• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Värnplikten som friluftsutbildning

I dagarna tas beslut om att montera ner stora delar av det återstående försvaret i Sverige. I många avseenden är ju det bra eftersom man då kan lägga mer resurser på vård och utbildning mm istället. Men när värnplikten försvinner för den uppväxande generationen (vilket den i stora stycken redan har gjort) försvinner också den kanske viktigaste källan till kunskap om att vistas i naturen som vi svenskar i gemen har, och vår kanske viktigaste inkörsport till friluftsliv.

Vilka konsekvenser kommer det få för friluftsidkandet i Sverige?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
... och vår kanske viktigaste inkörsport till friluftsliv.
Hu! Skräms inte så där! Jag tror att Mulle är den viktigaste grunden. Det vore sorgligt om värnplikten är den viktigaste inkörsporten till friluftsliv. Lägg alla pengarna hos friluftfrämjandet istället.... så skulle olika lokalavdelningar få bråka i TV om vilken avdelning som får vara kvar och vilken som ska skrotas. Försvarsbeslutet ändra namn till Mullebeslutet och Försvarsministern presenterar den för Riksdagen iklädd Mullekostym tjutandes "kolikock". Det vore minsann bättre än Leni Björklund...
 
Stadan; sa:
tigertamjaren; sa:
... och vår kanske viktigaste inkörsport till friluftsliv.
Jag tror att Mulle är den viktigaste grunden.
För en gångs skull har du fel, Tigern. Stadan är nog närmre sanningen, Mulle, scouter, friluftsfrämjare osv. samt friluftsintresserade föräldrar är nog betydligt viktigare som inkörsport till ett sunt friluftsintresse.

Själv hade jag ingen lust att ge mig ut och tälta i skogen direkt efter lumpen.

/Håkan
 
Stadan; sa:
Hu! Skräms inte så där! Jag tror att Mulle är den viktigaste grunden. Det vore sorgligt om värnplikten är den viktigaste inkörsporten till friluftsliv.

Ja. Och nej.
Jag tror att många som får en grund i friluftsfrämjandets barnverksamhet lägger av med den när TVM tar slut. Sen ger den militära grundutbildningen (i den mån den är friluftsinriktad) nytt bränsle för intresset.
Så var det definitivt för mig, och många jag känner. Mellan 13 och 20 års ålder hade jag inget vidare friluftsliv, men efter lumpen så tog det fart. Och nu sitter jag här framför en dator...

Men man ska ju inte göra statistik av enskilda fall. Min brorsas inställning till friluftsliv är "i det militära fick jag allt uteliv jag behövde få, jag är klar med det nu".

Min slutsats är att lumpen kan återuppliva ett stelnat intresse, eller döda intresset helt om det inte fanns så mycket från början.
 
Håkan K; sa:
För en gångs skull har du fel, Tigern. Stadan är nog närmre sanningen, Mulle, scouter, friluftsfrämjare osv. samt friluftsintresserade föräldrar är nog betydligt viktigare som inkörsport till ett sunt friluftsintresse.

Själv hade jag ingen lust att ge mig ut och tälta i skogen direkt efter lumpen.

/Håkan

Vafalls! Är herr Karlsson av en annan åsikt än Tigertämjaren??? Har spegeln börjat visa spelfilm istället för spegelbilder??? Är uppe nere, ute inne?

Vem sa förresten att friluftsliv ska vara sunt? Militärtjänsten är antagligen den viktigaste inkörsporten till (min korrigering) osunt friluftsliv! Nu får du hålla med mig Håkke!

/ G