Vad tänder ni på?

Lite torrt näver finns alltid med i ryggsäcken, tillsammans med en tändare tar det sig nästan alltid på första försöket.

BM

Min fetish är näver. En gnista på det så är saken biff. När det väl börjat brinna tycker jag att den elden är den bästa att fortsätta bygga på. Andra matreal kanske tänder lätt men nävern frigör rätt mycket fett som börjar brinna och håller flamman lite längre vilket ger mer "fippelmån" tycker jag.

Gick lös på en godtycklig tallstubbe som jag hittade på ett hygge (förutsätter att detta inte är emot reglerna då stubben är "död"). Tallen var fälld förra sommaren och ytan såg fin ut. Efter att ha huggit av lite av sidorna och kört ned små kilar i stubben på sidorna kunde jag få fram stickor som luktade starkt av terpentin. Trodde till min stora glädje att jag hittat töre, men lyckades inte få fyr på det riktigt så lätt som folk här förlett mig att tro. Gissningsvis är det väl en fråga om teknik, och då kommer den: Hur gör ni? Krapar ni upp spån från det eller hur är tanken tänkt från början?

/Sam

I kåtan måste man vara än mer noggran än för en utomhusbrasa. Jag späntar gärna stickor till ett plockepinn till eldspisen, lägger också gärna in en näverbit som "stubintråd" och sen är det bara att tända, lägga på successivt grövre.

Raskesven

samme83; sa:
Gick lös på en godtycklig tallstubbe som jag hittade på ett hygge (förutsätter att detta inte är emot reglerna då stubben är "död"). Tallen var fälld förra sommaren och ytan såg fin ut. Efter att ha huggit av lite av sidorna och kört ned små kilar i stubben på sidorna kunde jag få fram stickor som luktade starkt av terpentin. Trodde till min stora glädje att jag hittat töre, men lyckades inte få fyr på det riktigt så lätt som folk här förlett mig att tro. Gissningsvis är det väl en fråga om teknik, och då kommer den: Hur gör ni? Krapar ni upp spån från det eller hur är tanken tänkt från början?

/Sam

Det kräver många fler år än ett för att stubben skall vara full av töre. Tallar med större skador i sig, där skadan har blivit grå innehåller töre, tallstubbar som är ruttna på utsidan men med en hård kärna innehåller också oftast töre. Bästa är att leta i tallskogen där solen ligger på mycket. Man kan även leta efter tallar som har större svarta fläckar på barken, de är anfripna av svartröta och hugger man med yxan på dessa ställen finner man prima töre. Detta kräver dock markägarens tillstånd.

sajberjohan; sa:
...tallstubbar som är ruttna på utsidan men med en hård kärna innehåller också oftast töre...
Precis. Sparka på några ruttna tallstubbar/döda gråtallar på rot, tills du hittar någon där den ruttna ytan flagar av, men kärnan står kvar som ett spett i backen.

För mig är tjärveden ren lyx, näver är nog det jag använder mest för att tända med under kinkiga förhållanden (är det torrt så räcker veden i sig).

Jag använder bensin å en gammal jukksticka som ligger i min ficka. Måste jag elda med ved så tar jag vad som finns och tänder med tändsticka.

Har faktiskt gjort eld med bara råbjörk från näver till glöd. Det var en rökig och långsam eld men när det började glöda efter någon timme så ville det aldrig ta slut.

Tändstickor.

I påsen till mitt Omnifuel hänger en stor Jukkasticka - med bensin funkar den ju bra om man nu av nån anledning inte har tändstickor till hands.

Tändstickor som blivit fuktiga har jag inte råkat ut för, och jag har alltid reservask i ryggsäcken. Tändstål räcker längre - men kan väl glömmas om nu tändstickor kan det.

Med (en) tändsticka får jag eld på sånt jag inte skulle få fyr på med tändstålet.

Fick nyligen en stormtändare. Den kanske får följa med nån gång.
Men det finns många bra grejor - men är inte bra med många grejor...

-PaTRiC-; sa:
drakfisk; sa:
liten storm tillsammans med stillhet is along with lightning

FRAZZE!!! du e tillbaka, allt bra efter operationen?

Jag som trodde det var Ping som hade börjat berätta om sina suggereringar igen.

Fast jag är lite nyfiken på hur man gör eld med is och blixtar.
Själv kör jag med tändare nuförtiden eftersom en gnista räcker för att tända ett gaskök, och vill jag göra brasa funkar det med gas. Dessutom finns alltid backup-tändstickor med.

Tändare, en sån där för brasor med rör i framändan, en plastpåse med tände i ryggsäcken. Reserv tändare och en ask tändstickor i en knuten fryspåse med tände. Jo söder om älven är det långt mellan töreveden, men möbelaffärer och mackar har sydamerikanskt tände med högt tjärhalt och väldoftande terpentininnehåll, friluftsbutikerna förde tidigare, men jag har inte sett till det där på senare tid.
Sommaren är en tid för torkning av näver och tände... Mitt fusk som jag gärna delar med mig av är engelska försvarets stora metatabletter, går att köpa på nätet. Tyska stora metatabletter vet jag går att köpa över disk. (Jag tycker fusk är tillåtet då det är elden jag är ute efter.)
Tändstickor och eldstål modernt, är svårhanterligt med regnvantarna på. Underarbetet betyder allt. Men glöm för den delen inte ett vedförråd för de närmaste 4 timmarna eller natten om eftermiddagen blivit sen.
Trix med flinta, bågar och brännglas är till för dem som är ute efter machopoäng, jag vill bara ha en liten brasa...Brännglas tänder bäst torkat fjolårsgräs, ni har väl era satser redo? Det är lättare med riktigt stora brännglas över 10-12cm. Bäst tycks stora tulpanvaser vara, men dem brukar jag inte ha med i ryggsäcken.
(Stålradialdäck och tjärade golvmattor demonstrerar jag bara för "överlevnadsfreaks", gammal tjärpapp, liksom bensin/olja/fotogen och grus i burk hör även de till den kategorin.)
Nu i oktober är tiden inne för en liten brasa med trädgårds och virkesavfall, det ser ut att bli lagom blött och nu gäller det bara att hitta en bra kväll med rätt vind, för att inte rökbelägga grannarna.
Sommaren var fin för vedtorkning och dessutom har jag ärft en välfylld vedbod. Sotarn har rensat röret, allt är väl förberett för en fin eldningshöst.
Har ni inte läst Ynve Ryds bok Elden ännu tycker jag att ni skall bränna lite torkade barr hemma, i en långpanna, för doftens skull, tända ett par ljus om ni saknar brasa, fylla termosen och lägga er på soffan och mysläsa den medan höstregnet piskar runt knuten.

Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg