• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om Pridefestvalerna ???

skitbra!! mer rock'n roll till folket oavsett vem dom hånglar med.. Säger som Ralfie May, dom har redan rosa, varför ska dom ha alla andra färger oxå, LÄMNA TEBAX REGNBÅGEN!!
 
skitbra!! mer rock'n roll till folket oavsett vem dom hånglar med.. Säger som Ralfie May, dom har redan rosa, varför ska dom ha alla andra färger oxå, LÄMNA TEBAX REGNBÅGEN!!

Regnbågsflaggan står för mångfald, inte för pride eller gay eller vad du nu försöker få fram. Det är inge speciell homosymbol och den används i många sammanhang,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Regnbågsflagga

Regnbågsflaggan är en symbol för mångfald, ofta använd av homosexuella, bisexuella, transsexuella personer med flera. Regnbågsflaggan står även för respekt för medmänniskor och tolerans. Flaggan skapades i USA på 1970-talet och har sedan spridit sig världen runt.
Liknande flaggor används i Sydamerika som en symbol för indianerna där och i Italien som en fredssymbol. Dessa flaggor är dock inte helt lika den regnbågsflagga som de homosexuella använder. Även i USA har liknande flaggor använts med andra betydelser tidigare.
Den ursprungliga regnbågsflaggan för homosexuella skapades av den amerikanske konstnären Gilbert Baker 1978 och hade åtta färger. Baker tänkte sig att varje färg skulle symbolisera något speciellt:
"hot pink" - sexualitet
röd - liv
orange - helande
gul - solsken
grön - naturen
turkos - magi
blå - lugn
lila - ande
Med tiden tog man bort den rosa och den turkosa randen av praktiska skäl.


Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_flag
 
Senast ändrad:
Vad tycker du själv?

Vad tycker ni om Pridefestivalerna ???

De är väl trevliga för den som tycker att partymarscher genom städer är skoj. Vad tycker du själv?

Själv kan jag tycka att det ibland är lite synd att bilden av HBT-folk är så jämrans stereotyp, och att Pridefestivalen inte gör särskilt mycket för att visa att den sexuella läggningen bara handlar om den sexuella läggningen, inte om musiksmak, intressen eller röstläge. Idag verkar det som att man automatiskt måste gilla heminredning och schlager (och festivaler) för att man råkar vara en man som tänder på män.

Jag skulle vilja se en anti-festival för alla bögar som bor i radhus i medelsmå städer, köper sina kläder på Dressman och kör Skoda, för alla flator som avskyr fotboll och hockey och gillar att läsa Elle och äta Polly i soffan.

Men ännu så länge är vi ju inte där, inte ens i Sverige. Så länge killar inte vågar hålla handen ens i Stockholms innerstad behövs nog Pride-festivalen, som en möjlighet för folk att få våga stå för dem de är även när de är utomhus. Åtminstone en gång om året.
 
Själv kan jag tycka att det ibland är lite synd att bilden av HBT-folk är så jämrans stereotyp

Hela veckan består t.ex av massor med föreläsningar, seminarier och workshops i halva stan, det är inte många som orkat ta reda på och det är väl inte något som media tycker är kul att filma, åtminstone inte lika kul som den sterotypa paraden med motorcykelflator och paljettbögar.

Paraden är bara en avslutning på prideveckan och bara en pytteliten del egentligen.
 
Paraden är bara en avslutning på prideveckan och bara en pytteliten del egentligen.

kanske ännu viktigare att profilera sig annerlunda annars kommer folk i stugorna att tro det dom ser på TV, några extroverta frisörer med bar överkropp och strutsfjädrar både här och där.. det bygger inte direkt några broar..
 
Inte bättre eller sämre än några andra festivaler. Tyvärr så upplever jag att festivaler mest är fylla och bråk, skäpigt efteråt och sönderslagna saker som bänkar, staket och växter.

I sådana här festivaler som har ett klart "för eller emot"-tema så är det alltid några som är för (som bara vill ha kul och leva ut det som de brinner för) och andra som är emot (och som vill förstöra för de flesta).

Tänk om folk bara kunde komma överens. "Okej, idag är det de där underliga personernas roliga dag. Nästa torsdag är det min, då ska jag också ha kul!"

Nu ska jag går ut och komma överens. Jag och min mountainbike ska ut i skogen och cykla på stigar. Då kan man möta en person med liknande åsikter som de som var emot... (eller kanske var de först och jag är emot?) Äsch, här behövs mera syre i knoppen!
 
Martin Fjäderlätt;388904 sa:
De är väl trevliga för den som tycker att partymarscher genom städer är skoj. Vad tycker du själv?

Själv kan jag tycka att det ibland är lite synd att bilden av HBT-folk är så jämrans stereotyp, och att Pridefestivalen inte gör särskilt mycket för att visa att den sexuella läggningen bara handlar om den sexuella läggningen, inte om musiksmak, intressen eller röstläge. Idag verkar det som att man automatiskt måste gilla heminredning och schlager (och festivaler) för att man råkar vara en man som tänder på män.

Jag skulle vilja se en anti-festival för alla bögar som bor i radhus i medelsmå städer, köper sina kläder på Dressman och kör Skoda, för alla flator som avskyr fotboll och hockey och gillar att läsa Elle och äta Polly i soffan.

Men ännu så länge är vi ju inte där, inte ens i Sverige. Så länge killar inte vågar hålla handen ens i Stockholms innerstad behövs nog Pride-festivalen, som en möjlighet för folk att få våga stå för dem de är även när de är utomhus. Åtminstone en gång om året.
Bra skrivet Martin !, du kan uttrycka dig, håller med om att det är stereotypt till tusen, de "vanliga" sitter o kurar medans Pridefestvalen dundrar förbi med sina attribut.
Ingen lätt situation o älska en annan människa för vad den är, det pratas bara om vad de gör i sängen, men vad jag vet så består ju livet av så mycket annat man kan göra, vilket de här människorna också gör, men det är som att det glöms bort att de automatiskt inte behöver vara skinnklädda med nitar o högklackat, vilket jag tycker själv inte passar sig i min sängkammare....
Är själv heterosexuell, men tänk om man skulle bli kär i en kille ?, ska man förtränga dessa känslor då, för att man får tampas med en föraktfull, oförstående omgivning ?
Många gör säkert det, jag har inte fått sådana känslor, skulle nog trycka bort känslorna, skulle nog inte klara av att ta ett sådant steg som många gör.
 
En annan aspekt som jag tycker sällan diskuteras är förargelseväckande beteende... För förargelse väcker de. Borde inte polismakten se till att folk har kläder på sig? Lagen är lagen är lagen...
 
Vättlefjäll;388918 sa:
En annan aspekt som jag tycker sällan diskuteras är förargelseväckande beteende... För förargelse väcker de. Borde inte polismakten se till att folk har kläder på sig? Lagen är lagen är lagen...


Jooo, du har rätt, tyvärr dras veganer, miljöfolk, Pridefolksdeltagare , mfl, grupperingar med avarter som många inte önskar fanns, ex.vis, fotbollen, huliganerna...
På tal om fotbollen så tycker jag personligen att jag inte behöver någon "ställföreträdande vinnare " i mitt liv.
Ett tag på mitt jobb tyckte dom att jag var "insnöad" när jag inte sett finalen, cupen etc, och inte kände till hur det hade gått för hemmalaget, suck..., det var inte precis läge o prata om övernattningar o vandringar i skogen om man säger så...
Ibland låtsades jag att jag följt dramat, men råkade nämna fel lag, då följde dödens blickar mig....
 
Senast ändrad:
En annan aspekt som jag tycker sällan diskuteras är förargelseväckande beteende... För förargelse väcker de. Borde inte polismakten se till att folk har kläder på sig? Lagen är lagen är lagen...

Jo, visst gör "de" det. Så stor förargelse, faktiskt, att de många gånger till och med får stryk.

Faktum är att nästan vad som helst kan vara förargelseväckande. Men har du demonstrationstillstånd får du göra nästan vad som helst som inte är våldsamt.

Dessutom ser ma lättklätt folk i varenda park så fort temperaturen kryper över 25 grader celsius.