Re: Re: Brännglas
tändarer fungerar inge vidare när det är kallt,!!! såv ute i -17c utan såv säck! och få fyr på brasan som har brunnit ut med en tändare som också är -17c , det går inte !! då måste tändaren FÖR VÄRMAS!!!! tädstickor i en plast påse är bäst !! då kan det vara -50c och dom fungerar fortfarande !!! der är ca 45 tändstickor i en ask, och dom går att klyva så då har man mins 80 st some fungerar!!
Zeeke; sa:Schneeberger; sa:Jag menade lite mer seriöst än när man var tolv år och brände torrt gräs
Uffe
Zeeke; sa:Oj vilka gammla minnen du drar fram ur minnesbankens innersta gömsle. Brännglas går alldeles utmärkt förutsatt att det är sommar och sol.
Materialet för att bygga upp elden är densamma. Vad man sedan använder beror på hur brått man har, hur mycket man vill leka eller stila sig.
Tändstickor har ju en benägenhet att suga åt sig fukt och är därför i mitt tycke den sämsta lösningen. Tändare, vanliga standartändare, fungerar dåligt när det blåser. Den dyrare stormtändaren är väl bättre i så fall. Men eldstålet ger alltid gnistor och törveden drar inte åt sig fukt på grund av kådan. Hur det är med typ fnöske och liknande har jag ingen erfasrenhet av.
tändarer fungerar inge vidare när det är kallt,!!! såv ute i -17c utan såv säck! och få fyr på brasan som har brunnit ut med en tändare som också är -17c , det går inte !! då måste tändaren FÖR VÄRMAS!!!! tädstickor i en plast påse är bäst !! då kan det vara -50c och dom fungerar fortfarande !!! der är ca 45 tändstickor i en ask, och dom går att klyva så då har man mins 80 st some fungerar!!