Vad tänder ni på?

Re: Re: Brännglas

Zeeke; sa:
Schneeberger; sa:
Jag menade lite mer seriöst än när man var tolv år och brände torrt gräs :)

Uffe

Zeeke; sa:
Oj vilka gammla minnen du drar fram ur minnesbankens innersta gömsle. Brännglas går alldeles utmärkt förutsatt att det är sommar och sol.

Materialet för att bygga upp elden är densamma. Vad man sedan använder beror på hur brått man har, hur mycket man vill leka eller stila sig.

Tändstickor har ju en benägenhet att suga åt sig fukt och är därför i mitt tycke den sämsta lösningen. Tändare, vanliga standartändare, fungerar dåligt när det blåser. Den dyrare stormtändaren är väl bättre i så fall. Men eldstålet ger alltid gnistor och törveden drar inte åt sig fukt på grund av kådan. Hur det är med typ fnöske och liknande har jag ingen erfasrenhet av.

tändarer fungerar inge vidare när det är kallt,!!! såv ute i -17c utan såv säck! och få fyr på brasan som har brunnit ut med en tändare som också är -17c , det går inte !! då måste tändaren FÖR VÄRMAS!!!! tädstickor i en plast påse är bäst !! då kan det vara -50c och dom fungerar fortfarande !!! der är ca 45 tändstickor i en ask, och dom går att klyva så då har man mins 80 st some fungerar!!

Brukar använda björknäver eller vitmossa att tända i när jag eldar i skogen. Brinner som själva tusan :D

Vitmossa växer fuktigt och är det som bildar myrar. Den lav som anv'änds i ljusstakar vid Juletid marknadsförs som vitmossa fast den hetar fönsterlav. Det är just den lav (eller renlav) jag tror du menar. Lavar tar lätt åt sig fukt och brinner bara när det är torrt. Torra hänglavar är också funkis.

/mattias

Vitmossa växer fuktigt och är det som bildar myrar. Den lav som anv'änds i ljusstakar vid Juletid marknadsförs som vitmossa fast den hetar fönsterlav. Det är just den lav (eller renlav) jag tror du menar. Lavar tar lätt åt sig fukt och brinner bara när det är torrt. Torra hänglavar är också funkis.
/mattias

Färsk vitmossa brinner dåligt, ty det är vått, som du nämnt. Men dock, torv har använts som bränsle i alla tider. Mycket bra bränsle dessutom. Och en skogsbrand som biter sig fasst i en torvmosse är inte lätt att släcka.

Jag tror han menar torkad vitmossa.

Svar till Norpan och Bananmannen:

Jo, det stämmer att det var torkad vitmossa jag menade, uttryckte mig lite kort där.
Har prövat med färsk vitmossa också, kan brinna om man får eld på det, men kan annars vara lite svårt som ni skriver. Brukar plocka lite näver och mossa och torka hemma för att sedan ta med i en liten påse när man är ute.

Kom också att tänka på att grankåda brinner ganska så bra, kan vara svårt att hitta några mängder kanske, men hittar man några klumpar brukar det kunna ta sig riktigt bra om man lägger det i eller intill en befintlig eld som kanske inte tagit sig så bra.

Svar till Norpan och Bananmannen:

Jo, det stämmer att det var torkad vitmossa jag menade, uttryckte mig lite kort där.
Har prövat med färsk vitmossa också, kan brinna om man får eld på det, men kan annars vara lite svårt som ni skriver. Brukar plocka lite näver och mossa och torka hemma för att sedan ta med i en liten påse när man är ute.

Kom också att tänka på att grankåda brinner ganska så bra, kan vara svårt att hitta några mängder kanske, men hittar man några klumpar brukar det kunna ta sig riktigt bra om man lägger det i eller intill en befintlig eld som kanske inte tagit sig så bra.

Ok då är jag med. Och andra sidan kan man ta hem och torka material som i princip alltid är direkt olämpliga ute i naturen, och få fyr på det hemma. För min del är jag mest intresserad av det man kan använda direkt ute i bushen.

/mattias

Ok då är jag med. Och andra sidan kan man ta hem och torka material som i princip alltid är direkt olämpliga ute i naturen, och få fyr på det hemma. För min del är jag mest intresserad av det man kan använda direkt ute i bushen.

/mattias

Fördelen med björknäver är att det funkar om du bara får låss det från träet. Har nog skrivit det förut här på utsidan, men jag tände en brasa med näver från en rutten stamm efter att ha skrapat bort det våta ruttna virket med kniv.

Varsamt far i bygd och mark!
Skada icke kådig bark,
riv ej björkens vita hud,
stör med skrän ej skogens ljud!
Bort med skräp och matsäcksrester!
Städa efter Er , I gäster
i naturens helgedom!
Skövla icke blad och blom!
Tänd ej eld - men om Du tänder,
släck var glöd i kol och bränder!

Läste denna vers i Sekkujoki-stugan förra sommaren. Både vacker och välmenande.
Dock kändes den lite otidsenlig. Man hade trampat kilometervis över hyggen på väg dit.
Tycker inte det gör så mycket om man tar lite löst näver från någon björk, i synnerhet om den välts av någon skogsmaskin
Näver är det som jag för det mesta tänder på.

Tändstål, och tändstickor som förvaras i en fuktsäkrad burk. En tändsticka per brasa, annars har man misslyckats;-)

Raskesven
Håller med helt Raskesven !
Började 1972 med det där att lära sig tända elden med EN sticka, annars hade man misslyckats.
Snacka om att man är väl förberedd innan man tänder...
Det händer att man misslyckats och då beror det nästan alltid på : FÖR DÅLIGT FÖRBEREDD !
Jag kör med töre som är lätt att hitta, annars näver, granrisbuntar, aldrig papper, ve o fasa !
Det har blivit några eldar sedan dess, sommar som vinter, fuktigt o blåsigt, stela fingrar.
Krisar det till sig ordentligt så tar jag vad som helst o tänder med, det gör nog alla...
Peter

Det händer att man misslyckats och då beror det nästan alltid på : FÖR DÅLIGT FÖRBEREDD !

För mig beror det nog oftare på oväntad vind som blåser ut stickan (så den slocknar innan den hinner nå tändet). Blåser det rejält (och byigt med mycket vindkast) så kan det vara väldigt svårt att få lä. Sist fick jag lägga mig på sidan i vinkel så både kroppen och benen gav lä.

Men då är jag också väldigt petig med förarbetet, tunna stickor fungerar bra även sen elden tagit sig så det är svårt att ha "för mycket".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg