Välja pannlampa?

Denna har jag i jobbjackan och funkar bra till , vill synas bland stora bilar, inget ljus i källaren osv tar liten plats och uppladdingsbar.

200 lumen funkar bra om man vill synas på en mörk trafikerad gata men jag är helt säker på att alla som har passerat 50 år håller med om att man kräver mer ljus för att kunna se bra jämfört med när man var yngre.

Jag har alltid haft en syn lika bra som en örn under hela uppväxten och kunnat läsa en miniliten text i nästan helt mörker men efter 45 år så började det bli märkbart sämre med mörkerseendet och synen.

200 lumen funkar numera som en nödlösning men är inte alls tillräckligt för att vara acceptabelt för mej och alla över 50 år! Nödlösning men inte alls helt okej.

Lumen avser hur mycket ljus som ljuskällan avger totalt sett, och är där med ganska lurigt att gå på som enda måttstock. Säger väldigt lite om ljusbild, räckvidd och upplevelse.
Dessutom avser siffran, om den är sann överhuvudtaget, ofta diodens maximala ljuseffekt. De flesta lampor, däribland seriösa produkter från kända tillverkare, ger utlovat ljusflöde i några minuter, för att sedan minska ganska rejält (man får alltså inte ut den utlovade effekten pga undermåligt batteri och elektronik).

En billig lampa med 150 lumen och med smalstrålande blank reflektor lyser upp ett litet område över ett förvånansvärt långt avstånd.

En Lumonite Compass på 1100 lumen med TIR-lins lyser förvånansvärt kort, men ger ett mjukt ljus som inte bländar.

Lumonite Compass är en fantastisk lampa. Bästa jag ägt.

Innan man öppnar plånboken bör man dock vara medveten om att den är ganska minimalistisk i funktionaliteten.
Fast reflektor som inte går att "zooma". Bara vitt ljus. Kort räckvidd, men suveränt bländ-fritt ljus att arbeta i.
En högkvalitativ arbetslampa utan blingbling. Till och med pannband och fäste är överkonstruerat.

Den accepterar alla 18650-batterier (alla kan dock inte laddas i lampan). Batterifacket finns bakom en gängad hatt som är tätad med o-ring. Laddas med magnet, så det finns inga Usb-portar som kan ta in skräp eller vatten.

Batteritiden är mycket bra.
På hög-läget ger den 600 lumen konstant i över två timmar. På medelläget ger den 240 lumen konstant i över sju timmar. I låg-läget ger den 80 lumen konstant i ett dygn.
Laddtiden är dock på ca åtta timmar. Den laddar med låg strömstyrka för att vara snäll mot batteriet.

Vill man ha en närmast oförstörbar lampa med riktigt bra arbetsljus och riktigt bra batteritid är den väl värd investeringen.

Vill man kunna spana över en åker på kvällspromenaden ska man inte köpa den. Har man tänkt cykla fort på en väg där hinder kan förekomma är den inte heller riktigt rätt.
Den har helt enkelt inte räckvidden.

Lumen avser hur mycket ljus som ljuskällan avger totalt sett, och är där med ganska lurigt att gå på som enda måttstock. Säger väldigt lite om ljusbild, räckvidd och upplevelse.
Dessutom avser siffran, om den är sann överhuvudtaget, ofta diodens maximala ljuseffekt. De flesta lampor, däribland seriösa produkter från kända tillverkare, ger utlovat ljusflöde i några minuter, för att sedan minska ganska rejält (man får alltså inte ut den utlovade effekten pga undermåligt batteri och elektronik).

En billig lampa med 150 lumen och med smalstrålande blank reflektor lyser upp ett litet område över ett förvånansvärt långt avstånd.

En Lumonite Compass på 1100 lumen med TIR-lins lyser förvånansvärt kort, men ger ett mjukt ljus som inte bländar.

Lumonite Compass är en fantastisk lampa. Bästa jag ägt.

Innan man öppnar plånboken bör man dock vara medveten om att den är ganska minimalistisk i funktionaliteten.
Fast reflektor som inte går att "zooma". Bara vitt ljus. Kort räckvidd, men suveränt bländ-fritt ljus att arbeta i.
En högkvalitativ arbetslampa utan blingbling. Till och med pannband och fäste är överkonstruerat.

Den accepterar alla 18650-batterier (alla kan dock inte laddas i lampan). Batterifacket finns bakom en gängad hatt som är tätad med o-ring. Laddas med magnet, så det finns inga Usb-portar som kan ta in skräp eller vatten.

Batteritiden är mycket bra.
På hög-läget ger den 600 lumen konstant i över två timmar. På medelläget ger den 240 lumen konstant i över sju timmar. I låg-läget ger den 80 lumen konstant i ett dygn.
Laddtiden är dock på ca åtta timmar. Den laddar med låg strömstyrka för att vara snäll mot batteriet.

Vill man ha en närmast oförstörbar lampa med riktigt bra arbetsljus och riktigt bra batteritid är den väl värd investeringen.

Vill man kunna spana över en åker på kvällspromenaden ska man inte köpa den. Har man tänkt cykla fort på en väg där hinder kan förekomma är den inte heller riktigt rätt.
Den har helt enkelt inte räckvidden.
Mycket intressant information. Jag har funderat över den långsamma laddningen. Nu vet jag orsaken!

Mörkerseende har ingen koppling till hur bra man ser när det är dag.
Jag närmar mig 60 och det räcker med lägsta läget på min BD pannlampa på lägsta som jag gissar
är 50 lumen för att se om marken är utan skit som kan skada tältet och sätta upp tältet.
Det räcker också för att hitta hundskit i höstlöv när hunden har skitit nattetid.
Problemet med starka pannlampor är att när de väl slocknar för att batteriet är slut så är man i totalt mörker.
När man har pannlampan på lägsta så är ögonen inte "bländade" av allt ljus så man har ganska gott mörkerseende när den lägger av.
Nu har jag levt i tält de senaste 17 åren (inte samma tält) och det skall erkännas att jag klarar mig helt utan ljus att sätta upp tältet utan att använda ögonen men det underlättar att se vad man gör.
Erfarenhet gör att man får muskelminne och en känsla för vad man gör som räcker långt.
Men springer man så kan jag förstå att man vill ha dagsljus, särskilt om man inte ser så bra.
Det är inte ofta jag har tillgång till nätel utan jag får förlita mig på solceller och elverk för att ladda
mina batterier beroende på årstid.

Problemet med starka pannlampor är att när de väl slocknar för att batteriet är slut så är man i totalt mörker.
Det är inte ett problem med starka pannlampor, utan ett problem med pannlampor som har dålig styrning på elektroniken (och/eller dåligt/skadat batteri).

En lampa med bra styrning (tex Lumonite Compass) fungerar inte så.
I hög-läget på lumen går den över två timmar. Sen dimmar den ner till mellanläget och går en timme till. Sen dimmar den ner till lågläget och går ett par timmar till.
Gott om tid för ögonen att ställa om sig och gott om tid att avsluta det man gör.

Generellt sett är lågströmsladdning skonsamt för batteriet. Detta av flera orsaker.
Det är dock lite irriterande att behöva vänta...

Jag noterar dock att nyare modeller av compass laddar snabbare. Låt mig gissa att det framförts kritik.
Du berättade att alla 18650-batterier fungerar, men vissa går inte att ladda i pannlampan. Hur laddar du de batterierna?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg