Ho hum... det finns något som heter argument, vilket innebär att ge rationella skäl för en uppfattning. Sedan finns det personer som kanske inte klarar av att förstå detta p.g.a. att de alltid satt längst bak i klassrummet och gungade på stolen, med kepsen bak och fram.
Motorsågen drivs på fossila bränslen (eller el), vilket är ett faktum. I en akut överlevnadssituation så tar dessa bränslen troligtvis slut ganska omgående (t.ex. genom att tas i beslag av fienden och/eller försvaret).
Så vad väljer du? En p.g.a. av brist på bränsle obrukbar, tung motorsåg eller lätta, användbara redskap som drivs med handkraft?
Jag rekommenderar Fällkniven F1z eller någon liknande, i princip oförstörbar kniv. Och för romantikern som gillar bushcraft rekommenderas en motsvarande produkt med träskollor och läderfodral.
Ptrooo, halt, vad hände egenligen här? Vem släppte in krigsmakten och lede fi i min kvalitetstid i skogen alt. fjällexpedition? Vem ÄR egentligen fienden i detta scenariot? Är det Ryssen, islamister eller bilderberggruppen? Mångkulturen, pk-maffian eller Rotschildfamiljen med bankerna? Mona Sahlin, Eddie Merckx eller Pat Boone? Om de nu ska ut och ta min tvåtaktsbensin kommer de nog stoppa eventuella andra skogsströvare också. Sen får man nog erkänna att vid ett sådant scenario kommer det bli så stora problem att din eventuella frökenkniv knappast kommer hjälpa särskilt länge heller. Vildmarken vimlar inte av fet, kolhydrater och proteiner. Finns en anledning att de icke jordbrukande folkgrupperna i Sverige levde av att hålla hjordar med klövdjur eller av fiske... Så när du tröttnat på din jakt- och fiskefriluftsfantasi pga. svält får du nog sälla dig till ledet hos krigsmakt eller lede fi eller vad din rollspelsfantasi nu handlade om.
Pratar vi om överlevnad såsom lärs ut på kurser så borde det vara allmänt känt att man aldrig är mer än strax över 4 mil från väg i Sverige. Du behöver knappast en kniv för att överleva. De flesta som går under i terrängen är oftast berusade, dementa eller väldigt unga. Undantagsvis är det friska normalföra människor, och då handlar det ofta om omständigheter där en kniv ändå inte skulle hjälpa.
Pratar vi om överlevnad i ett bredare sammanhang kan jag ju berätta att jag enkelt kan överleva mha motorsåg. Inte så svårt att gå in som f-skattare hos södra, större skogsägare eller i värsta fall länsstyrelsen. Får kanske se över omkostnader, men överleva, definitivt. Hur skulle du överleva med din F1?
Vi kanske skulle ta och erkänna att allt friluftsliv är en lek för att vi som utövare tycker det är roligt. Om du vill lajva postapokalyps är det helt okej, men frågeställning är otroligt töntig.