• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Värnplikten som friluftsutbildning

tigertamjaren; sa:
Lite tukt och militärisk disciplin hade varit en nåd att be om... ;)

OK, varför inte? Eller nàn annan lösning. I Spanien daltas det mindre, och det är ocksâ lugnare i skolsalarna.

Obsevera att min anmodan om skolan och hemmet som ansvariga för barnens fostran till anständiga medborgare var en allmän reflektion ("bör"). Jag inser naturligtvis att detta dock inte ár fallet pà alla platser i dagens Sverige. men jag tror heller inte lumpen ár lösningen.

(Mork calling Elvis)

BR, Mats
 
tigertamjaren; sa:
Skolan???? I min skola var det stora folknöjet att på rasterna sparka in så många elevskåp som möjligt, slänga snus i taket, mula rektorn när det var snö ute, sätta eld på toaletterna samt slänga okvädningsord åt lärarna under lektionerna.
Varför höll du på med sånt?

/Håkan
 
...ksrstsxxzzzt..executing transformation...sftrrskkxzzttr blip, blip, Elvis here, come in Mork:

Ähu_m, .. i va_let mel_lan pest ..och_ kole_ra s.äger v_i väl. ha_lsfluss. Gu_nnar . de_ltog _ej i de all_män.na fe_stivit_eterna uta.n sköt_te sin _ .läxläs_ning meda_n . allmo_gen gjorde sit_t. bästa _ för att_ riva skol_an. Vil__ket i och för_ sig hade va_rit en nåd _att be .om oc_kså det. ftrrskkxzzttr blip, blip.. connection time out..srstsxxzzsrttxzskkt...
 
Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
Skolan???? I min skola var det stora folknöjet att på rasterna sparka in så många elevskåp som möjligt, slänga snus i taket, mula rektorn när det var snö ute, sätta eld på toaletterna samt slänga okvädningsord åt lärarna under lektionerna.
Varför höll du på med sånt?

/Håkan

men Håkan, Tigrar e farliga djur även om dom på håll kan verka tama!!
 
Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
Skolan???? I min skola var det stora folknöjet att på rasterna sparka in så många elevskåp som möjligt, slänga snus i taket, mula rektorn när det var snö ute, sätta eld på toaletterna samt slänga okvädningsord åt lärarna under lektionerna.
Varför höll du på med sånt?

/Håkan

Kankse träna inför lumpen? Som senare ger plats åt friluftsliv, som i sin tur kommer in i detta forum. Cirkel sluten.. =)))
 
tigertamjaren; sa:
Masse? Hallå? Är du där? Skolan???? I min skola var det stora folknöjet att på rasterna sparka in så många elevskåp som möjligt, slänga snus i taket, mula rektorn när det var snö ute, sätta eld på toaletterna samt slänga okvädningsord åt lärarna under lektionerna. Lite tukt och militärisk disciplin hade varit en nåd att be om... ;)

Det ságs att lumpen fâr pojkar att bli män, eller nàgot liknande... pâ min lucka bestod de mognande männens nöjen av följande:

- torka sig i baken med andras örngott
- hänga de största bajskorvarna i plastpâsar vid sánggaveln
- onanera och försöka pricka lufthàlen i andras klädskàp med "satsen"
- idem, med pinkning
- i duschen: pinka i händerna och kasta pà närmsta granne
- elda upp kamraters ben- och arm-hâr, samt tillika kládespersedlar (naturligtvis de som man för tillfállet hade pà sig)
- etc etc.


Dessa lustifikationer var vál oftast uttryck för en ständigt váxande leda och frustration, dels pga av meningslösheten med det hela, men kanske framför allt fór att tvingas bo ihoptrángt med en 20-30 andra knáppskallar. Och: observera: pga den tjánst vi hade var min pluton sammansatt av folk som var tvugna att ha ganska höga resultat pà inteligens-testerna vid mönstringen.

(För ordningens och mitt goda ryktes skull ska väl námnas att undertecknad icke deltog i ovan excesser)

Mats
 
Håkan K; sa:
Men jag misstänker att -Patric-kopian(-wannaben?) Raskesven ger inte upp så lätt.

/Håkan
Ge upp? Finns ingen anledning att slänga ut babyn med badvattnet. Vill man ha ett tåligt, vindtätt och varmt plagg är vadmal bra. Som yttre skal vid nederbörd är dock plastochmembran bra vår t.o.m. höst tycker jag.

Du kan gärna förklara vad du menar med -Patric-kopian(wannaben?)Raskesven. Om två personer gillar vadmal, är de kopior då? Undrar hur alla main-stream-fleecebärare ska klassas?

Raskesven [/QUOTE]
Nu har du Håkan K varit inloggad och dessutom åter skrivit i den här tråden efter mitt inlägg ovan. Förklara vad du menar med ditt påhopp.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Håkan K; sa:
Men jag misstänker att -Patric-kopian(-wannaben?) Raskesven ger inte upp så lätt.

/Håkan
Ge upp? Finns ingen anledning att slänga ut babyn med badvattnet. Vill man ha ett tåligt, vindtätt och varmt plagg är vadmal bra. Som yttre skal vid nederbörd är dock plastochmembran bra vår t.o.m. höst tycker jag.

Du kan gärna förklara vad du menar med -Patric-kopian(wannaben?)Raskesven. Om två personer gillar vadmal, är de kopior då? Undrar hur alla main-stream-fleecebärare ska klassas?

Raskesven
Nu har du Håkan K varit inloggad och dessutom åter skrivit i den här tråden efter mitt inlägg ovan. Förklara vad du menar med ditt påhopp.

Raskesven [/QUOTE]

Ursäkta att jag tränger mig in så här, men kan det vara så att Håkans ton har blivit lite råare efter hans bosättning här nere bland oss kontinentalbarbarer? :)

/G.
 
En dag släpper jag min bomb, att Tigertämjaren avser att slå in på retro-romantikens gyllene väg: Tyrolerhatt, vadmalsknickers, knähöga yllesockor, rejäla randsydda kängor, bomullsanorak och / eller tweedkavaj, spatzierstock och pipa. I paketet ingår även bärare / packåsna och vitt topptält med säng och koffert / byrå.

Vadmal och flanellskjorta ter sig som en blek avspegling jämfört med den retro-nostalgiska glans jag ämnar utstråla!


CAC-HB005Ladies_GuidesMerdeGlacec1886WM.jpg


/ G