väv/tyg kajak

Fick prova en väv/tygkajak i mitten av 1980 talet det var en grymt lätt kajak, vägde lite och inget ting. Jag har sökt men hittar inga ritningar på en sådan kajak är det någon som vet av bilder, ritningar eller någon info om tygkajaker skulle det vara kul att få ta dela av den.
 
Hej

Jag testade en sökning på "skin on frame kayak" på Google, det gav 218000 träffar. Alltid något att börja med ;-)

/Smen
PS. Jag har tyvärr inget att tillföra i ämnet men det visst finns mycke info. DS.
 
Det finns ett par bra engelskspåkiga böcker i ämnet, finns ev på biblioteket för lån. Några exakta ritningar är lite luriga då man utgår från sina egna kroppsmått. Här kan du läsa om en bok http://www.thomassondesign.com/news/news.php?aj_go=more&id=1164476775&archive=&start_from=&ucat=&

På samma sida hittar du även ritningar till kajaker enligt strip & glue metoden. En kombination av trä & glasfiber. jag och en kamrat ska bygga modellen black pearl i vinter, en strip & glue variant på samma tema som duk kajakerna som eskimåerna använde. Färdig vikt någonstans mellan 15-18 Kg. Ritningen är måttanpassad efter våra mått.

Sen finns det lite moderna varianter på dukklädda kajaker som är ihopfällbara. Dessa kallas faltboot. Klepper är ett känt märke, lite stora och klumpiga men mycket tåliga. Feathercraft är ett Kanadensiskt märke som har en modell som påminner rejält om en eskimåkajak. Hade själv en Feathercraft K1 i sommras som jag tyckte fungerade bra. Höll samma tempo som polarna i sina point 65 crunch. Fördelen är givetvis ihopfällbarheten. Nackdelen är att de flesta modeller är lite långsamare men ofta pga att de är byggda för att tåla stor last. Så jämförelsen haltar lite.
 
Åsa..

Åsa folkhögskola utanför Vingåker har byggt den här typen av kajaker som elevarbeten. Hela deras bygge finns på hemsidan, så där kan det vara värt att gå in och titta. Lycka till med bygget! MVH Anna
 
En dukklädd kan numera bli än lättare än när det begav sig då plywood spant lätt sågas med elstickåg, genom att sprutmåla duken, lätt nylonduk blir dessa delar ännu lättare. Det är bara att börja. Kvistfria ribbor och marinplywood samt mässingskruv är inte svårfunnit. Stävar och byggställning är heller ingen herrgård.

Go tur
 
Bygger

Hej Hans,

Jag håller på att bygga en "grönlands kajak" enligt Cunninghams beskrivning. Du hittar boken "Building the greenland kayak" tillsammans med fler andra, både på http://www.qajaq.se och på Björn Thomassons websida. Båda fina sidor.

Jag använder Cunninghams bok för att jag har kompisar som byggt efter hans bok och varit nöjda med resultatet. Jag har inte kommit så långt än, stor del av arbetet är planering och att skaffa rätt matrial. Nu har jag i alla fall det mesta och har börjat hyvla...

/NZ
 
Fler länkar

Hans, du kan också titta utanför landets gränser på:

http://www.qajaq.be
Erik van Woerkens fantastiska länksamling

http://www.qajaqusa.org
På forumet på denna sida pågår diskutioner dagligen om framför allt just dukade kajaker (så kallade SOFs Skin-on-frame). Du kan också söka i arkivet för äldre inlägg, en otrolig tillgång om du ska börja bygga.

/NZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeaFlower Ny väv på gammal kanot? Paddling allmänt 11
AndersP Tyg till kanadensare Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar