Vågar jag vandra under Älgjakten?

Martin Fjäderlätt;382690 sa:
SM i övertolkning?
Jag bidrog med en länk till ett sikte (ett trevligt sådant som jag gärna skulle ha om jag ägde ett skjutvapen) som faktiskt gör vapnet batteridrivet, inget annat. Inget problem nämndes, inget försvar uttalades.

Vad tycker jag då? Jag tycker att en oberoende instans med jämna mellanrum ska se till att vi har säkra jägare (och bilförare för den delen), och jag tycker också att civilkuraget hos medmänniskorna är extremt viktigt för att se till att rätt människor jagar (och kör bil).

Se där, vi når nog en slags koncensus till slut när vi har vänt på alla argument tillräckligt. Jag håller med, Aimpoint är ett oerhört bra sikte vissa har ett batteri som håller i 10 år. Jag har det på min AK4 i hemvärnet, jag skulle gärna ha ett på älgstudsaren också, det finns på önskelistan. Faktum är att när hemvärnet införde den på AK4 så ökade försäljningen mycket även till civila vapen(i alla fall enligt min lokala vapenhandlare).

Som information till alla som inte vet det så har hemvärnet infört central placering av nycklar till patronlägeslåsen. Det innebär att jag har vapnet hemma men med ett lås som gör det obrukbart tills jag åker på övning och får låsa upp den med nyckeln som min hemvärnsledning förvarar någonstans, vet ej var.

Vad gäller den oberoende instans som med jämna mellanrum ska se över så jag är en säker jägare, det borde vara nån form av "Svensk bilprovning" på jägare, så är jag lite mer skeptisk. Det måste bli en stor myndighet i så fall. Vi är ganska många jägare.

Redan idag är det så att om en läkare gör bedömningen att jag är olämplig som vapenägare och jägare så är denne anmälningspliktig. Samma gäller Polisen, om jag gör mig skyldig till en förseelse som gör att jag kan anses som olämplig så är det polisens skyldighet att omhänderta mina vapen. Där behövs väl ingen ytterligare reglering.

Om det däremot handlar om hur jag uppträder i själva jaktsituationen så är det så att alla jaktlag har en ansvarig jaktledare som har befogenhet att beivra felaktigt beteende genom att skicka hem personen.

Jag kan av jaktledare eller av styrelsen till viltvårdsområdet bli avstängd från jakt kortare eller längre period, även permanent, beroende på vad jag har gjort.

Problemet som dock är svårare att lösa uppkommer när det är en markägare som uppträder olämpligt. Det är svårt att avstänga en markägare från jakt eftersom denne då kan "plocka bort" sin mark från det gemensamma området. Där skulle jag gärna se en annan lagstiftning, men EU har istället stärkt den enskildes rätt till sin mark i alla lägen. Den lagstiftningen ser jag som ett stort hot mot vår allemansrätt i framtiden.

Hela tråden startade med en fråga om man vågar gå ut i naturen under pågående älgjakt. Jag tror att den stora faran i framtiden i stället är att markägaren helt enkelt kommer att ha rätt att förbjuda dig att vistas på hans mark under jakten. Om detta känns overkligt så kan jag intyga att det är verkligheten i de flesta länder i EU.

Senast ändrad:
jag skulle gärna skriva ett inlägg men jag hinner inte just nu och det skulle egentligen bara gälla jägarkåren och inte naturmuppen som har hört eller tror sig veta så det hör väl inte till tråden. Men jag kan hålla med om att det är väldigt liten risk att bli skjuten i skogen som ickejägare. Det innebär dock inte att man inte skall ha respekt för att det pågår jakt i ett område.

Jag tycker fortfarande att ditt "problem" verkar vara en luddig rädsla för vapen, som du inte vet mycket om, och att detta tar sig uttryck i en omotiverad aggression mot jägare i allmänhet

Jag vet inte mycket om jaktvapen, det är sant. Men jag har både gjort lumpen och sysslat med sportskytte (som junior). Jag har inte alls någon "luddig rädsla" för vapen, utan en väldigt konkret önskan att slippa befinna mig i fel ände av dom. Jag vet att om det sker vådaskjutningar så beror det inte på vapnet utan på handhavandet. Vad är det som jag inte vet, som skulle ändra min inställning?

Någon aggression mot jägare har jag verkligen inte heller. Det jag vänder mig mot är att det inte finns tillräckliga mekanismer för att sortera bort (eller skärpa till) de som inte kan hantera vapen på ett säkert sätt.

Jag vet tillräckligt om riskbeteende för att fatta att det förmodligen är samma person som struntar i patron ur som råkar smälla av ett vådaskott.
Jag vet tillräckligt för att fatta att "otur" och "mänskliga faktorn" faktiskt inte slår blint, utan oftast drabbar den som inte ser sig för.
Jag vet att om alla skyttar var så ansvarsfulla och noggranna som de vill framställa sig själva, så skulle varje avlossat skott i skogen vara lika med ett nedlagt byte.
Jag vet också att det sker skadeskjutningar och bomskott. Varje år.

Och (för att återgå till orginalfrågan) jag VET att risken att en utomstående träffas av en förlupen kula är försvinnande liten. Vandra lungt vidare även i jakttider!

Drar mig för övrigt till minnes en historia som jag fick höra på skyttevallen.
En herre hade köpt en ny studsare och skulle skjuta in den.

* Han hade satt upp varningsskyltarna på de vägar och stigar som ledde dit.
* Han hade hissat upp måltavlor.
* Han hade en kamrat som satt nere vid vallen för att markera träffar, som signalerat "klart" med semaforen.

Bäst som han ligger där och just ska ladda så får han se två svampplockare komma gående på själva vallen framför tavlorna. De har alltså glatt gått förbi varningsskyltarna "Varning, skyttebana. Skjutning pågår", ignorerat semaforen (iofs inte en uppenbar varning utan en signal till skytten) och det faktum att någon satt upp måltavlor...

Sens moral, det är inte bara skyttar som bör ha lite omdöme.

För att få svampplockaren att stanna måste skylten ligga på marken eftersom dom sällan höjer blicken av rädsla för att missa en fin svamp:)

För att få svampplockaren att stanna måste skylten ligga på marken eftersom dom sällan höjer blicken av rädsla för att missa en fin svamp:)

*asg* Å andra sidan duckar de ju för de flesta kulorna samtidigt!

Jo, jag har själv råkat ut för polska(?) bärplockare på en skjutbana.
Det var riktigt obehagligt att upptäcka dem mitt bland alla skyttar!

Även i detta fall var det tydliga skyltar på vägarna runt det inhägnade området!

/Peter

GustavOh
Uppfattat!
Det var egentligen inte dig jag argumenterade emot utan tråden som helhet men det var du som svarade på mitt inlägg.

jag har skickat hem jägare som luktat sprit och talat om faran med att befinna sig nära mig med vapen och alkohol i kroppen,.

Något som skrämmer mig mer än halvblinda jägare som skjuter bärplockare eller förlupna kulor är faktiskt berusade jägare. Jag har hört många historier om hur dagen börjas med kaffekask och hur den fortsätter med en fickplunta på passet för att hålla värmen och avslutas med några öl på kvällen.

Det borde vara självklart för alla att inte jaga berusad. Men i vissa jaktlag verkar huvudsyftet vara att hälla i sig alkohol och inte att jaga. Nu kanske de som pratar om vilket fylleslag de varit med om under jakten en minoritet men så länge inte alla har en nolltollerans känns det inte säkert att röra sig i skogen under jakten.

Något som skrämmer mig mer än halvblinda jägare som skjuter bärplockare eller förlupna kulor är faktiskt berusade jägare. Jag har hört många historier om hur dagen börjas med kaffekask och hur den fortsätter med en fickplunta på passet för att hålla värmen och avslutas med några öl på kvällen.

Det borde vara självklart för alla att inte jaga berusad. Men i vissa jaktlag verkar huvudsyftet vara att hälla i sig alkohol och inte att jaga. Nu kanske de som pratar om vilket fylleslag de varit med om under jakten en minoritet men så länge inte alla har en nolltollerans känns det inte säkert att röra sig i skogen under jakten.
Jo, det är alltid lika trist när man hittar en tomflaska ute i naturen, som att vissa har fisket eller jakten som en ursäkt för att få komma bort från hemmets härd och kröka ifred. Skillnaden är att fiskaren bara kan skada sig själv, i värsta fall.

Och ja, sist jag plockade hjortron låg starkölburkarna och en tom 7:a under jakttornet ute på myren, och där kan man inte ens försöka bortförklara med att de "säkert festade efter jaktturen", för ingen j*el sitter kvar därute i surmyren för att fira nån trofé. Då går de till vindskyddet utanför byn, och där brukar de tomma hembräntdunkarna stå (ja, jag har luktat i dem, nej ingen annan än jägarna nyttjar jaktlagets vindskydd).

andra dagen på en eftersökskurs här i västra götaland,åtta ekipage med blandad ålder och kön.. kanske inte den mest representativa gruppen av jägare eftersom samtliga var där för att dom väljer att ta ett utökat ansvar, en grupp med ömdömmesgilla och ödmjuka människor med intresse för hund och jakt, den enda träkuken är väl jag då.. lite kul att höra hur jägarförbundet vill införa strängare lagstiftning gällande eftersöksekipage men motarbetas av beslutande myndigheter..

ja se myndigheter..."no sense of reality"

hur går det med frågan om att jobba gratis med eftersök när det gäller trafikskadat vilt? Får man någon som helst ersättning?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg