gwaihir; sa:
Vi har väl här i sverige(norden) en tradition att allt ska vara så rejält tilltaget..
Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..
Ryggsäckar samma sak..går man in i en sportaffär/frilufsbutik så hittar man mest säckar på 3-4 kg,70l+ med en massa spännen o krimskrams påsytt.
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...jag vet att såna finns,men dom tas inte hem i svenska butiker.Kanske mycket på grund av just tradition.
Visst är det skillnad på traditioner. De flesta länder har inte allemansrätt, stora obefolkade områden, subarktiskt klimat. Vidare går man inte obanat och sover inte i tält lika mycket.
Jag skulle vilja påstå att den kontinentala stilen inte fungerar på längre turer.
Lätta ryggsäckar kräver lätta bördor, lätta bördor innebär oftast kompromisser, man förbiser t.e.x. många gånger nödvändig reparationsutrustning.
Å andra sidan kan reparationsutrustningen lämnas hemma om man går på frekvent trafikerade leder.
10 kg i en lättviktsryggsäck, är ingen höjdare om man skall på en 1 - 2 veckorstur utanför lederna såvida man inte fiskar och jagar för uppehället, då tror jag att det går.
/Hasse