Tänkte bara säga att jag vandrat i många år och har gått över till att torka maten själv. Jag portionspackar min torkade mat i vanliga fryspåsar som jag lägger i vanliga kakburkar. Påsarna är lite luftiga så att man kan packa väl i kakkburkarna.
På detta sätt så blir det välpackat, skyddat och det blir väldig lite skräp.
Maten håller gott och väl i två veckor i ryggsäcken.
Fördelen med detta sätt att tänka kring mat är att det är enkelt att laga till en måltid. det är bara att tömma påsen i kokkärlet. Sedan blir det väldigt lite skräp. En fryspåse tar väldigt lite plats. Jag brukar ta en treliterspåse för två måltider...jag knyter alltså mellan portionerna.
Så som jag ser det så finns det ingen anledning att vakuumförpacka maten. En sådan förpackning är hård, tar plats och ger mycket skräp. Försök få ned 20 måltider i två kakburkar? Det är svårt..
Vakuumförpackning har säkert någon fördel som jag inte kan se.
Se fryspåsevarianten som ett tips som fungerar bra. maten blir inte dålig om man torkat den väl.
Under v 36, 37 ska jag vandra igen...och jag ska torka mat snart...godare än köpefrystorkat och billigare. Kanske 10-20 kr/port.
Jag lade detta inlägg i denna tråd, då det handlar om vandring.
På detta sätt så blir det välpackat, skyddat och det blir väldig lite skräp.
Maten håller gott och väl i två veckor i ryggsäcken.
Fördelen med detta sätt att tänka kring mat är att det är enkelt att laga till en måltid. det är bara att tömma påsen i kokkärlet. Sedan blir det väldigt lite skräp. En fryspåse tar väldigt lite plats. Jag brukar ta en treliterspåse för två måltider...jag knyter alltså mellan portionerna.
Så som jag ser det så finns det ingen anledning att vakuumförpacka maten. En sådan förpackning är hård, tar plats och ger mycket skräp. Försök få ned 20 måltider i två kakburkar? Det är svårt..
Vakuumförpackning har säkert någon fördel som jag inte kan se.
Se fryspåsevarianten som ett tips som fungerar bra. maten blir inte dålig om man torkat den väl.
Under v 36, 37 ska jag vandra igen...och jag ska torka mat snart...godare än köpefrystorkat och billigare. Kanske 10-20 kr/port.
Jag lade detta inlägg i denna tråd, då det handlar om vandring.