Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Läste på i den alldra första posten om den där Wood stove. 600 spänn kan ju ses som lite dyrt men den verkar ju faktiskt ganska bra. Går att elda med T-sprit brännare också. Såg även Peter Perssons film. Men när jag tittar på den förstår jag inte hur man använder grov ved i den. Eld utrymmet är ju inte speciellt tilltaget. Dock måste den ju vara väldigt bränsle effektiv och enligt Peter kokar den upp vatten 1 l på 5 minuter. Om jag kommer ihåg det ska jag modifiera en konservburk för att testa konceptet. Ger ju inte den där extra rökgassvängen om man gör på det viset men som test kan det bli kul. Gillar inte att dissa konceptet utan att själva testat först. Men hur just den här spisen blir själva fundamentet till att propagera för grov kniv har jag inte förstått ännu!

Bosse

Obs, akta dig så att inte fienden (wallström och lödarn?) beslagtar din vedspis som de gjorde med min bensin.

Frågan är om det räcker för att platsa bland de hundrafyrtiofyra tusendena? Har du någonsin köpt en Carola-singel? Har du åtrått din grannes åsna? Har du fäst dina synder vid huvudet på en bock och släppt ut denna i vildmarken? Sanna mina ord, det är en förvirrande process.

Är det inte en obegränsad platsgaranti i himlen? Men en skärseld för de som aldrig haft kniv utan bara motorsåg? Och längst ner helvetet för de som bara haft en hydraulisk vedklyv, vilket torde vara den grövsta synden här på jorden.

Angående dina tidelags-insinuationer: https://youtu.be/IBrybugODSA

Läste på i den alldra första posten om den där Wood stove. 600 spänn kan ju ses som lite dyrt men den verkar ju faktiskt ganska bra. Går att elda med T-sprit brännare också. Såg även Peter Perssons film. Men när jag tittar på den förstår jag inte hur man använder grov ved i den. Eld utrymmet är ju inte speciellt tilltaget. Dock måste den ju vara väldigt bränsle effektiv och enligt Peter kokar den upp vatten 1 l på 5 minuter. Om jag kommer ihåg det ska jag modifiera en konservburk för att testa konceptet. Ger ju inte den där extra rökgassvängen om man gör på det viset men som test kan det bli kul. Gillar inte att dissa konceptet utan att själva testat först. Men hur just den här spisen blir själva fundamentet till att propagera för grov kniv har jag inte förstått ännu!

Bosse

25 pund plus 10 pund p&p på https://wildstoves.co.uk/product/wild-woodgas-budget-model/
I vart fall modellen i rostfritt. Men denna har, enligt min mening, en bättre anordning för kastrullen.
Grövre bitar: tja, i min erfarenhet finns korta bitar med ca. 3-4 cm diameter. Det blir bra när man väl fått fyr.

Skatt är ett svärord

Överlevnad är en aktivitet som den absoluta majoriteten av befolkningen sysslar med dagligen. Oftare än knivval handlar om arbete, hämtningar av barn, matlagning och kanske lite rekreation.

När den lede fi kommer upphör arbete, hämtningar av barn, matlagning (enligt vanan, i alla fall: nu får man äta ur soptunnorna och steka råttor). Rekreationen blir även den lite annorlunda i postapokalypsen.

Rekommenderad bok:

Bilagor

• Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    3.5 KB · Visningar: 387
När man samtalat med överlevare från Köpenhamns motståndsrörelse, Norska Milorg, Warsawaupproret, flykt från Gulag, flykt undan Ryssen, Contras och andra krig. Slås man av hur normalt dessa anpassat sig kring en dygnsrytm.
För äta och sova är biologiska behov.
Vilken överlevnadskniv de än hade så var det inte den som fällde avgörandet. Stearinljus, tändstickor, yxa/manchete samt kokkärl var vida viktigare.

Fotöljcommandos kan i timtal underhålla varandra vilken överlevnadskniv som är optimal.

Verkliga överlevare är så lyckliga för att leva i fred utan våldsamheter.

Har under 4/5 av mina fjällturer släpat på slidkniv/ar men har nu lärt mig att det går lika bra med en Micra. YMMV

go tur

OT Färgval

Eftersom den här tråden verkat ha kommit ifrån ämnet lite med motorsågar och annat. Så tänkte jag ställa en OT-fråga. Varför är de flesta överlevnadsknivar i tacticool-svart, borde de inte vara i varsel-orange? Eller är det min åsikt som påverkar vad jag ser?

Eftersom den här tråden verkat ha kommit ifrån ämnet lite med motorsågar och annat. Så tänkte jag ställa en OT-fråga. Varför är de flesta överlevnadsknivar i tacticool-svart, borde de inte vara i varsel-orange? Eller är det min åsikt som påverkar vad jag ser?

Dykarknivar, livbåtsknivar är i orange ibland.

Själv brukar jag orange pennor i grönsakslådan.

go tur

Bear Gryll

På Bear Gryll´s knivar finns det oftast ett orange inslag.

Eftersom den här tråden verkat ha kommit ifrån ämnet lite med motorsågar och annat.
Så tänkte jag ställa en OT-fråga. Varför är de flesta överlevnadsknivar i tacticool-svart,
borde de inte vara i varsel-orange? Eller är det min åsikt som påverkar vad jag ser?
Du tänker helt rätt IMHO.
Och det är också skälet till att norska varumärket NeverLost gör nästan allt i just NeverLost-Orange...
Utrustningen syns - och försvinner inte i spenaten om man lägger den ifrån sig...

Det där är nåt som jag vill minnas nämns i de svenska överlevnadsböckerna ("Att överleva..."): Den forskning etc som finns för överlevnad är främst framtagen för militärer som blivit avskurna på fiendens område. Där vill man inte bli upptäckt, vilket är rena motsatsen till de flesta civila överlevnadssituationer.

Jag kollar lite grann på serien Dual survival, där är de väldigt ofta noga med just att de faktiskt vill synas. De pratar ofta om att "här kan vi inte stanna för ingen kommer se oss här".

Men kollar man istället på filmer som handlar om överlevnadssituationer så är det oftare just soldater som försöker hålla sig gömda. Och jag tror att många inspireras mer av dessa.

Tittar man på amerikanska preppers så handlar väl det också mycket om att man vill dölja sig från andra (för att minska risken att bli rånad på sin mat).

Typisk liten kaffebrasa. Upptänd på småkvist med tändstickor, nästan utan ljud eftersom det är älgjakt. Vid samlandet kan ha tagit bort åt en halv minut men trist nog behövde jag tre tändstickor. Det har regnat en hel del senaste veckan så mycket utfukt.
Ja i stortsätt bara en bild för att allt elprat skall få en bild. Kniven i fråga brusletto ca 3 mm tjock.

Bosse

Bilagor

• IMG_3912.jpg
    IMG_3912.jpg
    93.4 KB · Visningar: 285
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg