Re: Det är utbudet som är dåligt...
Bara en blänkare på filmburkarna... Mitt tips för kryddorna (om det nu är det du har i filmburkarna, eller är det kanske diskmedel?)
så skulle jag vilja säga att "brustablettrör" håller kryddorna/saltet torrt hela resan, samtidigt så öppnar dessa sig inte lika lätt som filmburkarna.
I övrigt brukar min rygga ligga på runt 18-25 kilo beroende på vilken typ av vandring det är. Men, vill man lyxa och är stark. Så, va f-n! ;-)
Fredric
http://www.glädje.nu
haskell; sa:Fel och fel... Det är nog isåfall mest marknadens och producenternas fel.smilfink; sa:Jag undrar hur man lyckas att vara ute och vandra en hel vecka och endast ha 9 kilo på ryggen...
Jag har packat min rygga med BAS-saker som man måste ha oavsett om man är ute en natt eller en månad, dvs liggunderlag, sovsäck, kök och bränsle, hygien/första hjälpen, matlåda med bestick, regnskydd rill ryggan, regnkläder (behövs ALLTID i år...) och liten yxa.
Vikten på detta inkl ryggsäck på 60 liter är precis 9,8 kilo.
VAD GÖR JAG FÖR FEL????
Du har förmodligen ganska tunga prylar. Det är tyvärr så att väldigt mycket av den friluftsutrustning som säljs är ganska tung. Ett typexempel på detta är att många av dagens ryggsäckar väger närmare 4kg. Jag fick en tankeställare när jag för drygt ett år sedan insåg att den lättaste ryggsäck jag hade som kunde rymma min packning var min 20 år gamla Haglöfs Grönland Expedition...
Det absolut bästa tipset jag kan ge är att väga alla prylar. Om du t.ex. har flera alternativa klädesplagg så väg alla och välj det lättaste av dem. Om du väger alla dina kläder så kommer du att bli smått chockad över hur stor viktskillnad det kan vara på en del "utbytbara" plagg. Jag har säkert sparat över 1kg - orkar inte kontrollräkna - i min packning bara på detta!
De vanligaste vikttjuvarna i en standardpackning och vad jag använder:
- ryggsäck; Jag använder en Crux A70 (70l) på 1,4kg eller en GraniteGear Vapor Trail (~58l) på 900g.
- kök, kastrull (och bränsle); Jag använder MSR PocketRocket och en Primus Litech Trek Kettle. Ett vanligt Trangia väger bly. Besticken är GSI:s små blå lexanbestick (sked och gaffel). Dessa säljs numera bl.a. på Stadium under märket Hiker.
- sovsäck; Jag använder f.n. en Marmot Never Winter (dun) eller en Mountain Equipment Dreamcatcher 500 men jag kommer att byta till något riktigt lätt vad det lider.
- liggunderlag; Jag kör med ett Z-rest eller ett Therm-a-rest Ultralite. De nyare varianterna är något lättare.
- regnkläder; Jag har ett Marmot Precipställ.
- vadarskor; Jag använder orienteringsskor numera.
- tält; Jag använder ett onödigt tungt Hilleberg Unna. Här kan man spara mycket vikt.
- hygien/första hjälpen; Jag strippar bort så mycket som möjligt. Köp småförpackningar och/eller packa om i t.ex. filmburkar.
I övrigt försöker jag minimera mängden kläder och istället ta med ett par påsar Y3.
/Fredrik, med målsättningen att komma under 15kg för en komplett 10-dagarspackning med tält, kök och mat och som även inkluderar isyxa, stegjärn och hjälm. Det är en bit kvar men jag har kommit en bit på väg.
Bara en blänkare på filmburkarna... Mitt tips för kryddorna (om det nu är det du har i filmburkarna, eller är det kanske diskmedel?)
så skulle jag vilja säga att "brustablettrör" håller kryddorna/saltet torrt hela resan, samtidigt så öppnar dessa sig inte lika lätt som filmburkarna.
I övrigt brukar min rygga ligga på runt 18-25 kilo beroende på vilken typ av vandring det är. Men, vill man lyxa och är stark. Så, va f-n! ;-)
Fredric
http://www.glädje.nu