• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Värnplikten som friluftsutbildning

Mulle = skola för barnsoldater

Det kanske är så att friluftsliv är den viktigaste inkörsporten till det militära?

Har vi således ingen militärmakt behöver vi inte heller en massa friluftande barn som rekryteringsbas.
 
Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
-Patric-; sa:
jaaa.. jag kan bara tala för mig själv, jag tänker sluta!!

Se där, fotfolket i skogen kommer således möta en övervintrad vadmalsbärare mindre framöver, varvid plastochmembranmotståndet förlorar sin främste förkämpe! Illa!
Men jag misstänker att -Patric-kopian(-wannaben?) Raskesven ger inte upp så lätt.

/Håkan
Ge upp? Finns ingen anledning att slänga ut babyn med badvattnet. Vill man ha ett tåligt, vindtätt och varmt plagg är vadmal bra. Som yttre skal vid nederbörd är dock plastochmembran bra vår t.o.m. höst tycker jag.

Du kan gärna förklara vad du menar med -Patric-kopian(wannaben?)Raskesven. Om två personer gillar vadmal, är de kopior då? Undrar hur alla main-stream-fleecebärare ska klassas?

Raskesven
 
tigertamjaren; sa:
- Då tar vi det igen, ÅSA-1 är bakom granen till höger, benämns Granen...

Åsa 1 och hennes storebrorsa Sebastian 2 och ett halvt(eller vad kidsen heter nuförtiden när de inte heter Fredrik och Johan och sånt som vi hette).

---
Skönt för övrigt att jag ju nu är lättviktstermojackasnubbe och varken fleece-vanlo eller Patric-kopia. Ha!
 
Nordesjö; sa:
Åsa 1 och hennes storebrorsa Sebastian 2 och ett halvt(eller vad kidsen heter nuförtiden när de inte heter Fredrik och Johan och sånt som vi hette).

Eller Gunnar.

Nordesjö; sa:
Skönt för övrigt att jag ju nu är lättviktstermojackasnubbe och varken fleece-vanlo eller Patric-kopia. Ha!

Prövade en Barrier (från det nu så påpucklade företaget H-löfs) på rean i Galärvarsvparken och var på vippen att gå med i täckjacksmaffian, men min dam tyckte jag såg ut om en baby! (Fanken om inte H-löfs redan har långt framskridna planer som leverantör till ett kommande mulleförsvar!)

Hursomhelst, idag är jag glad att jag struntade i det. Finns nämligen de som tyckar man ser än värre ut än små telningar i grunkorna, uttrycket som har fastnat är förortsalkistant...
 
tigertamjaren; sa:
Prövade en Barrier (från det nu så påpucklade företaget H-löfs) på rean i Galärvarsvparken och var på vippen att gå med i täckjacksmaffian, men min dam tyckte jag såg ut om en baby! (Fanken om inte H-löfs redan har långt framskridna planer som leverantör till ett kommande mulleförsvar!)

mulle försöker i alla fall dölja vad som pågår bakom kuliserna.. scoutrörelsen har aldrig hycklat med sina ideal om uniformer, marscher och knivar..

GIVAKT!!!!
upptagning.jpg


Inte nog med det, vilka schöna militanta namn dom har..

FA, KFUK-KFUM, NSF, SMU, SSF, SSR och SGSS...


.
[Ändrat av -Patric- 2004-12-16 kl 16:29]
 
Apropå givakt och SGSS som ju till förväxling påminner om Karlsborgbaserade SSG kom jag att tänka på att vi hade en norrländsk paltmästare i vår grupp. När nån blev jobbig brukade han vråla -Halt, eller jag kastar palt!

Killen kunde få in botten av en 1 1/2-liters colaflaska i munnen. Typiskt viktig egenskap om man ska bli mullekorpral.
 
tigertamjaren; sa:
I dagarna tas beslut om att montera ner stora delar av det återstående försvaret i Sverige. I många avseenden är ju det bra eftersom man då kan lägga mer resurser på vård och utbildning mm istället. Men när värnplikten försvinner för den uppväxande generationen (vilket den i stora stycken redan har gjort) försvinner också den kanske viktigaste källan till kunskap om att vistas i naturen som vi svenskar i gemen har, och vår kanske viktigaste inkörsport till friluftsliv.

Vilka konsekvenser kommer det få för friluftsidkandet i Sverige?

/ G

Jag tror att jag minns att jag kanske nån gång sett tjejer som idkat friluftsliv... och vid närmare eftertanke tycker en mig närstående kvinna om att lufsa i skogen, utan att hon nånsin käkat ur en snuskburk. By the way.... hon heter ÅSA.
Anders
 
Hallâ där Tiger, din gamle krigs-galning! Nu är du allt ute och cyklar. Under lumpen lovade jag mig själv att "Aldrig mer detta helvete!" Ett löfte jag förvisso lyckligen glömt bort, om än vad gäller den delen som handlar om att vara ute i naturen. Nu dock för att njuta; den helvetiska delen av det hela är numera utrangerad.

Innan lumpen fick mig att bli temporärt anti-frilufs hade även mina föräldrar gjort ett gott jobb i samma riktning genom att i tid och otid tvinga ut oss barn i regniga barrskogar för att plocka uselt smà och hopplösa lingon.
lingon15.jpg


Egentligen ett under att man numera faktiskt längtar ut!
[Ändrat av Malindo 2004-12-16 kl 23:01]
 
"Jag tror att jag minns att jag kanske nån gång sett tjejer som idkat friluftsliv... "

näää, du måste ha sett fel, det är utklädda soldater, kamouflage kallas det,
inte kan det finnas osoldater i skogen, heller
eller ofd soldater...