• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Hmmm...
Står det verkligen så i rapporten?
Det var visserligen ett tag sedan jag läste rapporten men jag kan inte minnas att man kan utläsa det du påstår ur den. För sakens skull måste jag nog be dig hänvisa närmare till var man kan läsa detta.

Det är jag som har valt att poängtera detta, det som är citerat direkt ur rapporten står inom citationstecken och med kursiverad stil.

Rapporten säger bland annat så här om skillnaderna (sid 31-32):

"De autonoma
Drömmer om ett klasslöst samhälle
Vill etablera antiauktoritärt styre
Anser att problemen i samhället huvudsakligen beror på det kapitalistiska
systemet
Ser den feministiska kampen som en viktig del av förverkligandet
av det klasslösa samhället
Ser invandring och mångkultur som något positivt
Har generellt en positiv inställning till HBT-personer

Vit makt-miljön
Vill upprätta en diktaturstat
Drivs av en längtan efter ordning, struktur och totala lösningar
Anser att problemen i samhället huvudsakligen beror på det judiska
inflytandet
Vurmar för en klassisk kärnfamilj
Kämpar mot invandringen och det mångkulturella samhället
Begår brott riktade mot personer med utländsk härkomst
Begår också brott riktade mot HBT-personer
Står för islamofobi och moskémotstånd
"

Likheter mellan grupperna:
"Underkänner demokratin, rättssamhället och dess lagar
Heroiserar av dem som döms för sina handlingar i kampen
Har en konspiratorisk syn på samhället och dess företrädare
Ser som sitt kall att gå före och genomdriva förändringar som de
uppfattar är av godo för massan
Ser polisen som en hantlangare för makten
Gemensamma frågor för stora delar av de autonoma och vit
makt-rörelsen: Miljö, djurrätt, antikapitalism, antiimperialism,
stöd för palestinierna och mot Israel och USA
Antisionism finns i vissa delar av den autonoma miljön och antisemitism
i stora delar av vit makt-miljön
"

(Sid 57 i rapporten)
"Vad gäller mord och dråp är dock vit makt-miljön kraftigt överrepresenterad,
se diagram 3, och det är endast inom vit makt-miljön
som fullbordade brott av detta slag har begåtts.
"

Bland tabellerna på sidan 197, anges antalet mördade under undersökningsperioden till till 14 stycken.

Högerextremisterna mördar oskyldiga människor endast på grund av deras åsikter, ursprung och sexuella läggning, människor som inte passar in i högerextremisternas världssyn.

Här en lista på mord som utförts av personer med till kopplingar till nazistiska grupperingar.

• Åke Nord mördad för sin sexuella läggning, gärningsmännen ristade in ett hakkors på hans buk. (1983)
  • Ludwig Buchwald misshandlades till döds i sitt hem på grund av sin sexuella läggning. (1985)
  • Ronny Landin misshandlad till döds när han försökte stoppa ett bråk. (1986)
  • En 23-årig flicka skjuten till döds och hennes pojkvän allvarligt skadad. (1986)
  • Den marockanske turisten Moustafa Ennadja misshandlad till döds. (1990)
  • Kent Antonsson mördad för sin sexuella läggning (1990)
  • En assyrisk flykting vid namn Hayan Altrn misshandlad till döds. (1991)
  • Tommy Månsson misshandlad till döds. (1992)
  • Mikael Hogg misshandlad till döds för att han tyckte att nazisterna spelat musik på för hög volym. (1993)
  • En 59-årig lärare huggs ihjäl i sitt hem med 26 knivhugg. (1994)
  • 16-årige Anders Gustafsson misshandlad och torterad till döds. (1995)
  • Peter Karlsson knivmördad för sin sexuella läggning. (1995)
  • 17-årige Lars Hellberg mördad. (1995)
  • Tony Toueha Boija mördad. (1995)
  • Sven-Peter Pettersson knivmördad. (1995)
  • Lars Enmark mördad (1995)
  • 14-årige John Hron misshandlad till döds. (1995)
  • Flyktingen Gerard Gbeyo knivmördad. (1995)
  • Poliserna Olov Borén och Robert Karlström skjuts till döds. (1999)
  • Björn Söderberg skjuten till döds för sitt politiska engagemang. (1999)
  • 19-årige Salih Uzel knivmördad när han försökte rädda sin bror undan nazisterna. (2000)
  • En man knivhuggen till döds. (2000)
  • En 15-årig pojke ihjälslagen för att han misstänkts vara homosexuell. (2005)
  • En 55-årig man misshandlad till döds. (2007)

Källa Expressen, Expo, Svenska mord, RFSL och QX.

Det är en väldigt makaber lista, det finns inte information om bakgrunden till alla mord.
Organisationen Stoppa Nazismen brukar stå vid nazistdemonstrationer och visa upp namnen på ett 20-tal av de ovanstående, som en påminnelse om vad nazismen innebär.

Appropå "olagliga demonstrationer", vilket är en term vissa slänger sig rätt mycket med så verkar det knappt finnas i Sverige. En demonstration utan tillstånd är fortfarande inte olaglig. Mer info på: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/29249

Ingen aning om trovärdigheten på siten, men finns en hänvisning till en person hos polisen för mer info om inte annat.

Appropå "olagliga demonstrationer", vilket är en term vissa slänger sig rätt mycket med så verkar det knappt finnas i Sverige. En demonstration utan tillstånd är fortfarande inte olaglig. Mer info på: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/29249

Ingen aning om trovärdigheten på siten, men finns en hänvisning till en person hos polisen för mer info om inte annat.

Helt riktigt. Det är endast anordnaren som kan straffas. Du ska i sverige alltid ha rätt att demostrera mot orättvisa. En så kallad spontandemostration är helt laglig då det inte finns någon anordnare.

Men finns en anordnare så är det väldigt svårt för polis att hitta denna.

Det finns dock en flank som inte respekterar detta och det är dessa som nolltolerans ska införas emot.

Gör som Putin, höj straffvärdet på tusentals procent för olagliga demonstrationer.

andyyy du är just nu ett av Sverige störst hot mot rätten att yttra sig, demokrati och hela samhället.

Det är inte så länge sen man i Sverige sköt ihjäl flera demostranter som demostrerade mot orättvisa.
EN ENGÅNG SÅ STÅR DET INTE I DIN RAPPORT ATT VÄNSTERN ÄR ETT STÖRRE HOT MOT YTTRANDEFRIHETEN. DET ÄR DIN TOLKNING AV TEXTEN.

Fördelen med våra falanger av extremister är att de bruka utmärka sig iklädstil och utseende, för att de vill att man ska se var de står för.

Detta gör dig till en mycket farligare person då du uppenbsrligen är högerorgenterad och missnöjd,men i övrigt en normal person. Samhället brykar se båda sidor som ett hot mot demokratin. (yttrandefriheten som är envdel av demokratin). Du fokusera på enasidan. Extremister från båda sidor ser varandra som fiender och vill ofta smutskasta varandra. Men jag trodde inte utsidan skulle bli en del av detta.

Sen så är ju rapporten som sagt inte nu tid den är efter det norsk attentatet som ger en ändrad hotbild.

Det finns väl rum för att lufta allt möjligt. Även här.

Varför ska man kunna göra det på ett äventyrs och friluftsforum?

Vill jag diskutera saltvattensakvarium gör jag det på saltvattensguiden.. har jag frågor om jerkbaits ställer jag det på fiskesnack.. Vill jag sprida konspirationsteorier surfar jag in på flashback..

"Fritt Forum Om annat än friluftsliv"

Så länge diskussionen förs här är det väl inte mycket att bråka om.

"Fritt Forum Om annat än friluftsliv"

Så länge diskussionen förs här är det väl inte mycket att bråka om.

Kan man ju kanske tycka.. jag tvingas ju dock läsa en del av det eftersom det syns både på förstasidan och under "lista nya inlägg".

Ingen big deal givetvis men det sänker intrycket på sidan en del för mig.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg