Välja pannlampa?

Denna har jag i jobbjackan och funkar bra till , vill synas bland stora bilar, inget ljus i källaren osv tar liten plats och uppladdingsbar.

200 lumen funkar bra om man vill synas på en mörk trafikerad gata men jag är helt säker på att alla som har passerat 50 år håller med om att man kräver mer ljus för att kunna se bra jämfört med när man var yngre.

Jag har alltid haft en syn lika bra som en örn under hela uppväxten och kunnat läsa en miniliten text i nästan helt mörker men efter 45 år så började det bli märkbart sämre med mörkerseendet och synen.

200 lumen funkar numera som en nödlösning men är inte alls tillräckligt för att vara acceptabelt för mej och alla över 50 år! Nödlösning men inte alls helt okej.

Lumen avser hur mycket ljus som ljuskällan avger totalt sett, och är där med ganska lurigt att gå på som enda måttstock. Säger väldigt lite om ljusbild, räckvidd och upplevelse.
Dessutom avser siffran, om den är sann överhuvudtaget, ofta diodens maximala ljuseffekt. De flesta lampor, däribland seriösa produkter från kända tillverkare, ger utlovat ljusflöde i några minuter, för att sedan minska ganska rejält (man får alltså inte ut den utlovade effekten pga undermåligt batteri och elektronik).

En billig lampa med 150 lumen och med smalstrålande blank reflektor lyser upp ett litet område över ett förvånansvärt långt avstånd.

En Lumonite Compass på 1100 lumen med TIR-lins lyser förvånansvärt kort, men ger ett mjukt ljus som inte bländar.

Lumonite Compass är en fantastisk lampa. Bästa jag ägt.

Innan man öppnar plånboken bör man dock vara medveten om att den är ganska minimalistisk i funktionaliteten.
Fast reflektor som inte går att "zooma". Bara vitt ljus. Kort räckvidd, men suveränt bländ-fritt ljus att arbeta i.
En högkvalitativ arbetslampa utan blingbling. Till och med pannband och fäste är överkonstruerat.

Den accepterar alla 18650-batterier (alla kan dock inte laddas i lampan). Batterifacket finns bakom en gängad hatt som är tätad med o-ring. Laddas med magnet, så det finns inga Usb-portar som kan ta in skräp eller vatten.

Batteritiden är mycket bra.
På hög-läget ger den 600 lumen konstant i över två timmar. På medelläget ger den 240 lumen konstant i över sju timmar. I låg-läget ger den 80 lumen konstant i ett dygn.
Laddtiden är dock på ca åtta timmar. Den laddar med låg strömstyrka för att vara snäll mot batteriet.

Vill man ha en närmast oförstörbar lampa med riktigt bra arbetsljus och riktigt bra batteritid är den väl värd investeringen.

Vill man kunna spana över en åker på kvällspromenaden ska man inte köpa den. Har man tänkt cykla fort på en väg där hinder kan förekomma är den inte heller riktigt rätt.
Den har helt enkelt inte räckvidden.

Lumen avser hur mycket ljus som ljuskällan avger totalt sett, och är där med ganska lurigt att gå på som enda måttstock. Säger väldigt lite om ljusbild, räckvidd och upplevelse.
Dessutom avser siffran, om den är sann överhuvudtaget, ofta diodens maximala ljuseffekt. De flesta lampor, däribland seriösa produkter från kända tillverkare, ger utlovat ljusflöde i några minuter, för att sedan minska ganska rejält (man får alltså inte ut den utlovade effekten pga undermåligt batteri och elektronik).

En billig lampa med 150 lumen och med smalstrålande blank reflektor lyser upp ett litet område över ett förvånansvärt långt avstånd.

En Lumonite Compass på 1100 lumen med TIR-lins lyser förvånansvärt kort, men ger ett mjukt ljus som inte bländar.

Innan man öppnar plånboken bör man dock vara medveten om att den är ganska minimalistisk i funktionaliteten.
Fast reflektor som inte går att "zooma". Bara vitt ljus. Kort räckvidd, men suveränt bländ-fritt ljus att arbeta i.
En högkvalitativ arbetslampa utan blingbling. Till och med pannband och fäste är överkonstruerat.

Den accepterar alla 18650-batterier (alla kan dock inte laddas i lampan). Batterifacket finns bakom en gängad hatt som är tätad med o-ring. Laddas med magnet, så det finns inga Usb-portar som kan ta in skräp eller vatten.

På hög-läget ger den 600 lumen konstant i över två timmar. På medelläget ger den 240 lumen konstant i över sju timmar. I låg-läget ger den 80 lumen konstant i ett dygn.
Laddtiden är dock på ca åtta timmar. Den laddar med låg strömstyrka för att vara snäll mot batteriet.

Vill man ha en närmast oförstörbar lampa med riktigt bra arbetsljus och riktigt bra batteritid är den väl värd investeringen.

Vill man kunna spana över en åker på kvällspromenaden ska man inte köpa den. Har man tänkt cykla fort på en väg där hinder kan förekomma är den inte heller riktigt rätt.
Mycket intressant information. Jag har funderat över den långsamma laddningen. Nu vet jag orsaken!

Mörkerseende har ingen koppling till hur bra man ser när det är dag.
Jag närmar mig 60 och det räcker med lägsta läget på min BD pannlampa på lägsta som jag gissar
är 50 lumen för att se om marken är utan skit som kan skada tältet och sätta upp tältet.
Det räcker också för att hitta hundskit i höstlöv när hunden har skitit nattetid.
Problemet med starka pannlampor är att när de väl slocknar för att batteriet är slut så är man i totalt mörker.
När man har pannlampan på lägsta så är ögonen inte "bländade" av allt ljus så man har ganska gott mörkerseende när den lägger av.
Nu har jag levt i tält de senaste 17 åren (inte samma tält) och det skall erkännas att jag klarar mig helt utan ljus att sätta upp tältet utan att använda ögonen men det underlättar att se vad man gör.
Erfarenhet gör att man får muskelminne och en känsla för vad man gör som räcker långt.
Men springer man så kan jag förstå att man vill ha dagsljus, särskilt om man inte ser så bra.
Det är inte ofta jag har tillgång till nätel utan jag får förlita mig på solceller och elverk för att ladda
mina batterier beroende på årstid.

Problemet med starka pannlampor är att när de väl slocknar för att batteriet är slut så är man i totalt mörker.
Det är inte ett problem med starka pannlampor, utan ett problem med pannlampor som har dålig styrning på elektroniken (och/eller dåligt/skadat batteri).

En lampa med bra styrning (tex Lumonite Compass) fungerar inte så.
I hög-läget på lumen går den över två timmar. Sen dimmar den ner till mellanläget och går en timme till. Sen dimmar den ner till lågläget och går ett par timmar till.
Gott om tid för ögonen att ställa om sig och gott om tid att avsluta det man gör.

Generellt sett är lågströmsladdning skonsamt för batteriet. Detta av flera orsaker.
Det är dock lite irriterande att behöva vänta...

Jag noterar dock att nyare modeller av compass laddar snabbare. Låt mig gissa att det framförts kritik.
Du berättade att alla 18650-batterier fungerar, men vissa går inte att ladda i pannlampan. Hur laddar du de batterierna?

Du berättade att alla 18650-batterier fungerar, men vissa går inte att ladda i pannlampan. Hur laddar du de batterierna?
Personligen kör jag enbart på originalbatteriet.

Originalbatteriet har en ledare från minuspolen som är kopplad till en ring runt pluspolen, så att det finns kontaktyta för båda polerna på ena änden av batteriet. Det krävs för att laddaren ska få kontakt med båda polerna från ena änden.

Ett vanligt 18650 har inte denna modifikation, så ett sådant går inte att ladda i lampan.
Man får ladda sådana i en separat laddare för 18650-batterier helt enkelt.

Det finns dock vissa 18650 som är lite kortare än standard. De ska tydligen inte fungera.
Sen ska man alltid ha med sig att lampans elektronik är anpassad för ett batteri med vissa specifikationer. Sätter man i ett batteri som, t.ex., inte klarar av ett lika högt strömuttag så kan funktionen komma att påverkas. Sätter man i ett batteri utan urladdadningsskydd så kan man nog ganska snabbt råka ladda ur det till den grad att det förstörs, då lampan drar ganska hög ström.

Originalbatteriet kostar inte så mycket mer än ett vanligt 18650 med samma prestanda och specifikationer, så det är inget jag orkat engagera mig i.
Men den funkar om man vill.

Du har helt rätt i om att lumen bara är ett mått på ljusstyrka och att det kan vara allt ifrån på en lampa att lysa 1m brett och 1000m fram, eller lysa 50m brett och 10m fram.

Allt är en kompromiss när en pannlampa eller en ficklampa tillverkas, lysa brett, lysa långt eller ingetdera utan bara lysa så att camplägret lyses upp.

Våra Mila-pannlampor lyser mer än dom flesta helljusen på bilar och alla bilar ger oss sina helljus rakt i ansiktet om vi inte tittar ner i marken när dom kommer.

Våra 2000 lumen är utspridda så att jag gissar att det lyser någorlunda på 15m rakt åt sidan åt vardera håll och ca 600m rakt fram, med läsbar belysning.

Så funkar en 2000 lumen pannlampa som är anpassad utifrån orientering, mörkerlöpning, enduro etc.

Den pannlampan funkar för våra behov men den är helt körd på en flerdagarstur i vildmarken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg