• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om Pridefestvalerna ???

Patologisk konflikträdsla? Bara en känsla jag får ibland när jag läser dina inlägg...


peter
jaaa, klart jag blev rädd, tänk dig två stora huiganer med mördarblick, ensammen ute på lagret i mörkret, vet man vad dom kan ta sig till med folk som håller på fel lag...
Ansåg i det läget att det som döljdes under deras låga pannor inte var värdigt att bemöta....
Näru, jag vet när jag ska byta trottoar....
Har sett nog av "patologiskt rus på nyheterna, det verkar inte vara ett vinnande koncept i längden, jag är nog en kille som kan begripa när någon är värdig att bemöta med resonemang o diskutioner, de som inte jag anser har "alla hemma" struntar jag i , ignorerar helt enkelt, och det har funkat mycket bra hitills...
Har heller inga ärr efter konflikter, det har bara " arga katter".....
 
Senast ändrad:
jaaa, klart jag blev rädd, tänk dig två stora huiganer med mördarblick, ensammen ute på lagret i mörkret, vet man vad dom kan ta sig till med folk som håller på fel lag...
Ansåg i det läget att det som döljdes under deras låga pannor inte var värdigt att bemöta....
Näru, jag vet när jag ska byta trottoar....
Har heller inga ärr efter konflikter, det har bara " arga katter".....

Är du medveten om vad som döljer sig bakom huliganmasken??

Inte sällan är det typ försäkring- och bankpersonal,kontorsarbetare.Utbildade personer.

Fördomar peter,dyker upp när man minst anar det.Jag har många ärr,mentala såväl som fysiska och jag kan spelets regler.Same rules apply...


peter
 
Är du medveten om vad som döljer sig bakom huliganmasken??

Inte sällan är det typ försäkring- och bankpersonal,kontorsarbetare.Utbildade personer.

Fördomar peter,dyker upp när man minst anar det.Jag har många ärr,mentala såväl som fysiska och jag kan spelets regler.Same rules apply...


peter

Va !! är det sant ???, kontorsfolk, utbildade ??,jag trodde dom där blomkålsörade, tandlösa, vrålande, skinnhuvena, var något annat...
Ja där ser man, jag har nog en del fördomar märker jag, konstigt hur folk kan förvandlas när dom lämnar förortsvillan vinkande till sin fru o barn i Volvon på väg till en fotbollsmatch, huga !, man får passa sig nuförtiden, det är tydligen kamelonternas tid....
 
Senast ändrad:
Jo, visst gör "de" det. Så stor förargelse, faktiskt, att de många gånger till och med får stryk.

Faktum är att nästan vad som helst kan vara förargelseväckande. Men har du demonstrationstillstånd får du göra nästan vad som helst som inte är våldsamt.

Dessutom ser ma lättklätt folk i varenda park så fort temperaturen kryper över 25 grader celsius.
Lättklätt är inte naket. Om någon skulle ligga näck i min park här hemma skulle jag inte gola dem men om någon skulle få för sig det är det i sin ordning. Samma med Pride, jag skiter högaktningsfullt i om dom fistar varandra på flaken men om någon störs av nakenheten tycker jag de ska ha samma skydd av lagen som alla andra brottoffer, oavsett gärningsmannens/kvinnans/traspersonens/fyll i dagens queerords läggning.
 
Va !! är det sant ???, kontorsfolk, utbildade ??,jag trodde dom där blomkålsörade, tandlösa, vrålande, skinnhuvena, var något annat...
Ja där ser man, jag har nog en del fördomar märker jag, konstigt hur folk kan förvandlas när dom lämnar förortsvillan vinkande till sin fru o barn i Volvon på väg till en fotbollsmatch, huga !, man får passa sig nuförtiden, det är tydligen kamelonternas tid....

Det var ju förra årtusendet,kom med i matchen för bövelen.De riktiga 'råskinnen' drog direkt när det blev farligt,skador och värre handlar det ju inte om.Några vårdslösa och övermodiga fd mobboffer som till slut tar till tillhyggen går ju inte att slåss mot.

Sådan där black army kyrkbrännare kan man gissa .. jaja då förstår vi ärren och insikterna

Nä,en helt vanlig fd våldstrippare.Det var inte så uppstyrt förr,man rörde sig ofta mellan olika grupperingar.

Djurgårdare. :)


peter
 
Senast ändrad:
Bra skrivet Martin !, du kan uttrycka dig, håller med om att det är stereotypt till tusen, de "vanliga" sitter o kurar medans Pridefestvalen dundrar förbi med sina attribut.
Ingen lätt situation o älska en annan människa för vad den är, det pratas bara om vad de gör i sängen, men vad jag vet så består ju livet av så mycket annat man kan göra, vilket de här människorna också gör, men det är som att det glöms bort att de automatiskt inte behöver vara skinnklädda med nitar o högklackat, vilket jag tycker själv inte passar sig i min sängkammare....
Är själv heterosexuell, men tänk om man skulle bli kär i en kille ?, ska man förtränga dessa känslor då, för att man får tampas med en föraktfull, oförstående omgivning ?
Många gör säkert det, jag har inte fått sådana känslor, skulle nog trycka bort känslorna, skulle nog inte klara av att ta ett sådant steg som många gör.

På tal om bilden av. Vems bild? För måste inte bilder förstås som representationer. Bilder och representationer skapas och återskapas i våra sociala relationer, de existerar inte i sig. Snarare är den rimliga bilden inte nödvändigtvis rätt utan kan istället anses vara rätt i relation till den värld vi lever i.

Bilden av homosexuella och pride är ju inte stereotyp utan den upplevs ju (och görs) stereotyp av en del. Min bild av pride och homosexuella är inte alls homogen (men säkert stereotyp i vissa fall). Min bild av gruppen homosexuella och pridefestivalen är att den består av bögar, flator, transpersoner etc; en ytterst ytterst heterogen grupp. Kan tänka mig schalgerbögar, friluftsbögar och flator, läderpersoner, "björnpersoner", transor, "osynliga" homosar. Listan kan naturligtvis göras lång. Jättelång. Med detta vill jag ha sagt att bilden inte existerar som verklighet utan att det torde florera en mängd olika bilder. Bilder som kan upplevas olika beroende på erfarenhet, intresse, läggning, bakgrund etc. etc. Bilden måste med andra ord sättas i relation till vår egna "verklighet".

Däremot tycker jag att den bild som ofta skapas i exempelvis kvällsmedia är homogen och stereotyp, men den bilden är ju just kvällstidningars bild och inte den verkliga bilden av en heterogen hbt-rörelse. Problemet är ju dock att denna bild/representation reproduveras varpå den till slut tenderar att bli "sann". Usch nu blev det komplicerat, men verkligheten (om den nu existerar och inte enbart är representationer) är väl just komplex!?

Tjinegling.
 
Däremot tycker jag att den bild som ofta skapas i exempelvis kvällsmedia är homogen och stereotyp, men den bilden är ju just kvällstidningars bild och inte den verkliga bilden av en heterogen hbt-rörelse. Problemet är ju dock att denna bild/representation reproduceras varpå den till slut tenderar att bli "sann".

Är en bild en bild om den aldrig visas?
Jag tycker inte att det bara är "kvällsmedierna" som driver den stereotypa bilden (som nästan uteslutande handlar om schlagerbögar), utan de flesta massmedier. Vilket innebär att det är den bilden som människor har, inte minst dem som inte "ser" de andra bilderna. Och så länge schlagerbögen är den synligaste HBT-bilden kommer det vara lättast att synas och finnas om man är schlagerbög.

Man ska ju inte låtsas om att det inte finns väldigt hårda normer även bland dem som lever utanför heteronormen. Vissa är helt enkelt finare, även där.

Jag kan bara rannsaka mig själv och erkänna att jag hellre exemplifierar med designerbögar än hockeytjejer när jag ska berätta hur politiskt korrekt jag är som minsann är kompis med HBT-folk. ;)
 
Är en bild en bild om den aldrig visas?
Jag tycker inte att det bara är "kvällsmedierna" som driver den stereotypa bilden (som nästan uteslutande handlar om schlagerbögar), utan de flesta massmedier. Vilket innebär att det är den bilden som människor har, inte minst dem som inte "ser" de andra bilderna. Och så länge schlagerbögen är den synligaste HBT-bilden kommer det vara lättast att synas och finnas om man är schlagerbög.

Man ska ju inte låtsas om att det inte finns väldigt hårda normer även bland dem som lever utanför heteronormen. Vissa är helt enkelt finare, även där.

Jag kan bara rannsaka mig själv och erkänna att jag hellre exemplifierar med designerbögar än hockeytjejer när jag ska berätta hur politiskt korrekt jag är som minsann är kompis med HBT-folk. ;)

Vad jag menar är att bilden inte är en bild utan att bilden alltid sitter i betraktarens öga. .-)
 
varför mâste man dela in just de homosexuella i all dessa subgrupper, samt kalla dem bögar, flator etc. Är det sâ det ska vara numera? Pâ min tid (innan jag flyttade utomlands i början pà 90-talet) var detta snarare nedsättande skällsord.

Vad kallar man de heterosexuella som gillar läderkläder? Läder-heterosexuella? De som gillar schlager: Schlager-heterosexuella? De som gillar friluftsliv: Outdoor-heterosexuella?

Tja, det märks att man inte hänger med längre.

Fö ser jag fram emot en gundj-festival i Bremen vad det lider.

Masse (Outdoor-heterosexuell)