Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Ho hum... det finns något som heter argument, vilket innebär att ge rationella skäl för en uppfattning. Sedan finns det personer som kanske inte klarar av att förstå detta p.g.a. att de alltid satt längst bak i klassrummet och gungade på stolen, med kepsen bak och fram.

Motorsågen drivs på fossila bränslen (eller el), vilket är ett faktum. I en akut överlevnadssituation så tar dessa bränslen troligtvis slut ganska omgående (t.ex. genom att tas i beslag av fienden och/eller försvaret).

Så vad väljer du? En p.g.a. av brist på bränsle obrukbar, tung motorsåg eller lätta, användbara redskap som drivs med handkraft?

Jag rekommenderar Fällkniven F1z eller någon liknande, i princip oförstörbar kniv. Och för romantikern som gillar bushcraft rekommenderas en motsvarande produkt med träskollor och läderfodral.

Ptrooo, halt, vad hände egenligen här? Vem släppte in krigsmakten och lede fi i min kvalitetstid i skogen alt. fjällexpedition? Vem ÄR egentligen fienden i detta scenariot? Är det Ryssen, islamister eller bilderberggruppen? Mångkulturen, pk-maffian eller Rotschildfamiljen med bankerna? Mona Sahlin, Eddie Merckx eller Pat Boone? Om de nu ska ut och ta min tvåtaktsbensin kommer de nog stoppa eventuella andra skogsströvare också. Sen får man nog erkänna att vid ett sådant scenario kommer det bli så stora problem att din eventuella frökenkniv knappast kommer hjälpa särskilt länge heller. Vildmarken vimlar inte av fet, kolhydrater och proteiner. Finns en anledning att de icke jordbrukande folkgrupperna i Sverige levde av att hålla hjordar med klövdjur eller av fiske... Så när du tröttnat på din jakt- och fiskefriluftsfantasi pga. svält får du nog sälla dig till ledet hos krigsmakt eller lede fi eller vad din rollspelsfantasi nu handlade om.

Pratar vi om överlevnad såsom lärs ut på kurser så borde det vara allmänt känt att man aldrig är mer än strax över 4 mil från väg i Sverige. Du behöver knappast en kniv för att överleva. De flesta som går under i terrängen är oftast berusade, dementa eller väldigt unga. Undantagsvis är det friska normalföra människor, och då handlar det ofta om omständigheter där en kniv ändå inte skulle hjälpa.

Pratar vi om överlevnad i ett bredare sammanhang kan jag ju berätta att jag enkelt kan överleva mha motorsåg. Inte så svårt att gå in som f-skattare hos södra, större skogsägare eller i värsta fall länsstyrelsen. Får kanske se över omkostnader, men överleva, definitivt. Hur skulle du överleva med din F1?

Vi kanske skulle ta och erkänna att allt friluftsliv är en lek för att vi som utövare tycker det är roligt. Om du vill lajva postapokalyps är det helt okej, men frågeställning är otroligt töntig.

Kom ihåg gott folk att det ofta är komplicerat med ironiska skämt på nätet. Särskilt när det handlar om knivar, QED

Motorsågar är troligen också ett känsligt ämne...?
Kanske även vedklyvningsmaskiner?

Ytterligt få tar nog med slika maskiner på högfjället. Vilket i stort sett är vad denna tråd handlar om: vad som motiverar en kniv på fjället.

Vari består ironin i "överlevnadsknivfascist"?

Vem klarar av att hålla en motorsåg på en 2 m lång pinne?
Förslag: prova att hålla en större yxa längst ut på skaftet med en hand.

Kan du inte bedriva fördröjningsstrid mot horder av dövblinda vildsvin med en 90-kubikare på en pinne? Kan du inte dra upp håkärringar/emåmalar med startsnöret? Du verkar vara begåvad med fysik som en kammarjungfru? Du kommer ju gå under av vildmarkens vedermödor. Men vid återuppståndelsen på domedagen kan du åtminstone lägga till din fördel att du var renlärig avseende överlevnadsknivar.

Ptrooo, halt, vad hände egenligen här? Vem släppte in krigsmakten och lede fi i min kvalitetstid i skogen alt. fjällexpedition? Vem ÄR egentligen fienden i detta scenariot? Är det Ryssen, islamister eller bilderberggruppen? Mångkulturen, pk-maffian eller Rotschildfamiljen med bankerna? Mona Sahlin, Eddie Merckx eller Pat Boone? Om de nu ska ut och ta min tvåtaktsbensin kommer de nog stoppa eventuella andra skogsströvare också. Sen får man nog erkänna att vid ett sådant scenario kommer det bli så stora problem att din eventuella frökenkniv knappast kommer hjälpa särskilt länge heller. Vildmarken vimlar inte av fet, kolhydrater och proteiner. Finns en anledning att de icke jordbrukande folkgrupperna i Sverige levde av att hålla hjordar med klövdjur eller av fiske... Så när du tröttnat på din jakt- och fiskefriluftsfantasi pga. svält får du nog sälla dig till ledet hos krigsmakt eller lede fi eller vad din rollspelsfantasi nu handlade om.

Pratar vi om överlevnad såsom lärs ut på kurser så borde det vara allmänt känt att man aldrig är mer än strax över 4 mil från väg i Sverige. Du behöver knappast en kniv för att överleva. De flesta som går under i terrängen är oftast berusade, dementa eller väldigt unga. Undantagsvis är det friska normalföra människor, och då handlar det ofta om omständigheter där en kniv ändå inte skulle hjälpa.

Pratar vi om överlevnad i ett bredare sammanhang kan jag ju berätta att jag enkelt kan överleva mha motorsåg. Inte så svårt att gå in som f-skattare hos södra, större skogsägare eller i värsta fall länsstyrelsen. Får kanske se över omkostnader, men överleva, definitivt. Hur skulle du överleva med din F1?

Vi kanske skulle ta och erkänna att allt friluftsliv är en lek för att vi som utövare tycker det är roligt. Om du vill lajva postapokalyps är det helt okej, men frågeställning är otroligt töntig.

Man kan göra mer med en bra kniv än med tomma händer. En kniv kan uträtta mer än en motorsåg, t.ex. tälja och rensa fisk. Så enkelt är det.

Inlägget ovan leder osökt till Margot Wallström som ett slags politisk metafor med Stefan Löfvén som dekorativt tillägg: "arbetarklass" light & världsfred p.g.a. Sverige. Vi lever i den bästa av alla världar, med kung och allt - bara alla gör precis som vi gör här i Sverige. D.v.s. håller motorsågarna i trim och betalar skatt och gillar kungen, oavsett vad som händer i förorten.

Således är överlevnadsfrågor bara töntigt.

Kan du inte bedriva fördröjningsstrid mot horder av dövblinda vildsvin med en 90-kubikare på en pinne? Kan du inte dra upp håkärringar/emåmalar med startsnöret? Du verkar vara begåvad med fysik som en kammarjungfru? Du kommer ju gå under av vildmarkens vedermödor. Men vid återuppståndelsen på domedagen kan du åtminstone lägga till din fördel att du var renlärig avseende överlevnadsknivar.

Skönt att höra att Gud, Jesus och den Helige ande (d.v.s. treenigheten) gillar knivar.

Man kan göra mer med en bra kniv än med tomma händer. En kniv kan uträtta mer än en motorsåg, t.ex. tälja och rensa fisk. Så enkelt är det.

Inlägget ovan leder osökt till Margot Wallström som ett slags politisk metafor med Stefan Löfvén som dekorativt tillägg: "arbetarklass" light & världsfred p.g.a. Sverige. Vi lever i den bästa av alla världar, med kung och allt - bara alla gör precis som vi gör här i Sverige. D.v.s. håller motorsågarna i trim och betalar skatt och gillar kungen, oavsett vad som händer i förorten.

Således är överlevnadsfrågor bara töntigt.

Skatt är ett svärord

Överlevnad är en aktivitet som den absoluta majoriteten av befolkningen sysslar med dagligen. Oftare än knivval handlar om arbete, hämtningar av barn, matlagning och kanske lite rekreation.

Skönt att höra att Gud, Jesus och den Helige ande (d.v.s. treenigheten) gillar knivar.

Frågan är om det räcker för att platsa bland de hundrafyrtiofyra tusendena? Har du någonsin köpt en Carola-singel? Har du åtrått din grannes åsna? Har du fäst dina synder vid huvudet på en bock och släppt ut denna i vildmarken? Sanna mina ord, det är en förvirrande process.

Jag har full respekt och för att man vill försätta sig själv i en överlevnadssituation eller åtminstonde en som liknar överlevnad. Om detta är för att man vill träna sig på att överleva Postappokalyps, extrema naturkatastrofer som sätter civilisation ur spel krig etc eller bara tycker att det är ett roligt sätt att vara i naturen kvittar mig lika.
Om man även i detta scenario vill ha en utrustning som passar ens idéer så tycker jag man ska skaffa det. Alltifrån knivar, vedkök eldstål och mycket annat som inte nämns i denna tråd.
Vilket syfte och vilka idéer man än har med sin överlevnad tycker jag att det man gör verkar passa in på begreppet bushcraft.

Mitt eget friluftsliv påminner en hel del om buchcraft men styrs inte av några idéer kring överlevnad utan jag gör det som är praktiskt för mig och de mina när vi är ute i naturen. Mina tankar och planer rör sig kring fiske och jakt eller eventuellt svamp (vad vi nu gör). Kanske beror på att jag eldat och lagat så mycket mat utomhus under så många år att jag tycker att det är ungefär lika odramatiskt som att laga mat hemma i huset. Mitt kniv val styrs aldrig av själva matlagningen/eldningen utan behöver vara ett Allsidigt val för alla sorters aktiviteter i skogen. Undantaget är vid jakt då jag tänker igenom kniven lite mer väl. Jag äger nog inga knivar som inte räcker till för min typ av eldning. Vill tillägga att även mina två barn som är 15 och 12 samt förstås min fru med lätthet gör eld i norra Sverige med tändstickor, liten kniv och det som går att hittar naturen med respekt för allemansrätten. För oss är det inte detta någon överlevnadsträning utan en sak som man gör för att trivas utomhus. Om man exempelvis fjällvandrar och fiskar faller det sig ju naturligt att man vill kunna laga till fisken. Tillägg här är det ju förstås att vi tar enklaste vägen och förmodligen har gas eller T-sprit om det är kalfjäll eller vi ska laga mat när vi vandrar.

Bosse

Tango. Intressant lag det där. Kan själv komma på att jag hemfallit åt argumentet i en kikartråd med Vibbe. Insåg hur jädra dumt det blev och försöker antingen föra tillbaka trådar om jag tycker det finns något mer att säga alternativt ignorera mina egna dåliga tankar så att jag slipper skriva ner dem.
I den här tråden har vi återkommit till ämnet (som jag faktiskt gillar) några gånger. Lite dåligt hopp just nu att det blir mycket mer vettigt skrivet dock.
Trådar tjänar ofta på att man argumenterar från egen erfarenhet och med egna exempel snarare än genast berättar hur andra har fel. fast det är bara mina 2 cent.

Bosse

I måndags eldade jag i skogen. Det var älgjakt och jag ville koka kaffe. Jag var på rörlig fot och fortsatte sålunda till ett ställe där det fanns ved. En hyggeskant med fin utsikt. Lite duggregn. På hygget fanns gott om kvist och jag samlade ihop en liten hög. Tog ganska tunna kvistar eftersom jag inte ville ha en eld som brann länge. Skulle ju bara koka kaffe. Tog såna kvistar som gick att bryta utan mycket väsen eftersom jag har ju trotsallt jagade älg. Sparkade loss lite virke ur en stubbe där på hygget som jag späntade lite flagor från samt gjorde någon typ av Federsticks med min Mora 2000. Valet av kniven bygger på att jag gillar den i älgjakt. Blir inte hal, lätt att bryna. Jag är heller inte speciellt rädd om den vilket kan vara bra om någon mindre noggrann Herre till jaktkamrat lånar den. Hade någon papperstuss i fickan att snyta mig med eftersom att jag var förkyld. Tog en liten bit av den och satte fyr med tändsticka. Har du vatten med mig en flaska från en bäck och kokade mitt kaffe. Kring 10 minuter senare var elden slut och kaffet dracks tillsammans med en smörgås. Eftersom det var älgjakt den här veckan tror jag många gjorde exakt samma sak som mig med liknande knivar till hjälp. Tror att väldigt få använde eldstål då man under jakt vill ha sin uppmärksamhet uppåt och utåt och därför väljer enkla metoder.

Bosse

Läste på i den alldra första posten om den där Wood stove. 600 spänn kan ju ses som lite dyrt men den verkar ju faktiskt ganska bra. Går att elda med T-sprit brännare också. Såg även Peter Perssons film. Men när jag tittar på den förstår jag inte hur man använder grov ved i den. Eld utrymmet är ju inte speciellt tilltaget. Dock måste den ju vara väldigt bränsle effektiv och enligt Peter kokar den upp vatten 1 l på 5 minuter. Om jag kommer ihåg det ska jag modifiera en konservburk för att testa konceptet. Ger ju inte den där extra rökgassvängen om man gör på det viset men som test kan det bli kul. Gillar inte att dissa konceptet utan att själva testat först. Men hur just den här spisen blir själva fundamentet till att propagera för grov kniv har jag inte förstått ännu!

Bosse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg