I mitt Excel-ark så är även gamla saker kvar, jag kör med "cellreferenser" för att välja ut vilka grejer som summeras.
Exempel:
Kolumn A = prylens namn
Kolumn B = prylens vikt
i kolumn D skriver jag in =B2 på rad 2 och "drar" sen ned för hela kolumnen så formeln liksom kopieras för varje rad. Då "kopieras" vikten från kolumn B till kolumn D. Sen lägger jag till en summa av kolumn D längst ner. Slutligen raderar jag bara cellerna i kolumn D för de saker som inte packas.
Sen kan man såklart göra samma sak med kolumn E, men där ta med andra prylar. T.ex. kan kolumn D vara "Helgtur på sommaren" och kolumn E "En veckas höstvandring".
Ett annat trix jag använder är att ha en kolumn för sortering. Där skriver jag helt enkelt in tal för att styra i vilken ordning grejerna sorteras. Men jag skriver in 1, 2, 3 osv utan jag skriver ofta i tiotal eller större "hopp" för att kunna peta in saker mellan andra. Skriver jag 1,2,3 och så kan jag inte peta in nästa grej mellan 2 och 3, men skriver jag 10, 20, 30 så kan jag peta in den på 25.
Sen sorterar jag då med sorteringskolumnen som primär sortering och kanske prylens namn (bokstavsordning) som sekundär.