Vad tänder ni på?

För mig beror det nog oftare på oväntad vind som blåser ut stickan (så den slocknar innan den hinner nå tändet). Blåser det rejält (och byigt med mycket vindkast) så kan det vara väldigt svårt att få lä. Sist fick jag lägga mig på sidan i vinkel så både kroppen och benen gav lä.

Men då är jag också väldigt petig med förarbetet, tunna stickor fungerar bra även sen elden tagit sig så det är svårt att ha "för mycket".

Det jag menade med förberedd inkluderade att skydda mot vind, väta, snöfall, regn, ordentligt, men du har rätt , vinden ställer till det ofta i början av eldningen.
peter

Senast ändrad:
Ute och dummade mig i stormen igår

Var ute i stormen igår och promenerade i skogen, blev dessvärre överraskad av regnet och fick söka skydd under en gran. Tänkte att jag skulle tända en liten brasa efter att stått under granen någon timma och det började bli lite kyligt, hade dock inget papper eller annat att tända i, så fick gå runt lite under träden och leta skägglav och några torra grankvistar långt inne under grenar som skyddade mot regnet. Blev dock aningens våt av regnet och blåsten gjorde det lite svårt att tända elden, varken laven eller grenarna var helt torra heller, men jag lykades få eld i det hela efter en stund trots allt.

Tänkte skrivit om detta igår, men strömmen försvann på kvällen och kom inte tillbaks förräns under eftermiddagen idag.

Var ute i stormen igår och promenerade i skogen, blev dessvärre överraskad av regnet och fick söka skydd under en gran. Tänkte att jag skulle tända en liten brasa efter att stått under granen någon timma och det började bli lite kyligt, hade dock inget papper eller annat att tända i, så fick gå runt lite under träden och leta skägglav och några torra grankvistar långt inne under grenar som skyddade mot regnet. Blev dock aningens våt av regnet och blåsten gjorde det lite svårt att tända elden, varken laven eller grenarna var helt torra heller, men jag lykades få eld i det hela efter en stund trots allt.

Tänkte skrivit om detta igår, men strömmen försvann på kvällen och kom inte tillbaks förräns under eftermiddagen idag.
Önskar att jag kunde oftare "ställa till det för mig" i skogen , men man är så j-a planerande så nästan inget oförutsett händer.
Kul att du är sådan person som klarar av att värma dig trots inget planerande, men kunskap hade du, bra!
Ska snart ut o spana in tjädrar, med frugan, vid Fjällmossen, Kolmården
Peter

Senast ändrad:
Tanpong och tändstål

Tanpong och tändstål är det bästa som finns när man ska göra en eld, jag menar tanpongerna tar inte så mycket platts, de är införslutna så att de alltid är torra när de ska användas. och det är förvånansvärt mycket bommul i. det rekomenderar jag. nackdelen dock kan väl vara plasten som tanpongerna ligger i, alltså att det blir skräp över

Blondiner med stora tuttar såklart..

Om jag inte mins fel så gned vi 2 scouter mot varandra för att hålla varmen, eller var det 2 pinnar??

Nä skämt å sido om det är kvinnor vi pratar om så är det kvinnor som vet var skåpet ska stå som gäller. Mottot är att kvinnor ska vara som män fast sexigare.

Om det däremot är eld vi pratar om så finns det inget som går upp mot dagens tidning, granris och vanliga tändstickor, mmmm.

Stifflern

jag menar tanpongerna tar inte så mycket platts, de är införslutna så att de alltid är torra när de ska användas.

Men att göra av med en hel tampong varje gång man gör upp eld känns lite slösaktigt? Och så fort du har öppnat den är väl den skyddande plasten borta, och eftersom tamponger är gjorda för att suga upp fukt så lär de väl ganska fort bli oanvändbara om det är lite fuktig miljö?

Jag tänder mitt kök med tändstål ;)

En brasa tänder jag i förvärmings-lågan!

Är inte det med så är det nog tändstickor, mend et har bara varit solskensturer utan kök än så länge.

Jag använder huvudsakligen tändstål med fnöske eller motsvarande. Annars tändare/tändstickor, om inte roliga partytricks.
Jag provade bågdrilla en gång men lyckades inte, hehe.

Näver utan never, eller var det tvärt om?

Föredrar näver och tändstål (eller en sån där supertändare som jag inte kommer på namnet för just nu). Går alldelles utmärkt att samla på sig näver och torka detta och sedan stoppa i en plastpåse. Är väl olagligt att ta från levande träd dock (räknas väl som någon sorts åverkan) om man inte äger trädet. Men trädet utanför huset har jag norpat av då och då, och tro inte fasiken att den växer så det knakar trots att jag är där och norpar då och då.

Tanpong och tändstål är det bästa som finns när man ska göra en eld, jag menar tanpongerna tar inte så mycket platts, de är införslutna så att de alltid är torra när de ska användas. och det är förvånansvärt mycket bommul i. det rekomenderar jag. nackdelen dock kan väl vara plasten som tanpongerna ligger i, alltså att det blir skräp över

Men brän upp plasten i elden då! Det blir ju ändå bara vatten och CO2 av det. Jag eldar alltid upp mitt skräp, om jag har både eld och skräp samtidigt.

Eldstål och fnöske då jag orkat göra sånt annars så har jag märkt att torkade skivor av björkticka är lika effektivt då gnistorna från ett modernt eldstål är så pass varma.

Eldstål och skrapad björknäver är lite för enkelt för min smak. Då får man ju eld på en gång utan att behöva använda lungorna. :)

Men brän upp plasten i elden då! Det blir ju ändå bara vatten och CO2 av det. Jag eldar alltid upp mitt skräp, om jag har både eld och skräp samtidigt.

Precis. Det finns fortfarande någon resträdsla från sjuttiotalet att bränd "plast" är farliga saker. Faktum är att polyeten och polyetylen brinner renare än stearin och parafin.

Inte ens sjuttiotalets plaster var särskillt farliga. Celluloidplasten till exempel. Nitrocellulosa blandad med kamfer. krut blandat med tigerbalsam med andra ord.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg