Vad tänder ni på?

Självklarhet.

Jag använder alltid tändare,inga problem att den ska bli sur eller strejka pga kyla.Det har blivit rutin att hålla den i funktionsdugligt skick eftersom att jag är rökare,bara vanliga cigaretter sen ca 5,5 år.Tabletter och sånt i pulverform åkte med i bara farten,kunde vara bra att vara någolunda klar i knoppen med tanke på vad jag hade framför mig,minst 200 milj.Det var ingen typisk 'cold-turkey',men missbruket fick gå.Räknat med huvudvärkstabletter har jag haft fem (5) 'återfall'.

peter

Jag tillhör dem som inte förstår det här med våta tändstickor. Jag förvarar mina i en tom filmrulleburk, från tiden innan digitalkameran. Där har jag även två plån från en gammal ask. Det senare visade sig vara bra när jag stötte på en dansk som bara hade en tändare som dessutom var trasig, jag kunde dela med mig av en bunt tändstickor och ett plån. Lösningen är smart för den är vattentät och flyter dessutom om man skulle tappa den från en brygga eller nått, förutsatt att locket är på förstås.

Backup är tändaren som ligger tillsammans med gasköket. Att tända brasa med gasbrännaren tycker jag dock är en dålig ide, har prövat.

Eld görs upp med en sticka. Jag tillhör dem som har med mig toarulle, och finns inget annat att tillgå räcker som regel med papper för ett rumptork, plus lite torrt granris.

En annan fråga; hur släcker ni? Gör man upp eld på marken ska elden självklart släckas till sista glödet. Dutta på vatten från min PET-flaska och sen blåsa för att få de kvarvarande glöden att avslöja mig fungerar för mig. Använder jag riktiga eldstäder så släcker jag inte alls. I stället rakar jag ihop glöden timmen innan jag går för maximal förbränning, sedan rakar jag ut dem så de får svalna av sig och självslockna. Jag tycker det är oartigt att lämna efter sig en eldstad som simmar i vatten eller är full med grus till nästa vandrare.

bananmannen; sa:
En annan fråga; hur släcker ni? Gör man upp eld på marken ska elden självklart släckas till sista glödet. Dutta på vatten från min PET-flaska och sen blåsa för att få de kvarvarande glöden att avslöja mig fungerar för mig. Använder jag riktiga eldstäder så släcker jag inte alls. I stället rakar jag ihop glöden timmen innan jag går för maximal förbränning, sedan rakar jag ut dem så de får svalna av sig och självslockna. Jag tycker det är oartigt att lämna efter sig en eldstad som simmar i vatten eller är full med grus till nästa vandrare.
Jag släcker på precis samma sätt. Märkligt nog har jag precis samma inställning till tändstickor och tändare som du, samt tändmaterial. Dessutom har jag mina tändstickor i en gammaldags filmburk, med två plån.

Är vi egentligen samma person?

Strykarräven; sa:
bananmannen; sa:
Jag släcker på precis samma sätt. Märkligt nog har jag precis samma inställning till tändstickor och tändare som du, samt tändmaterial. Dessutom har jag mina tändstickor i en gammaldags filmburk, med två plån.

Är vi egentligen samma person?
Ni är i alla fall inte jag, för jag har mina tändstickor och plån i en liten hård tät burk med skruvlock. Stensätter alltid marken och eldar på sten. Skyddar marken, brinner bättre då det blir luftigare och man komer bort från blötmark, lätt att rigga panna bland stenar.

Raskesven

Bensin och tändare fungerar bra för mig. Om jag inte har nâgon bensin sâ använder jag nâgra sidor frân min guidebok.

I Afrika kan man alltid plocka upp nâgra plastpâsar eller annat skräp frân marken och använda som tändmaterial. Därefter tar man lite torra grenar. Acacia brinner bra men skapar en tjock beläggning pâ grytor och ger en konstig smak när man grillar.

/Stellan

j_stellan; sa:
Bensin och tändare fungerar bra för mig. Om jag inte har nâgon bensin sâ använder jag nâgra sidor frân min guidebok.

I Afrika kan man alltid plocka upp nâgra plastpâsar eller annat skräp frân marken och använda som tändmaterial. Därefter tar man lite torra grenar. Acacia brinner bra men skapar en tjock beläggning pâ grytor och ger en konstig smak när man grillar.

/Stellan

Intressant för indianerna i Mellanamerika undvek laga mat på tände typ Maya-gould eller livsträdets tjärrika ved.
[Ändrat av johankse 2006-10-14 kl 16:29]

bananmannen; sa:

Gör aldrig upp eld direkt på marken, risken för jordbrand är alldeles för stor. Så innan jag börjar elda såstensätter jag amrken och om jag är i närheten av en sjö så lägger jag även sand först. När jag väl gör uppelden så gör jag den inte större än vad jag behöver. En liten eld brinner snabbt ut och kräver inget släckningsarbete. Elda med död enbuske funkar väldigt bra då det brinner sakta men bra och efterlämnar bara aska och ingen glöd.
Det lönar sig ofta att tänka till innan man tänder elden =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg