• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om Pridefestvalerna ???

Jag orkar inte... Mot homosexuell kultur finns bara en tillåten reaktion, fullständigt okritiskt omfamnande, annars är man inte bättre än Nationaldemokraterna. Man ska för säkerhets skull misstänkliggöras o smädas.
Jag rätar mig i ledet o tycker att allt som ens avlägset kan relateras till icke-heterosexualitet är fantastiskt. De här tråden är grovt homofob. Prideparaden är i alla sina bestådsdelar helt normal eller, om det passar sammananget, jättespeciell men då på ett uteslutande bra sätt. Sören Juvas borde få sista ordet i all svensk lagstiftning. Glidmedel borde momsbefrias och insemination vara patientavgiftsfri. RFSL borde ersätta Socialstyrelsen, Integration-och jämställdetsdepartementet o socialdepartementet.

Förlåt mig mina tidigare överträdelser. Jag ska aldrig gör om dom. Nu ska jag titta på Paris is burning, Priscilla-Queen of the desert, samt Judy Garlands hela produktion. Vi ses på Pride. Jag har bar överkropp, en rosa buttplugg och håret färgat i regnbågsfärgerna. Väl möt!

Vättlefjäll som tackar för sig.
 
Vättlefjäll;389436 sa:
Jag orkar inte... Mot homosexuell kultur finns bara en tillåten reaktion, fullständigt okritiskt omfamnande, annars är man inte bättre än Nationaldemokraterna. Man ska för säkerhets skull misstänkliggöras o smädas.
Jag rätar mig i ledet o tycker att allt som ens avlägset kan relateras till icke-heterosexualitet är fantastiskt. De här tråden är grovt homofob. Prideparaden är i alla sina bestådsdelar helt normal eller, om det passar sammananget, jättespeciell men då på ett uteslutande bra sätt. Sören Juvas borde få sista ordet i all svensk lagstiftning. Glidmedel borde momsbefrias och insemination vara patientavgiftsfri. RFSL borde ersätta Socialstyrelsen, Integration-och jämställdetsdepartementet o socialdepartementet.

Förlåt mig mina tidigare överträdelser. Jag ska aldrig gör om dom. Nu ska jag titta på Paris is burning, Priscilla-Queen of the desert, samt Judy Garlands hela produktion. Vi ses på Pride. Jag har bar överkropp, en rosa buttplugg och håret färgat i regnbågsfärgerna. Väl möt!

Vättlefjäll som tackar för sig.


Shit, du fattar verkligen inte, mannen? "Homosexuell kultur". Ja, jösses jävlar.
 
Normer även utanför normen

Shit, du fattar verkligen inte, mannen? "Homosexuell kultur". Ja, jösses jävlar.

Du menar att det inte finns mer som förenar homosexuella än just vem de vill hångla med? Jag vill hävda att det gör det, eller åtminstone att såväl man själva och andra har skapat en bild av att det gör det, och att det just är problemet för de homosexuella som inte håller sig till normen - med andra ord passar in i den "homosexuella kulturen".

Och omvänt: en mjuk kille som jobbar som frisör, gillar Erasure och är intresserad av hemtextil får väl helt enkelt inte vara hetero?

Sen kan man såklart hävda att det finns fler homosexuella kulturer, men problemet kvarstår att de också styrs av hårda normer.
 
Så det är okej att sparka nedåt eftersom det är personen det är fel på?


peter

Klart det är okej att "sparka" (ignorera, ej respektera) en person det är fel på. det tillhör väl den sociala kompetensens spelregler att man inte respekterar, och ignorerar en person som man anser det är något "fel" på, man kan väl inte gå runt o älska alla sorters beteenden som en del individer besitter som är av besvärlig karaktär, och som omöjliggör en givande o tagande trevlig relation.
Jag respekterar inte alla människor, lagbrytare, pedofiler, mördare, etc.
Det är några av mina kriterier för respekt, vad är dina ?
 
Senast ändrad:
Martin Fjäderlätt;389544 sa:
"Nedåt" kräver väl att du bryr dig om, och dessutom graderar, "sexuell läggning, hudfärg, social klass etc"?

Nja,man bör väl att ha så mycket vett att man ser till att inte lägga ytterligare sten på börda.Särskilt eftersom vissa tydligen måste sparka av sig och få känna sig riktigt hårda,fast i betraktarens öga liknar det nog mest ynklig illvilja.


peter
 
Så det är okej att sparka nedåt eftersom det är personen det är fel på?


peter

precis tvärtom menade jag. fast inte riktigt. Jag tycker inte att det är ok att sparka på någon.. men jag kan säga så här eftersom inlägget var i ett samband om kategorisering av folk.

Om du sparkar neråt (någon förtryckt minoritetsgrupp) som det luktar på vissa ställen i denna tråden, så gör man en stor skada ännu större.

Om du sparkar uppåt, (t.ex. en medelålders vit heterosexuell polis) så spelar inte det så stor roll eftersom personen har en så stark social förankring oavsett.

Lillspöket hade ju ett bra exempel om att det är snack om läderbögar men inte läderhetero etc.
Ja att sparka neråt kräver någon form av gradering, från mobbarens sida. Mobbaren måste alltså sätta en etikett på en person.
 
Räcker det inte om man kategorisera folk efter "Vi och dem"? Sedan är naturligtvis vi bättre än dem...

/Stellan



precis tvärtom menade jag. fast inte riktigt. Jag tycker inte att det är ok att sparka på någon.. men jag kan säga så här eftersom inlägget var i ett samband om kategorisering av folk.

Om du sparkar neråt (någon förtryckt minoritetsgrupp) som det luktar på vissa ställen i denna tråden, så gör man en stor skada ännu större.

Om du sparkar uppåt, (t.ex. en medelålders vit heterosexuell polis) så spelar inte det så stor roll eftersom personen har en så stark social förankring oavsett.

Lillspöket hade ju ett bra exempel om att det är snack om läderbögar men inte läderhetero etc.
Ja att sparka neråt kräver någon form av gradering, från mobbarens sida. Mobbaren måste alltså sätta en etikett på en person.
 
Klart det är okej att "sparka" (ignorera, ej respektera) en person det är fel på. det tillhör väl den sociala kompetensens spelregler att man inte respekterar, och ignorerar en person som man anser det är något "fel" på, man kan väl inte gå runt o älska alla sorters beteenden som en del individer besitter som är av besvärlig karaktär, och som omöjliggör en givande o tagande trevlig relation.
Jag respekterar inte alla människor, lagbrytare, pedofiler, mördare, etc.
Det är några av mina kriterier för respekt, vad är dina ?

Varför gör du det så lätt för dig?

Jag respekterar alla personer, men jag accepterar inte vissa betéenden.

Vad är det för fel på pedofiler? Det är en läggning inte en handling. Respekterar du inte de som t.ex har blå som favoritfärg heller?


peter
 
Senast ändrad: