Martin Fjäderlätt;382690 sa:SM i övertolkning?
Jag bidrog med en länk till ett sikte (ett trevligt sådant som jag gärna skulle ha om jag ägde ett skjutvapen) som faktiskt gör vapnet batteridrivet, inget annat. Inget problem nämndes, inget försvar uttalades.
Vad tycker jag då? Jag tycker att en oberoende instans med jämna mellanrum ska se till att vi har säkra jägare (och bilförare för den delen), och jag tycker också att civilkuraget hos medmänniskorna är extremt viktigt för att se till att rätt människor jagar (och kör bil).
Se där, vi når nog en slags koncensus till slut när vi har vänt på alla argument tillräckligt. Jag håller med, Aimpoint är ett oerhört bra sikte vissa har ett batteri som håller i 10 år. Jag har det på min AK4 i hemvärnet, jag skulle gärna ha ett på älgstudsaren också, det finns på önskelistan. Faktum är att när hemvärnet införde den på AK4 så ökade försäljningen mycket även till civila vapen(i alla fall enligt min lokala vapenhandlare).
Som information till alla som inte vet det så har hemvärnet infört central placering av nycklar till patronlägeslåsen. Det innebär att jag har vapnet hemma men med ett lås som gör det obrukbart tills jag åker på övning och får låsa upp den med nyckeln som min hemvärnsledning förvarar någonstans, vet ej var.
Vad gäller den oberoende instans som med jämna mellanrum ska se över så jag är en säker jägare, det borde vara nån form av "Svensk bilprovning" på jägare, så är jag lite mer skeptisk. Det måste bli en stor myndighet i så fall. Vi är ganska många jägare.
Redan idag är det så att om en läkare gör bedömningen att jag är olämplig som vapenägare och jägare så är denne anmälningspliktig. Samma gäller Polisen, om jag gör mig skyldig till en förseelse som gör att jag kan anses som olämplig så är det polisens skyldighet att omhänderta mina vapen. Där behövs väl ingen ytterligare reglering.
Om det däremot handlar om hur jag uppträder i själva jaktsituationen så är det så att alla jaktlag har en ansvarig jaktledare som har befogenhet att beivra felaktigt beteende genom att skicka hem personen.
Jag kan av jaktledare eller av styrelsen till viltvårdsområdet bli avstängd från jakt kortare eller längre period, även permanent, beroende på vad jag har gjort.
Problemet som dock är svårare att lösa uppkommer när det är en markägare som uppträder olämpligt. Det är svårt att avstänga en markägare från jakt eftersom denne då kan "plocka bort" sin mark från det gemensamma området. Där skulle jag gärna se en annan lagstiftning, men EU har istället stärkt den enskildes rätt till sin mark i alla lägen. Den lagstiftningen ser jag som ett stort hot mot vår allemansrätt i framtiden.
Hela tråden startade med en fråga om man vågar gå ut i naturen under pågående älgjakt. Jag tror att den stora faran i framtiden i stället är att markägaren helt enkelt kommer att ha rätt att förbjuda dig att vistas på hans mark under jakten. Om detta känns overkligt så kan jag intyga att det är verkligheten i de flesta länder i EU.
Senast ändrad: