• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om Pridefestvalerna ???

att den här forumtråden över huvudtaget existerar säger kanske något om svenska befolkningens människosyn ?
 
Vättlefjäll;389357 sa:
Tre gånger har jag börjat på ett svar men finner inget passande. Varför tar du dig friheten att nedvärdera oss? O nej, anar du homofober i mossen?

Jag menade inte att nedvärdera någon. Tycker bara att det är märkligt att festivalen diskuteras här med "vad tycker du om den" i ett friluftsforum. Jag vet att man t.ex. i ett politiskt eller partyforum skulle kunna diskutera "lyckad festival, kul med det specifika bandet etc."

Blev bara lite förvånad över vad som gör pride mer aktuell här än t.ex. hultsfred eller så. Så ja, jag anande nog homofober i mossen, tråden såg i alla fall mer ut som ett "särskiljande av homosexuella personer" än ett allmänt "festival-party-intresse". Men förhoppningsvis och troligtvis är det mycket möjligt att jag tog helt fel.

Så om min kommentar var överflödig så ber jag om överseende med det :)
 
För det första så ligger ju tråden i Fritt forum, där vi diskuterar annat än friluftsliv. För det andra, läs Peters andra trådar så hajar du nog grejen. Förlåt, Peter, jag skulle hålla tyst men...
Så ja, jag anande nog homofober i mossen, tråden såg i alla fall mer ut som ett "särskiljande av homosexuella personer" än ett allmänt "festival-party-intresse".
För det tredje, är det vi som särskiljer homosexuella? Tycker nog att deltagarna i paraden gör ett finfint jobb själva... O för det fjärde, inga kommentarer är överflödiga. Tycker dock att lite homofobi hade varit på sin plats för o få lite fart i den här tråden....
 
lol.

precis som jag själv representerar alla världens heterosexuella när jag är ute och knallar på gatan då.
 
Mera normer, mera normer, mera normer!!!

J tråden såg i alla fall mer ut som ett "särskiljande av homosexuella personer" än ett allmänt "festival-party-intresse".
Tycker väl snarast att det är DU som blandar ihop saker o ting..eller paraden o homosexuella. Sedan borde jag ha vetat bättre ä att låta mig ledas på den vägen. Vad du är ute efter är höljt i dunkel men jag ser två alternativ:
1 Du arbetar i maskopi med Peter för att få liv i tråden.
2. Du tillhör den för varje dag växande skaran (ofta straighta)PKdebattörer som med skrika-högst-metoden försöker mota homofob-Olle i grind. Dessa hoppar aggressivt på allt som det uppfattar som negativt mot bilden av homosexuella som inte ett dugg annorlunda än andra. Det lustiga är att ni vänder gärna på en femöring om homosexuella själva vill fira sin särart.

Ja, jag generaliserade in dig i en kategori. Så det så...
 
förstår inte helt alternativ nr 2, men visst gillar jag att diskutera moraliska frågor. Däremot försöker jag undvika att alltför mycket kategorisering av utsatta minoritetsgrupper.

Är det inte mycket roligare om man kan se till personer och personligheter utan att bry sig om oväsentliga saker som sexuell läggning, hudfärg, social klass etc ?

Det är lite lustigt hur du själv verkar kategorisera "växande skaran (ofta straighta)PKdebattörer som med skrika-högst-metoden" ... jag undrar om du har hittat ett stort samhällsproblem där som kommer att drabba många redan utsatta människor till att få det ännu sämre?

Om du verkligen intresserar dig för vad pride egentligen handlar om så letade jag upp en artikel om ämnet: http://www.offtrack.se/hbtivarldennyhetsbrev_aug06.pdf och en annan http://rfsu.se/attack_mot_sarajevos_queerfestival.asp
 
Senast ändrad:
a) HBT har i stora delar av världen, under stora delar av historien, riskerat (och gör fortfarande idag) att trakasseras, ofta med lagens stöd, om de syns. Är det konstigt att de gärna vill synas när de har chansen, där de har chansen?
Nej, självklart inte. Det är stort och det är vackert. Det är något att vara stolt över. Det, mina damer och herrar, är demokrati.

b) De flesta som är läderbögar, gillar smisk, idkar gruppsex eller på annat sätt bryter mot den sexuella normen, vågar inte synas i "vanliga" sammanhang. Det funkar inte att vara gimp när man jobbar på universitetet, typ. Icke desto mindre är det viktigt att visa att de finns och är fler än de flesta tror.

c) När man kategoriserar människor ska man vara försiktig. Särskilt om gruppen man kategoriserar är svag. Och som någon påpekade snackar vi inte om dansbands-hetron, fjällvandrar-hetron, läder-hetron.

d) Och visst luktar det homofobi att denna tråd ens finns.