Jao, visst kan man komba paracetamol + NSAID (Ipren mm), men har du riktigt ont så är det bara opioider som hjälper (t ex tramadol eller ännu hellre morfin, som ju tack och lov inte går att köpa över disk). 1g paracetamol är ju standarddos, men man kan ge en stötdos om 2g om det kniper, kom ihåg max 4g/dag!
Om man läser tidigare första hjälpen-trådar, så varierar våra "kit" väldeliga. Det finns nog inga rätt eller fel, man får hitta sin egen kompromiss mellan bekvämlighet och säkerhet. Själv skulle jag t ex aldrig bära HLR-mask och plasthandskar (i Sverige, där blodsmitterisken är minimal); oddsen att du ska hitta någon som behöver HLR och där sådan gör nytta (tänk på hur långt borta defibrillatorn är; till slut är det ändå den som ska rädda livet!) är minimal.
Men lite grov indelning:
-Skavsårsgrejor: Leukoplast/motsv tejp och ev Compeed
-Sår: Några kirurgtejpar (steri-strips) och ev plåster om man tror på sånt, ett par kompresser eller färdigt första förband (jag tror mer på en Cederrots blodstoppare; vad ska du göra för att behöva lägga tryckförband i fjällen? Hugga kniven i armvecket?). Sen kan man bättra på med skavsårstejpen (den är ett bra multiverktyg)
-Brännsår: Om man vill kanske nåt slags täckt (plastad) kompress är kul att ha?
-Värk: Paracetamol för två dagar, Ipren/motsv för nån dag (man vet oftast vilken man svarar bäst på) och ev nån starkare tablett om du har tillgång och kan använda dem rätt.
-Andra tabletter: Immodium, antihistaminer (mot ev allergier), kortisontabletter (mot ännu mer allergier)
-Pincett (grymt bra!), ev sax (mycket lättare att arbeta med än kniv, kan dessutom klippa naglar!)
-Nån sårtvätt, antingen på flaska eller som färdigladdade sårtvättar.
-Hud: Solstift, kortisonkräm, vaselin (guld mot allt som skaver)
-Stukningar mm: Dauerbinda, dock stor och tar en massa plats
Om du är medicinskt kunnig så kan man nog göra en del gott med t ex Nitrospray, kortisontabletter, snabbverkande astmainhalator, morfintabletter, adrenalinpenna, suturer, Stesolid/motsv muskelrelaxerande, insulinpenna...
Vad jag brukar ha med till hela gänget:
Leukoplast (den breda)
Blodstoppare + nån kompress
2 färdiga sårtvättar (tvål och vatten fixar nog det mesta)
Pincett, ibland sax
Alvedon Forte, Ipren 400mg, Tradolan, Betapred, Stesolid, Immodium
Allt detta blir inte tungt, och det fyller inte mycket.
Om man läser tidigare första hjälpen-trådar, så varierar våra "kit" väldeliga. Det finns nog inga rätt eller fel, man får hitta sin egen kompromiss mellan bekvämlighet och säkerhet. Själv skulle jag t ex aldrig bära HLR-mask och plasthandskar (i Sverige, där blodsmitterisken är minimal); oddsen att du ska hitta någon som behöver HLR och där sådan gör nytta (tänk på hur långt borta defibrillatorn är; till slut är det ändå den som ska rädda livet!) är minimal.
Men lite grov indelning:
-Skavsårsgrejor: Leukoplast/motsv tejp och ev Compeed
-Sår: Några kirurgtejpar (steri-strips) och ev plåster om man tror på sånt, ett par kompresser eller färdigt första förband (jag tror mer på en Cederrots blodstoppare; vad ska du göra för att behöva lägga tryckförband i fjällen? Hugga kniven i armvecket?). Sen kan man bättra på med skavsårstejpen (den är ett bra multiverktyg)
-Brännsår: Om man vill kanske nåt slags täckt (plastad) kompress är kul att ha?
-Värk: Paracetamol för två dagar, Ipren/motsv för nån dag (man vet oftast vilken man svarar bäst på) och ev nån starkare tablett om du har tillgång och kan använda dem rätt.
-Andra tabletter: Immodium, antihistaminer (mot ev allergier), kortisontabletter (mot ännu mer allergier)
-Pincett (grymt bra!), ev sax (mycket lättare att arbeta med än kniv, kan dessutom klippa naglar!)
-Nån sårtvätt, antingen på flaska eller som färdigladdade sårtvättar.
-Hud: Solstift, kortisonkräm, vaselin (guld mot allt som skaver)
-Stukningar mm: Dauerbinda, dock stor och tar en massa plats
Om du är medicinskt kunnig så kan man nog göra en del gott med t ex Nitrospray, kortisontabletter, snabbverkande astmainhalator, morfintabletter, adrenalinpenna, suturer, Stesolid/motsv muskelrelaxerande, insulinpenna...
Vad jag brukar ha med till hela gänget:
Leukoplast (den breda)
Blodstoppare + nån kompress
2 färdiga sårtvättar (tvål och vatten fixar nog det mesta)
Pincett, ibland sax
Alvedon Forte, Ipren 400mg, Tradolan, Betapred, Stesolid, Immodium
Allt detta blir inte tungt, och det fyller inte mycket.