Om det är blöt och vid regnväder har jag regnbyxor som sitter åt mot kängan.Du har nog rätt i att det beror på materialval. Men jag förstår inte riktigt hur din erfarenhet är motsatt.
Om man har ”en dag eller två” och då förmodar jag även två nätter på sig att torka skorna är det inga problem med membranskor. Det är just när man bara har en enda natt på sig att torka skorna som de problem jag beskriver uppstår.
Eller menar du att de torkar på insidan även medan du använder dem i blött väder? Imponerande, det har mina aldrig gjort. Har mest haft Ecco med membran.
Kanske att membranet är tätt första säsongen. Längre än så har inget membran varit felfritt hos mig, men har flera gånger bytt till nya kängor på nån slags torr-garanti för goretex.
Splirrans nya membrankängor kan också bli blöta genom att få in vatten och lera över kanten och ibland finns även ett känsligt område där plösen möter skon eller så är plösen inte vattenskyddad ända upp.
Man kan också få in vatten uppifrån genom att gång snö, högt gräs eller snår.
Jag har inte heller tålamod att ta av mig kängorna vid varje vattenmassage som kanske ev resulterar i en doppad fot men troligtvis inte. Det funkar inte alltid…
Blöter du aldrig ner fötterna i dina membrankängor?? Aldrig någonsin? Hur många år håller de sig täta? Vilken terräng går du i?
Jag blir nog blötast i obanad granskog här i Västergötland.
Och @camtim förlåt för trådkapningen. Folk tycker så olika om membran så köp ett år kängor som känns sköna och se vad du själv tycker.
Har inga läckage i mina kängor eller skor med goretex. Än så länge.
Men allt handlar säkert om terräng och hur lång tid med blötväder.