Jag är inte rädd att bli vådaskjuten, men försäker ändå undvika att komma ivägen för jaktlagen. Det är bara sunt förnuft.
Och även trevlig hänsyn. Men trådskaparen verkar faktiskt undra om hon skall vara rädd för att bli vådaskjuten.
Men det som du och Patric mfl verkar blunda för i frågeställningen är detta:
Det FINNS puckon även bland jägare. Det spelar ingen roll om den absoluta majoriteten är ansvarsfulla och omdömesgilla. Det kommer alltid finnas några som inte borde ha vapen.
Ja, det stämmer men den kontroll som ändå utövas från olika håll gör att de är avsevärt färre än inom andra "grupper".
Jag lovar att ni har sett exempel på det. De som klättrar över staketet med bössan laddad, fast de naturligtvis aldrig skulle göra en sådan sak på ett prov.
Är en risk för sig själv och möjligen en jaktkamrat.
De som tar en jäkel eller två till kaffet.
Är ett mycket mindre problem här än i övriga samhället. De SKALL bort! Men de är fortfarande få och blir färre.
De som lutar ett skjutklart gevär mot en sten för att svara i mobilen.
Samma som de som klättrar över staket.
Visar dålig hänsyn mot viltet.
De som har en misstänkt förmåga till otur...
Ja, otur borde förbjudas.
Påstå inte att dom inte finns där, eller att ni inte har träffat dom.
Jo dom finns men varför är det ett problem för dig/samhället?
De som du skall eventuellt skulle vara rädd för är de som skjuter utan att ha helt säkert kulfång eller utan att vara helt säker på vad de skjuter på. Ett annat problem är de som jagar utan att ha med sig en handkikare utan måste använda kikarsiktet för att se att det som rör sig i buskarna är en grönklädd vandrare och inte ett vilt. Här siktar han faktiskt på dig, om än med säkrat vapen.
Frågan är bara om ni hade kurage nog att säga ifrån. Att säga "Dig jagar jag inte med", för att inte tala om att anmäla incidenten och riskera att den personen (som kan vara en god vän) inte får vara med mer...
Jo, det händer rätt ofta men då med lite smidigare metoder till ex. att " Enligt detta jaktlagets regler så... bryter mot dessa riskerar uteslutning". Grupptryck för att förändra beteende och det börjar oftast hos Jägareförbundet.
Jag tycker fortfarande att ditt "problem" verkar vara en luddig rädsla för vapen, som du inte vet mycket om, och att detta tar sig uttryck i en omotiverad aggression mot jägare i allmänhet