller rentav allihop, passar illa ihop med just din kropp, men det beror i så fall inte på utseendet
. De bygger på annorlunda principer och ser därmed annorlunda ut än moderna säckar. Att de inte är lika "helpolstrade" på ryggsidan är bara logiskt - de ska ju inte ska ligga an mot ryggen. Kontaktytorna utgörs av hårt spända, fjädrande och ibland vridbart upphängda nät, som kan anpassa sig helt efter motsvarande kroppsdel.
En lite mer generell reflektion: det är inte självklart att mer stöd, stoppning, "uppbyggnad" i skor, mitellor mot musarm etc ger större bekvämlighet och avlastning för kroppen. Ibland är det precis tvärtom, och det är inget man kan veta i förväg.
Till skillnad från Polar300 kom jag t ex aldrig överens med mantorselen, den låste min kropp, skavde mot mina nyckelben, och gav mer spänningar än enkla remmar, som jag ju ändå inte belastade.
För att ta ett modernare exempel: jag trivs väldigt bra med gamla upplagan av Osprey Exos, men inte alls med den nya "förbättrade". Den gamla versionens tunna mjuka remmar anpassar sig mycket bättre efter mina knöliga axlar och utstående nyckelben än den nya säckens tjockt stoppade, bulkigare och stelare.
Tjockt polstrade men stela höftbälten brukar också anpassa sig sämre mot mitt ryggslut och höftkammar, med större risk för skav och felställningar. Min MH Scrambler ULT30 har bara en enkel rem till höftbälte som funkar alldeles utmärkt, åtminstone för måttliga laster, eftersom jag kan lägga den där jag vill. Inte minst luta den framåt så jag får "svank" och kan bära på korsryggen.
Här finns alltså lika många sanningar som det finns individer, och enda sättet är tyvärr att pröva sig fram.