Det finns garanterat många på forumet med mer erfarenhet än mig, men då ingen annan svarat hittills så kommer här en beskrivning av mina intryck från tre halvdagsvandringar vi gjorde:
# Castell d’Alaró
Härlig vandring upp till en gammal befästning och ett vackert litet kapell. (finns en liten servering vid kapellet).
ca 600 m stigning men jämnt fördelad så det blir ändå en relativt lätt vandring upp. Samma väg ner eller tillbaka till Alaro via Orient, men då blir det en lite längre tur. Om ni inte ska utgå från Soller varje dag rekommenderar jag verkligen Castell d'Alaro
# Sa Gubia,
450 meters stigning, men även här någorlunda jämnt fördelad och därför inte särskilt jobbig. Vi parkerade Väst om Bunyola där det fanns gott om parkeringsplatser vid en restaurang. Fin vandring upp till toppen, men vandringen ner blev knepig då vi valde att gå mot Biniforani Gate vilket också var guidebokens förslag. Här var det mycket svårt att hitta ner och vi blev tvungna att klättra över/runt en handfull låsta grindar. Rekommenderar därför att gå ner samma väg som man kom från Sa Gubia.
Detta blev en heldagsvandring - både för oss och ett engelskt par vi träffade som hade precis lika svårt som oss att ta sig tillbaka enligt guidebokens instruktion.
# Fornalutx och Biniaraix från Soller.
Lätt vandring med mindre stigning än ovanstående två vandringar. Fornalurtx är en charmig by som är stor nog för att man ska kunna äta lunch där om man vill. Det går att ta sig ner/tillbaka till Soller som är startpunkt för ett stort antal vandringsleder.
Generellt ser lederna ut att vara bra uppmärkta, men det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser om man inte starat från någon av byarna.
Bilderna är från Castel d'alaro och Sa Gubia (Det ser definitivt mer strapatsrikt ut än vad det egentligen är).
Hoppas ni får en skön vandringsvecka!