Riktiga teleskopstavar som är till för att användas (dvs ej en söndagspromenad i parken) använder Flick-lock och inte twist-låsning. Flick-lock är vida överlägset när det gäller hållbarhet och pålitlighet. Korrekt inställda kommer dom ej att ändra längd det minsta.Jag har gått mycket med tung packning och 2 teleskopstavar. Vid vanlig vandring så är längden lika med mina slalomstavar. Vid kinkiga vad så förlänger jag dom till max, kanske blir 3 dm till. Kan bara säga att fyra kontaktytor i botten (2 fötter och 2 stavar) vida överglänser 3 kontaktytor. Så ilisen, ta du dina slalomstavar, dom kommer att fungera ypperligt. Fördelen är ju dessutom att de inte slår ihop som teleskopstavar kan göra om man inte "vrider" till dom ordentligt.
Enda nackdelen: Dom går inte att fälla ihop vid transporter.
Junioren
Två stavar går bra när vattnet står still eller är lugnt. I strömmande vatten får du inte ner stavarna rakt och de 4 punkterna blir plötslig 2.
...två händer på en stav ger kraft att sätta mot strömmen...
//J
Jag håller ej med. Har vadat en hel del med teleskopstavar och tycker helt klart att 4 punkter på botten är bra mkt stabilare än 3 punkter. Sen har du rätt i att man inte kan sätta ner staven helt rakt. Men det upplever jag aldrig som ett problem. Jag VÄLJER alltid ändå att sätta den snett utåt. Detta oavsett om det är på upp eller nersidan av kroppen.
Så svaret på urspungsfrågan är nog. Ja du kommer utan problem att kunna vada med dina slalomstavar.
Nackdelen är dock att dom är mkt svårare att packa undan om du nu vill vara utan stavar ett tag.
Och slutligen, ska du köpa teleskopstavar så köp med flick-lock låsning. Finns på Gripon och Black Diamond bland annat. http://www.activemsers.org/images/295_MS_Black_Diamond_Flick_Lock.jpg