Vid vandring under älgjakten är enda tillfället jag ser till att ha någon bjärt signalfärg typ orange på mig som standard. En keps med utvikbar orange sida känns ganska bra att ha vid den årstiden. Men avstå från att vandra för att det är älgjakt skulle jag aldrig göra. Den kan förlängas, dra ut på tiden länge. Använd sunt förnuft när du rör dig i skogarna under älgjaktsäsong, dvs. synliggör dig ocvh traska inte bara på hur som helst så är det inga problem. Men du verkar ju minst sagt medveten om att älgjakt finns.
En anekdot. Vid vandring i Värmland under älgjakten stötte vi på två gubar som skjutit en vit älg. Tydligen olika uppfattningar i den saken. Dessa jägare ansåg att det handlade om genetiskt defekta djur som borde skjutas och hindras föra genen vidare. Andra sänker bössan när det dyker upp en vit älg, och ser dem som närmast heliga och anser att det betyder stor otur att skjuta en vit älg.
Raskesven
En anekdot. Vid vandring i Värmland under älgjakten stötte vi på två gubar som skjutit en vit älg. Tydligen olika uppfattningar i den saken. Dessa jägare ansåg att det handlade om genetiskt defekta djur som borde skjutas och hindras föra genen vidare. Andra sänker bössan när det dyker upp en vit älg, och ser dem som närmast heliga och anser att det betyder stor otur att skjuta en vit älg.
Raskesven