• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Värnplikten som friluftsutbildning

Gott folk nu börjar det bli drag under galoscherna (/pampuscherna)!

Masse först: Var tusan är herrn när man behöver honom som mest? Kryper runt på alla fyra i dragiga, iskalla grottor! Nåt måste du väl ha fått från lumpen när det gäller osunt friluftsliv i alla fall!

Kvinnor, soldatliv och osunt friluftsliv:
Hur många jäntor jämfört med pöjkar gör (/har fram tills nyligen gjort) lumpen? Hur berörs de därmed som grupp av försvarsnedläggningen jämfört med gruppen män som fram tills nyligen hade allmän värnplikt? Ringa.

Men glädjande nog lär vi få se gott om dem i det kommande mulleförsvaret eftersom kvinnor genom den manliga maktstrukturen i alla tider har förtryckt kvinnor och förpassat dem till sysslor som har låg status och dåligt betalt. (Om nån händelsevis vill tränga djupare i just den frågan rekommenderas exempelvis vår nuvarande miljöministers doktorsavhandling.)

Nån som har något att säga i själva sakfrågan om de presumtiva konsekvenserna för friluftsidkandet av värnpliktens avskaffande?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Hur många jäntor jämfört med pöjkar gör (/har fram tills nyligen gjort) lumpen? Hur berörs de därmed som grupp av försvarsnedläggningen jämfört med gruppen män som fram tills nyligen hade allmän värnplikt? Ringa.
Aha, så detta är alltså bakgrunden till könsfördelningen här på utsidan.se!
Nån som har något att säga i själva sakfrågan om de presumtiva konsekvenserna för friluftsidkandet av värnpliktens avskaffande?
Kanske att även grabbar börjar förstå att det går att idka friluftsliv utan gevär??? O hett efterlängtade framsteg!

/S
 
Vilken annan förklaring kan det finnas till att det nästan bara är f.d. värnpliktiga (gubbs) som sitter och gnabbas här dagarna i ända?

F.ö. hoppas jag att det framgick att mitt tal om den "manliga förtryckande maktstrukturen" inte var helt oironisk... ;)

Män utan gevär? Det låter nästan antiamerikanskt!

/ G
 
Prylar intresserar pojkar

tigertamjaren; sa:
Vilken annan förklaring kan det finnas till att det nästan bara är f.d. värnpliktiga (gubbs) som sitter och gnabbas här dagarna i ända?
/ G

Jag tror att detta grundläggs i barndomen. Utsidan är till mycket stor del ett "gubbdagis" där debattörerna har tråkit på jobbet eller hemma och sitter och skriver inlägg istället för städning matlagning etc som kanske kvinnorna prioiterar framför den avkoppling som Utsidan erbjuder.

Jag är inte rädd för att bristen på lumpenerfarenheter kommer att märkas så mycket i friluftslivet.

Vad som är avgörande för hur deltagare rekryteras brukar vara tillgången på likasinnade och den kan tänkas bli god med en fortsatt frisklufts, natur, motions och äventyrstrend. Om det blir en utveckling med jämnare könsfördelning i friluftslivet tror jag att intresset från båda könen fortsätter att öka.

Thure
 
tigertamjaren; sa:
Nån som har något att säga i själva sakfrågan om de presumtiva konsekvenserna för friluftsidkandet av värnpliktens avskaffande?

Trots att jag själv har passerat genom den grönklädda organisationen i ett par vändor med glatt humör, är jag ingen försvarare av försvaret.
Som det ser ut nu skulle vi inte ens kunna försvara Arlanda. Alltså: lägg ner skiten.

Men: många lär sig trots allt en hel del vettiga saker när de gör lumpen - saker som dagens kids kanske inte får lära sig. Att ensam inte alls är starkt till exempel. Att förmågan att fungera i grupp är tokviktig i samhället. Att inte vara en egoistisk snorunge, med andra ord. Det missar många idag.
För många är det dessutom första (och i olyckliga fall enda) gången man får se en organisation där saker och ting är uppstyrda på ett funktionellt sätt, för att funka som de gör. Många gånger har jag själv dragit slutsatsen att försvarets verksamhet både är smidigare, effektivare och mer demokratisk än i den civila världen. Nu kanske jag har haft tur i mitt militära, och jobbat på en nivå där man inte har tvingats kräla i lera och gräva gropar som man sen ska gräva igen.
 
Nordesjö; sa:
. Många gånger har jag själv dragit slutsatsen att försvarets verksamhet både är smidigare, effektivare och mer demokratisk än i den civila världen.

Detta var även vad jag trodde innan jag ryckte in. Kan inte sága att jag precis lángtade efter lumpen, men sàg trots allt fram emot det hela som en ny, unik upplevelse. Tyvärr blev jag grymt besviken pà det hela: likgiltighet, inkompetens, ibland ren jávlighet hos mànga oficerare; allmánt kaos pà luckan med inslag av all möjlig mobbing (var ej personlit utsadd, men ändâ), och framför allt outhärdlig leda och allmán dekadans under detta lànga âr..

Med andra ord: min erfarenhet fràn lumpen var allt annat än positiv, uppbygglig eller lärorik. Ingen skada sedd ur folkuppfostrings-synpunkt om den läggs ned. Folkets fostran bör ske i hemmet och i skolan etc..

Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2004-12-17 kl 12:44]
 
Malindo; sa:
Folkets fostran bör ske i hemmet och i skolan.

Håller helt och hållet med.
Problemet är att fostran i hemmet generellt sett är eftersatt, vilket innebär att lärarna i grundskolan tvingas lära barnen saker som föräldrarna borde ha lärt dem, vilket innebär att gymnasielärarna tvingas lära dem saker som de borde ha lärt sig i grundskolan, och högskolorna tvingas lägga sig på gymnasienivå för att studenterna inte kan tillräcklig och inte fattar varför de går på högskola.

I det fallet är lumpen (i idealfallet) en ganska bra instans som får många att mogna.
Men det ska inte behövas, som sagt.
 
Malindo; sa:
Detta var även vad jag trodde innan jag ryckte in. Kan inte sága att jag precis lángtade efter lumpen, men sàg trots allt fram emot det hela som en ny, unik upplevelse. Tyvärr blev jag grymt besviken pà det hela: likgiltighet, inkompetens, ibland ren jávlighet hos mànga oficerare; allmánt kaos pà luckan med inslag av all möjlig mobbing (var ej personlit utsadd, men ändâ), och framför allt outhärdlig leda och allmán dekadans under detta lànga âr..

Med andra ord: min erfarenhet fràn lumpen var allt annat än positiv, uppbygglig eller lärorik. Ingen skada sedd ur folkuppfostrings-synpunkt om den läggs ned. Folkets fostran bör ske i hemmet och i skolan etc..

Mvh, Mats

jag har vid flera tillfällen känt att du känner en viss bitterhet mot det svenska försvaret, en bitterhet som visat sig i trådar som [ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29095 ] med flera... jag tror att du kanske skulle prata med någon kompis eller kanske doktor för att reda ut detta en gång för alla... dom vill dig inget ont!!
 
Re: Prylar intresserar pojkar

thureb; sa:
Utsidan är till mycket stor del ett "gubbdagis" där debattörerna har tråkit på jobbet eller hemma och sitter och skriver inlägg istället för (---) som kanske kvinnorna prioiterar framför den avkoppling som Utsidan erbjuder.

Thure

Harrejisses Thure, vilken strâlande analys! ;-)

Mats
 
Malindo; sa:
...Med andra ord: min erfarenhet fràn lumpen var allt annat än positiv, uppbygglig eller lärorik. Ingen skada sedd ur folkuppfostrings-synpunkt om den läggs ned. Folkets fostran bör ske i hemmet och i skolan etc..

Mvh, Mats

Masse? Hallå? Är du där? Skolan???? I min skola var det stora folknöjet att på rasterna sparka in så många elevskåp som möjligt, slänga snus i taket, mula rektorn när det var snö ute, sätta eld på toaletterna samt slänga okvädningsord åt lärarna under lektionerna. Lite tukt och militärisk disciplin hade varit en nåd att be om... ;)