Tändare, en sån där för brasor med rör i framändan, en plastpåse med tände i ryggsäcken. Reserv tändare och en ask tändstickor i en knuten fryspåse med tände. Jo söder om älven är det långt mellan töreveden, men möbelaffärer och mackar har sydamerikanskt tände med högt tjärhalt och väldoftande terpentininnehåll, friluftsbutikerna förde tidigare, men jag har inte sett till det där på senare tid.
Sommaren är en tid för torkning av näver och tände... Mitt fusk som jag gärna delar med mig av är engelska försvarets stora metatabletter, går att köpa på nätet. Tyska stora metatabletter vet jag går att köpa över disk. (Jag tycker fusk är tillåtet då det är elden jag är ute efter.)
Tändstickor och eldstål modernt, är svårhanterligt med regnvantarna på. Underarbetet betyder allt. Men glöm för den delen inte ett vedförråd för de närmaste 4 timmarna eller natten om eftermiddagen blivit sen.
Trix med flinta, bågar och brännglas är till för dem som är ute efter machopoäng, jag vill bara ha en liten brasa...Brännglas tänder bäst torkat fjolårsgräs, ni har väl era satser redo? Det är lättare med riktigt stora brännglas över 10-12cm. Bäst tycks stora tulpanvaser vara, men dem brukar jag inte ha med i ryggsäcken.
(Stålradialdäck och tjärade golvmattor demonstrerar jag bara för "överlevnadsfreaks", gammal tjärpapp, liksom bensin/olja/fotogen och grus i burk hör även de till den kategorin.)
Nu i oktober är tiden inne för en liten brasa med trädgårds och virkesavfall, det ser ut att bli lagom blött och nu gäller det bara att hitta en bra kväll med rätt vind, för att inte rökbelägga grannarna.
Sommaren var fin för vedtorkning och dessutom har jag ärft en välfylld vedbod. Sotarn har rensat röret, allt är väl förberett för en fin eldningshöst.
Har ni inte läst Ynve Ryds bok Elden ännu tycker jag att ni skall bränna lite torkade barr hemma, i en långpanna, för doftens skull, tända ett par ljus om ni saknar brasa, fylla termosen och lägga er på soffan och mysläsa den medan höstregnet piskar runt knuten.
Go tur