Sökfunktionen i forumet ger flera förslag, bl a några som jag tidigare lagt in:
inlägg #3 i detta inlägg är ett alternativ som lätt nås med bil. Turen runt Kalhovd-Mårbu-Lågaros-Mogen-Stordalsbu-Kalhovd är drygt 10 mil:
Hej! Jag fick ett sådant supersug att vandra i fjällen. Men får nöja mig med en dag eller två eftersom jag inte får ledigt från jobbet. Vart kan man bila från Göteborg som inte tar mer än 5-7h att köra till?
www.utsidan.se
På UT.no finner du merkede ruter, turforslag, hytter og turmål over hele landet - på fjellet, i skogen og ved sjøen. Bli inspirert, planlegg og dra på tur!
ut.no
Ett annat alternativ är Rondane som nås enkelt både med bil, eller tåg+buss (där möjligheten till toppturer på över 2000möh är enkelt i bra väder). Rondane är dock ganska välbesökt:
Vill slå ett slag för Närtrafiken i Västra Götaland. (det finns motsvarande i andra län). I praktiken kan du beställa en taxi mellan var som helst i länet där det inte går minst 5 bussturer per vardag och en knutpunkt i samma kommun, till samma pris som en bussresa (35 kr/vuxen). Vi har använt...
www.utsidan.se
På UT.no finner du merkede ruter, turforslag, hytter og turmål over hele landet - på fjellet, i skogen og ved sjøen. Bli inspirert, planlegg og dra på tur!
ut.no
Ytterligare ett alternativ är med tåg till Finse och planera tur därifrån som flera här på Utsidan har rekommenderat. Jag har själv detta kvar att utforska i framtiden så ingen egen vandringserfarenhet från det området.