avslutad210712
Gäst
vid; sa:avslutad210712; sa:Och fortfarande är det ointressant att säga att folk som har nära till jobbet inte skall få dra av för bilresor. Måste väl ändå vara möjligheten att ta sig till och från jobbet som är det avgörande. Eller menar man på fullaste allvar att man skall cykla 1,5 mil mitt i vintern bara för att man har nära.
Tanken är att så många som möjligt ska cykla, sen är det givetvis av egen fri vilja som man gör det.
Sen kan man ju ifrågasätta alla avdrag, eftersom att ingen är tvingad att bo eller arbeta på en viss plats.
Mikael
Nej jag är inte tvingad att bo i Kalix eller att jobba i Luleå men det finns inga jobb i Kalix för min del så valet står mellan att jobba i Luleå eller bli arbetslös och enligt alla är man rena rama parasiten om man frivilligt väljer att bli arbetslös. Alternativet är såklart att flytta till Luleå men då blir min sambo troligen arbetslös och dessutom får vi rycka upp det sista hemmavarande barnet från sin skolgång.
Och ingen är tvingad att jobba på en viss plats men med nuvarande regler för arbetsförmedlingen så är alla tvingade att söka jobb i hela sverige och även att ta jobb där de blir erbjuden jobb även om det innebär att deras sambo/make/maka blir tvungen att säga upp sig från sitt jobb och flytta med till en eventuell arbetslöshet på den nya orten. Antalet arbetslösa är samma men de flyttas runt i Sverige.
Nu blev det lite arbetslöshetspolitik av det hela vilket kanske inte var meningen. Ett sätt som jag ser det att få rätsida på det hela är att man tillåter samma avdrag oavsett färdmedel. I så fall kommer man garanterat att få fler som väljer kollektivtrafik/cykel före bil dvs ekonomisk styrning. Och en storlek på gemensam storlek på avdraget är att helt enkelt att ta bort det helt samtidigt som tar bort alla avdrag för räntor för varför i allsin dar skall man få dra av räntorna när man skaffar sig lån.