Är mycket väl medveten om att jag bumpar en tråd som har legat inaktiv sedan i augusti i fjol. Men jag såg nu att jag hade fått en del mothugg här som jag känner ett behov av att besvara. Jag hoppas att ni kan förlåta mig för detta.
Angående Comped (Alven & PetNor)
Som jag skrev tidigare så är Comped jätte bra när det kommer till skavsår som uppstår när man går in ett par nya skor och har möjlighet att byta skor hemma. Men när jag skrev att att dom inte hör hemma under en marsch (ex. Roslagsmarschen eller Nijmegen) eller under en längre vandringstur (ett par dagar lång) så menar jag allvar.
Comped är designade på det sättet att dom skall sitta kvar tills dom faller av av sig själva, detta brukar ta mellan sju och tio dagar. Det går att ta av ett Comped plåster innan men, det gör ont, det tar tid och risken att man sliter lås hud från sår området är överhängande. Nu är det ju också så att man skall låta plåstret sitta kvar. Uppstår en blåsa under plåstret så måste man ta av det för att dränera blåsan då blåser växer som ogräs under Comped plåster. Genom att inte använda Comped under marsch kan man bespara sig själv både lidande och blåsor. Då är det bättre att under marschen behandla skavsår på ett konventionellt sätt. Själv har jag alltid med mig Comped, men låter dom ligga kvar i väskan fram tills dess att jag är påväg hem.
Applicera ALDRIG Comped på en blåsa!
Angående kitet (Strykarräven)
Det är riktigt att nålarna är till för blåsor.
Alkogelen är bara tillför handtvätt, vet inte riktigt varför den hamnade på den listan, där den inte hör hemma. Men ibland pissar man bakom en buske och har ingen lust att stanna för att plocka fram tvål och vatten då är alkogelen betydligt smidigare.
Signalprylarna är något dom flesta av mina kamrater har med sig nuförtiden. För drygt två år sedan var det en av oss som fick ett slag över nacken och förlorade efter ett par minuter känseln i ben och fötter. Var på helikopter tillkallades, hade det inte varit mitt på dagen så hade vi fått använda ficklampor istället, efter det tog dom flesta beslutet av stoppa ner nödbloss/rök i väskan. Det visade sig senare att det "bara" var en muskel som hade svulnat och ett gäng nerver som hade klämts till, polaren åter fick all känsel och klarade sig helt utan bestående skador... men då var kläder, kängor och annan utrustning för tusentals kronor redan sönder klippt. Polaren är dock mest biter över att han inte fick titta ut genom fönstret första gången han flög helikopter.